Ansvarlig redaktør Stian Sønsteng i Elektronikkbransjen leder kåringen av årets julegaver.

Elektronikkbransjen kåret årets julegaver

Martin Vinje representerer Kenwood i Norge, og stilte med sin sjokokademaskin Choco Latte. Her er han flankert av Kenwood-kolleger fra brunevaresiden: Gøte Lundblad og Espen Engh (t.h.).

 

Annonsesjef i Elektronikkbransjen Mimmie Planke delte ut diplom og blomster til markedssjef Torgrim Haaberg fra BSH Husholdningsprodukter – Siemens, som Årets annonsør.

 

Roar Dyve i OBH Nordica med pizzaovnen Pizza Pronto. Tone Fossmark i Nestlé Nespresso Norge med kaffemaskinen Essenza.

 

Mona Moen i Miele med nespressomaskin og dampkoker. Frode Ingebrigtsen i Isenkram.net med mobiltilbehør fra Bun-J.

 

Produktsjef Stian Bjerknes fra Itegra (t.v.) og produktsjef Øvind Aasen fra JVC Norge hadde både bilde- og lydprodukter å vise frem.

 

Krister Mykkestue (t.v.) og Espen Michelet i Apple Norge feiret at iPod ble en av årets julegaver.

 

PR-ansvarlig Hege Røe og markedssjef Morten Christoffersen med Sony PSP, som ble en av årets julegaver.

 

Daniel Persson (t.v.) og Vegard Nerland fra Sibas varehus på Lier satte pris på å få prøve Xbox 360 fra Microsoft.

 

Anders Wennersberg Hagen (t.v.) var hjertelig representant fra Aftenpostens forbruker.no. Her i passiar med konkurrent Tore Neset, ansvarlig redaktør i IT-avisen.

 

Svein-Erik Hansen i Fujitsu-Siemens viste mediesenteret Scaleo C, nå med norsk WMC-programvare. Marius Framner i Sony Ericsson med de to walkman-modellene W800i og W550i.

 

Ole Øvre (t.v.) i BSH Husholdningsapparater med stavmikser fra Bosch. Claus Malthe i Kjaerulff1 med en DAB-radio.

 

Johan Martinussen (t.v.) og Morten Hoff, Wilfa, med vaffeljernet WAS 623.

 

Odd-Inge Hågensen i Neby Hi-Fi Consept med iSongBook fra Tivoli audio, med innebygd basestasjon for iPod der innholdet i iPoden vises i radioens skjerm. John-Harald Haugseth og Espen Ferbu (t.h.) i Packard Bell med de tre nyeste MP3-spillerne sine.

 

Anne Sundby i Siv.ing. Njål Hansson med en ny Sangean-radio, og Jan Ove Johansson i Brother Norge med multifunksjonsmaskinen DCP 3400W.

 

Informasjonssjef Erik Andersen så i glasskula, og mente vi i 2006 kan få økt fokus på digitale tilpasningsstandarder og et gjennombrudd for 3G mobiltelefoner og –tjenester.

 

Mette Dalsegg med den elektriske espressokannen fra DeLonghi, og Eirik Petersen fra Grundig med mikroanlegget Ovation 2.

 

Guri B. Løchsen i Electrolux Home Products Norway med kombistøvsugeren Ergorapido. Thomas Foyn i Canon med medbragt fotoskriver og kamera.

 

Svein Risberg fra SF Norge mottok prisen for DVD-serien Caprinos eventyrlige verden av ansvarlig redaktør Stian Sønsteng. Foto: John Berge, Release.

 

Hjernen bak jernet, Johan Martinussen i Wilfa, blir intervjuet av Sjur Sætre i Norgesglasset på NRK P1.

 

Håkan Blom i Nokia med modellene N70 og 8800, og Vegard Sunde i NCMS med fjernkontrollen Nevo som knytter lyd- og bildeprodukter til datamaskinen via IR og trådløst nettverk.

 

Bjørn Andresen i Nilfisk-Advance med allergistøvsugeren Compact C230 og Olav Midtgarden i Gillette Group Nordic med barbermaskinen Braun 360 Complete.

 

Fra Microsoft kom business account manager Espen Moksnes. Han lot bransje og presse prøve Xbox 360, som lanseres før jul.

 

Journalist Gilbert Cotton (t.h.) i Digital World i samtale med Hein W. Barthold i Pioneer Norge.

 

Produktsjef Bjørn Birkeland fra Philips (t.v.) viste utstyr for trådløs overføring av multimedia til Tony Hauklien fra HCAG.

 

Ansvarlig redaktør Stian Sønsteng i Elektronikkbransjen leder kåringen av årets julegaver.

Vis alle 25 bildeneVis alle 25 bildeneVis alle 25 bildene

Publisert 3. januar 2006

Fagbladet Elektronikkbransjen kåret et vaffeljern, flat-TV, Sony PSP, iPod og en nyutgivelse av Caprinos dukkefilmer som årets julegaver. BSH Husholdningsapparater ble årets annonsør.

 

Kåringen skjedde under et arrangement i Norsk design- og arkitektursenter i Oslo mandag 7. november, der over hundre representanter fra bransjen og pressen var til stede.

 

– Juryen har hatt en vanskelig oppgave, men vi har valgt produkter som kommer til å ligge under mange juletrær – og som tilfører markedet noe nytt, sa ansvarlig redaktør Stian Sønsteng i Elektronikkbransjen.

 

Likestilte vinnere

Fagbladet har 15.000 lesere i kjeder og butikker, hos leverandører og verksteder i bransjen. Det er andre gang bladet foretar kåringen, i fjor vant MP3-spillere. I år ble fem likestilte vinnere kåret som årets julegaver:

 

– Vaffeljernet WAS 623 fra Wilfa

 

– Flat-TV

 

– Sony PSP

 

– Apple iPod

 

– DVD-boksen Caprinos eventyrlige verden

 

Sønsteng fortalte at fagbladet Elektronikkbransjen hadde håpet på mellom 50 og 70 deltakere under arrangementet.

 

– Vi er overveldet over at over hundre deltakere fra bransje og presse har kommet hit i kveld. Det er trangt om plassen, men det gjør det kanskje lettere å knytte nære kontakter, sa Sønsteng.

 

Han understreket at redaksjonen i fagbladet Elektronikkbransjen har stått fritt i sin utvelgelse av årets julegaver. Bladet gis ut av stiftelsen Elektro- og elektronikkbransjen, som nå tar samme navn som bladet. Både stiftelse, blad og nettstedet vil få nytt visuelt uttrykk ved årsskiftet.

 

Spennende bransje

Adm. direktør Synnøve Bjørke, i det som fra nyttår er stiftelsen Elektronikkbransjen, uttalte at hun representerer en bransje som skaper en spennende og enklere hverdag for folk.

 

– Vi skaper begeistring og entusiasme, og representerer en kunnskapsrik bransje med over 10.000 arbeidsplasser over hele landet, sa Bjørke.

 

Erik Andersen, som i tillegg til å være fagredaktør i bransjebladet også er informasjonssjef i stiftelsen, gikk gjennom trendene hittil i år – og han kikket i glasskula for neste år.

 

– To viktige begivenheter blir starten på utbyggingen av det digitale bakkenettet, samt et eventuelt vedtak i Stortinget for overgangen til digital radio og utfasingen av de analoge sendingene, sa Andersen.

 

Årets annonsør

Annonsesjef Mimmie Planke delte ut pris til årets annonsør. Det er første gang på svært mange år prisen deles ut, og Planke sa dette om vinneren:

 

– Annonsøren har et klart budskap med god kombinasjon av produkt, tekst og bildebakgrunn. Annonsene har et stilig design med stor oppmerksomhetsverdi, og de er lette å gjenkjenne. Annonsøren har klart å få frem en veldig klar merkepreferanse, sa Planke og delte ut prisen til Torgrim Haaberg i BSH Husholdningsapparater, Siemens.

 

Vaffeljern

Den første av de fem likestilte produktene som ble kåret til årets julegave, gikk til vaffeljernet WAS 623.

 

– Dette er norsk produktutvikling, og har tilført en klassiker ny funksjonalitet, sa fagredaktør Erik Andersen.

 

Teknisk sjef Johan Martinussen i Wilfa har brukt to år på å perfeksjonere vaffeljernet, som blant annet er konstruert slik at røren renner mot midten. Små hull skal slippe ut varm luft, for å sikre jevnere steking.

 

– Vi har utvidet antall hjerter til seks, noe som gjør det lettere å brette vaffelplata på midten. Godset er tykkere, og wattstyrken større. Dessuten legger vi ved en øse, egnet for både venstre- og høyrehendte. Denne gir riktig mengde røre ved hver steking, sa Martinussen.

 

Flat-TV

Fagbladet Elektronikkbransjen kåret også flat-TV som en av årets vinnere under juletreet. Juryen vurderte flat-TV også i fjor, men mener pris og ytelse i år vil gjøre dette til et produkt mange ønsker seg – og som mange kjøper som en gave fra familien til familien.

 

Sony PSP

Den bærbare spillkonsollen Sony PSP er et tredje produkt som ble kåret til årets julegave. Produktet vil generere mersalg av tilbehør, og har skapt et nytt format (UMD) for både spill og film.

 

– Vi håper vi har nok produkter til markedet, og man bør sørge for å ha nok på lager, sa Morten Christoffersen med et glimt i øyet til de mange bransjefolkene i salen. Han er markedssjef i Nordisk Film Interactive, som selger Sonys Playstation-produkter i Norge.

 

Apple iPod

Apple iPod ble også belønnet med pris fra fagbladet Elektronikkbransjen.

 

– Apple var tidlig ute og satset på et nytt konsept, og vi regner med at mange vil ønske seg en iPod til jul. Vi anser alle de tre nye modellene som nå kommer på markedet som vinnere, sa ansvarlig redaktør Stian Sønsteng.

 

Han overrakte prisen til produktsjef Christer Mykkestue, som kunne fortelle at Apple Norge er på tur inn hos flere av kjedene i Elektronikkbransjen.

 

– Dette betyr at flere blir kjent med Apples produkter, sa Mykkestue og understreket at Apple er mer enn iPod.

 

Caprinos eventyrlige verden

Den siste av de fem likestilte vinnerne som ble presentert, var en norsk kulturskatt som ikke tidligere har vært tilgjengelig i digitalt format: Caprinos eventyrlige verden. Svein Risberg i SF Norge fortalte at det er blitt gjort et stort arbeid med å restaurere lyd og bilde på Ivo Caprinos dukkefilmer.

 

– De gamle dukkefilmene har tidligere ikke vært tilgjengelig i digitalt format. Flåklypa Grand Prix kom ut på DVD for noen år siden, men da hadde man bare kuttet litt i topp og bunn på 4:3-originalen. Nå har Remo og Mario Caprino, som er Ivo Caprinos sønn og sønnesønn, skapt nye bilder i ytterkantene der dette er nødvendig, for å skape ekte bredformat. Dette er gjort på alle dukkefilmene. De selges enkeltvis, eller i en samleboks, fortalte Risberg.

 

Han karakteriserte elektronikk-kjedene som en svært viktig salgskanal for selskapet generelt, men også for Caprino-filmene spesielt.

 

– Vi er oppe i 350.000 forhåndsbestilte kopier, sa Risberg fornøyd.

 

 



Kommentarer

24/10

SAMSONITES FØRSTEREIS

Reisetilbehørs-giganten stiller for første gang med egen stand på IFA, og varsler fokus på bærbart tilbehør.

24/10

TØYPLEIE I HØYSETET

Electrolux og AEG viste fram både tørketromler som takler ull og silke, og kjøkkenapparater utviklet fra Michelin-kjøkkenprodukter.

23/10

KAFFE, KENWOOD OG KJØKKEN

En splitter ny kjøkkenmaskin, helautomatiske kaffemaskiner og en serie mindre, men kraftige kjøkkenprodukter var noen av høydepunktene for DeLonghi på årets IFA.

23/10

LEKRE LAMPER FRA YAMAHA

Høyttalerprodusenten har gjemt gromlyden inn i en lampedesign, og kommer i ulike former og farger.

22/10

VISER VINSKAP PÅ IFA

Tønsberg-bedriften Temptech stiller for første gang ut på IFA. Ambisjonen er å ekspandere til flere land.

22/10

4K GIR KREATIVE MULIGHETER

– 4K i kameraene våre gir ikke bare fine bilder på TVen, det gir også kreative muligheter for hvordan man kan bruke opptakene.

 

Fagbladet Elektronikkbransjen

Fagbladet Elektronikkbransjen er gitt ut av Stiftelsen Elektronikkbransjen. Bladet og den redaksjonelle delen av elektronikkbransjen.no redigeres på uavhengig grunnlag etter prinsippene i Redaktørplakaten og normene i Vær varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten. Mer informasjon.
Ansvarlig redaktør: Stian Sønsteng