TCL

SATSER STORT PÅ STOR-TV

Johan Huss viser på CES mini-led-TVen C845, som kommer i mars-april, til under 100.000 kroner for en 98-tommer. Foto: Stian Sønsteng

– TCL kommer til å ha to 98-, fire 85- og minst fem 75-tommere, så vi kommer til å ha veldig stort fokus på jumbo-TVer, sier Johan Huss.

Publisert Sist oppdatert

Når vi møter ham på CES-messen i Las Vegas i januar, er TCL sterkt til stede i messehallen. Vi skal senere innom hvitevarer, et nytt varemerke og TCLs posisjon i det nordiske og globale markedet, men først litt om TV-modellene.

– I juli kom vår 98C735 qled-TV på 98 tommer, og dette har vært en fantastisk suksess. Jeg har sett at TCL globalt er nummer én i denne størrelsen, og jeg kan lett bekrefte at vi også har denne posisjonen i Norden, sier Huss.

Vi skal fortsatt gi mye for pengene, med fokus på volum, men selger stadig større og dyrere apparater

I Norge koster denne modellen 50.000 kroner, men den var under Black Week nede i 30.000 kroner.

– Med qled, 120Hz og Google TV får man her virkelig mye for pengene, og TVen fortsetter i sortimentet vårt i 2023, sier Huss.

735-serien kommer i 98, 85, 75, 65 og 55 tommer.

– C635-serien er også med qled. Denne er litt rimeligere, med 60Hz-panel og bevegelseskompensering. I april kommer C745 med samme designprinsipp, men med lokale dimmesoner (Full Array Local Dimming), i første omgang i de tre minste størrelsene, sier Huss.

Artikkelen fortsetter etter bildegalleriet:

TCL demonstrerte i januar sine spillmonitorer på CES-messen i Las Vegas. Foto: Stian Sønsteng
En ultrabred spillmonitor på 49 tommer fra TCL. Foto: Stian Sønsteng
TCL NXTPaper 12 Pro er et nettbrett med en svært matt skjerm som nærmest skal gi papirfølelse. Foto: Stian Sønsteng
iFFalcon er TCLs varemerke med rimeligere og enklere apparater, med Google TV. Foto: Stian Sønsteng
Som på IFA viser TCL på CES sitt Art TV-konsept. Det er ennå ikke avgjort om og når dette kommer i produksjon. Foto: Stian Sønsteng
Den ultratynne mini-led-monitoren TCL R1500 på 34 tommer har WQHD-oppløsning og 165Hz. Foto: Stian Sønsteng
CSOT er TCLs egen panelfabrikk, og de viste på CES denne prototypen av sitt 8K oled-panel, som bruker blå dioder i stedet for hvite, under navnet Inkjet OLED Printing. Foto: Stian Sønsteng
En tidlig versjon av en kommende 8K mini-led-TV fra TCL. Foto: Stian Sønsteng
TCL C645 med qled og 60Hz kommer i handelen i mars-april. Foto: Stian

Mini-led

– Når det gjelder mini-led, har vi to serier. C845 kommer i mars-april, med mini-led, qled, 4K, og vil koste i underkant av 100.000 kroner for en 98-tommer. Her kommer vi med flere modeller, ned til 55 tommer. C935 er enda bedre spesifisert, og fortsetter i 65 og 75 tommer, sier Huss.

– Hvordan vil du selv beskrive TCL som leverandør, når vi ser hvordan dere er representert her på CES?

– TCL begynner virkelig å finnes på kartet. Vi opplever at interessen for oss er der, og behøver ikke like ofte fortelle hvem vi er; at vi er et kinesisk selskap med egen produksjon i stort sett alle kategorier. Vi er på TV nummer to globalt, i USA og Frankrike. I Norden er vi ennå ikke der, her ligger vi kanskje på en fjerdeplass, men varemerket synes stadig bedre, ikke minst takket være våre partnere i detaljhandelen. Når det gjelder vår tilstedeværelse her på CES, er det bare å se rundt seg, men vår store portefølje og mange besøkende, sier Huss.

Han mener det nordiske markedet for tiden er tøft for alle, både leverandører og detaljister.

– I TCL har vi fortsatt en god takt, men vi har tapt litt volum. Dette kompenseres med økt salg av premiummodeller og ikke minst våre jumbo-TVer. Vi skal fortsatt gi mye for pengene, med fokus på volum, men selger stadig større og dyrere apparater.

65 tommer er folke-TVen

Huss mener 65 tommer for tiden er den mest solgte størrelsen i Norden.

– Det fokuseres på 75 tommer og større, og her ligger vi i Norden langt over resten av Europa. Når det er sagt, selger vi fortsatt noen 32 tommere, og er glade for det, sier Huss.

På CES viser TCL noe de kaller Inkjet Printing OLED.

– Dette er en ny oled-teknikk, basert på blå dioder, i motsetning til de hvite som er på markedet. Her viser vi kun prototyper, produsert ved CSOT som er TCLs egen panelfabrikk, og dette vil bli TCLs oled-løsning, hvis vi på et tidspunkt bestemmer oss for å hoppe inn i dette markedet, sier Huss.

Som på IFA, viser TCL på CES sine Art TV-modeller.

– Markedet for disse er der, men det er foreløpig ikke bestemt om og eventuelt når vi lanserer disse modellene på markedet, sier Huss.

TCL viser også en iFFalcon-TV. Dette er et varemerke selskapet etablerte for salg kun hos netthandlere.

Johan Huss i TCL viste første gang selskapets hvitevarer på IFA 2019. Når vi møter ham på CES 2023, er lanseringen i Norden fortsatt i startfasen. Foto: Stian Sønsteng

– Dette er gode apparater med Google TV, med rimeligere og enklere modeller. Vi vil trolig ta disse inn også i Norden, i et begrenset sortiment, sier Huss.

– Da dere på IFA i 2019 viste hvitevarer, var planen å lansere disse i Norden året etter. Hvordan går denne satsingen?

– Vi er fortsatt i oppstartsfasen, i første omgang med kjøl, frys og vask. Etter hvert vil det komme flere kategorier, og vi har allerede solgt bra med aircondition, spesielt i Finland. Vi har våre egne fabrikker, og er i Europa kommet godt i gang for eksempel i Frankrike, sier Huss.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2023, som ble distribuert uke 8. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS