MEDIA MARKT PÅ IS I NORGE

// Jeg vil understreke at den tøffe konkurransesituasjonen har vært kjent fra dag én og derved ikke er en del av beslutningen
 

Faksimile fra oppslaget i Dagens Næringsliv, lørdag 2. juni 2012.

Vis alle 1 bildeneVis alle 1 bildeneVis alle 1 bildene

Publisert 4. juni 2012

Det tyske hovedkontoret i Media-Saturn-Holding GmbH har besluttet å droppe etableringsplanene i Norge. – Trist, sier Norden-sjef Mikael Hagman.

Den 22. mars i fjor gikk det ut en pressemelding fra den tyske elektronikkjeden Media Markt om at de skulle etablere seg i Norge i 2012. Planen var at de innen ti år skulle ha 15-20 varehus, hvert på minst 6.000 kvadratmeter. Samme dag sto et større intervju med Norden-sjef Mikael Hagman i avisen Dagens Næringsliv, og det er samme avis som nå har fått nyheten om at Media Markt likevel ikke kommer til Norge. Fagbladet Elektronikkbransjen har flere ganger forsøkt å få en kommentar fra Media Markt om hva som skjer i Norge, uten hell.

 

Faktorer utenfor Norden

Til Dagens Næringsliv sier Mikael Hagman dette:

– Det er naturligvis trist for oss som har jobbet hardt med den planlagte lanseringen at den nå bli lagt på is. Vi visste at en lansering i Norge ville bli tøff. Men jeg vil understreke at den tøffe konkurransesituasjonen har vært kjent fra dag én og derved ikke er en del av beslutningen. Det er helt og holdent faktorer utenfor Norden som ligger bak, sier Hagman til Dagens Næringsliv.

 

Satser i Øst

Ifølge avisen vil kjedeledelsen heller satse på større vekstmarkeder som Kina, Russland og Tyrkia, og nedprioritere enkelte markeder med mindre potensial.

Ifølge Dagens Næringsliv ble ansatte ved det nordiske hovedkontoret utenfor Stockholm fredag 1. juni informert om de skrinlagte Norges-planene. Etter det avisen kjenner til var disse kommet langt. Flere personer er ansatt, et hovedkontor er etablert i Oslo, og tomteavtaler er inngått. Planene for en nettbutikk er også lagt.

 

Flere varehus i Sverige

Dagens Næringsliv skriver at Media Markt nå vil satse for fullt på det svenske markedet, og de 24 varehusene de har der. Ytterligere fire planlegges åpnet i løpet av året. Media Mark utelukker ikke at de vil gjenoppta etableringsplanene i Norge, ifølge Dagens Næringsliv vil dette neppe bli aktuelt de nærmeste fire-fem årene.

– Dette vil gjøre det norske markedet mer lønnsomt. I Sverige har Media Markt gjort markedet ulønnsomt. Alle aktørene taper penger, sier Elkjøps avtroppende Norden-sjef, Ronny Blomseth, i en kommentar til Dagens Næringsliv.

byline STIAN SØNSTENG



Stikkord: Media Markt Handel

Kommentarer

24/10

SAMSONITES FØRSTEREIS

Reisetilbehørs-giganten stiller for første gang med egen stand på IFA, og varsler fokus på bærbart tilbehør.

24/10

TØYPLEIE I HØYSETET

Electrolux og AEG viste fram både tørketromler som takler ull og silke, og kjøkkenapparater utviklet fra Michelin-kjøkkenprodukter.

23/10

KAFFE, KENWOOD OG KJØKKEN

En splitter ny kjøkkenmaskin, helautomatiske kaffemaskiner og en serie mindre, men kraftige kjøkkenprodukter var noen av høydepunktene for DeLonghi på årets IFA.

23/10

LEKRE LAMPER FRA YAMAHA

Høyttalerprodusenten har gjemt gromlyden inn i en lampedesign, og kommer i ulike former og farger.

22/10

VISER VINSKAP PÅ IFA

Tønsberg-bedriften Temptech stiller for første gang ut på IFA. Ambisjonen er å ekspandere til flere land.

22/10

4K GIR KREATIVE MULIGHETER

– 4K i kameraene våre gir ikke bare fine bilder på TVen, det gir også kreative muligheter for hvordan man kan bruke opptakene.

 

Fagbladet Elektronikkbransjen

Fagbladet Elektronikkbransjen er gitt ut av Stiftelsen Elektronikkbransjen. Bladet og den redaksjonelle delen av elektronikkbransjen.no redigeres på uavhengig grunnlag etter prinsippene i Redaktørplakaten og normene i Vær varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten. Mer informasjon.
Ansvarlig redaktør: Stian Sønsteng