SLÅR SAMMEN BEHA OG TARGET

Roger Berg (t. v.) og Alf Einar Nygaard på IFA 2023. Foto: Marte Ottemo

– Ved å slå sammen Beha og Target står vi sterkere, med bredere vareutvalg og kundemasse, samt en ny eksportmulighet for Target.

Publisert

Det sier daglig leder Roger Berg i Beha Target AS, som fra 1. oktober er navnet på det nye selskapet etter at Beha Elektro AS, Beha Fabrikker AS og Target United AS fusjonerer.

– Med felles organisasjon og logistikk kommer vi styrket ut, ikke minst med de kostnadsbesparelsene dette representerer, sier Roger Berg til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Den sovende bjørnen Beha har våknet, og er på vei ut av hiet, sier Alf Einar Nygård.

Han har vært daglig leder i Beha Group, som har bestått av de tre nevnte selskapene. Nå gir han roret til sin mangeårige kompanjong Roger Berg, men han vil fortsatt være sterkt delaktig i driften med en plass i ledergruppen. Her sitter også Marius Gjermundsen, som frem til nå har vært daglig leder i Beha.

 

23 ansatte

– Vi har kryssbyttet arbeidsoppgaver, og Marius er tilbake som eksportsjef, mens jeg har overtatt de administrative oppgavene, sier Berg.

Alf Einar Nygård (t. h.) og Marius Gjermundsen på Eliaden, med Behas nye stålovner i sort. Foto: Jan Røsholm

Han og Nygård eier hver fem prosent av selskapet, mens investeringsselskapet Jotunfjell Partners eier 90 prosent. Jotunfjell Partners kjøpte Beha i 2019, i mai 2022 gikk de inn på eiersiden i Target, og selskapene ble samlet i Beha Group sammen med Beha Technology, som er fabrikken de bygde i Litauen samme år.

– Beha og Target har samarbeidet tett. Nå slår vi sammen selskapene, med Target som mottagende part, sier Berg.

I forbindelse med fusjonen, nedlegges Beha Fabrikker AS, som er siste rest av Berg-Hanssens Elektriske Verksted (senere forkortet til Beha), etablert i 1917 i Porsgrunn.

Det er et tøft marked, så vi har vært nødt til å slanke organisasjonen

Etter fusjonen har Beha Target AS 23 ansatte; ti ved fabrikken i Litauen, åtte ved hovedkontoret på Rolvsøy i Fredrikstad, samt fem salgsagenter.

– Det er et tøft marked, så vi har vært nødt til å slanke organisasjonen med tre årsverk, sier Berg.

 

X-faktor

– Ny profil og strategi for Beha er på plass, og vi er rustet kostnadsmessig til å klare det tøffe markedet som er kommet etter at Russland invaderte Ukraina. Som en del av et konsern opplever vi at vår bransje har fått den verste smellen, men nå ser vi heldigvis en positiv utvikling, sier Nygård.

Berg sier ambisjonene er store for det nye selskapet.

– I løpet av ett til to år skal Beha være topp to eller tre på varme og klima i Norge, mens vi i dag er på en god fjerdeplass, sier han til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Kundene våre i Europa sier det er skjedd mer i Beha nå, enn i løpet av de siste 20 årene, sier Nygård.

– Selv om Beha var først med nye teknologier og funksjoner som wifi, blåtann, plug-in styring, mistet de posisjonen som markedsleder. Da vi kom inn i 2022, startet prosessen for å igjen gjøre Beha attraktive. Porteføljen var ganske god, men manglet innstegs- og toppmodellene, samt en X-faktor. Alt dette er nå på plass, ikke minst med våre ovner i Raw-serien, med malbar front, sier Berg.

 

– Jeg elsker at Beha Raw enkelt kan males i rommets farge, sier TV-personlighet og interiørdesigner Halvor Bakke. Foto: Beha

Eventyrlig oppussing

TV-personlighet og interiørdesigner Halvor Bakke er som vi tidligere har skrevet ambassadør for Raw-serien, og Nygård sier den vil få god plass hos ham i TV3-serien Eventyrlig oppussing.

– Vi har allerede fått gode kontrakter og kontakter med byggevarebransjen, jernvarebransjen og elektrobransjen i salget av Raw-serien, sier Berg.

Når det gjelder de nye innstegsmodellene, har Nygård stor tro også på disse.

– Det er ikke alle kunder som trenger alle mulige funksjoner, men vil ha en ovn der man enkelt styrer temperaturen ved å trykke på en knapp, og her kan vi slåss med alt og alle. Vi har også fornyet våre bord- og gulvmodeller med vifte, sier han.

Totalt tilbyr vi det aller meste privatpersoner trenger

Eksportmarkedet utgjør halvparten av omsetningen til Beha-produktene.

– Vi eksporterer til 17 land, og det er her vi ser den største veksten. At vi er norske settes utrolig høyt ute i Europa; det borger for kvalitet, sier Berg. – Det norske flagget på eskene er nesten like mye verdt som det sveitsiske. Selv om ovnene sammenstilles i Litauen er det fortsatt mange norske underleverandører som står for produksjonen av deler, komponenter og elektronikk. Også programvaren er norskutviklet, sier Nygård.

 

Homeline

– Hvordan gikk flyttingen av produksjonen fra Beha-fabrikken på Heistad til Litauen?

– Først og fremst var det en tung avgjørelse å flytte ut et 105 år gammelt norsk selskap, med mye industrihistorie. Dessverre var vi ikke lenger konkurransedyktige i Norge, og vi var tvunget til å ta grep. Selve flyttingen var en utfordrende prosess, med mange store og tunge maskiner som ble demontert, flyttet og oppmontert igjen, men det gikk bedre forventet, og vi brukte ikke så mange uker på å få fabrikken i gang. Med ny og moderne produksjonslinje er kapasiteten til Beha nå på cirka 90.000 ovner i året, sier Berg.

Beha har som nevnt fått ny profil og nytt design.

– Dette gjelder alt, fra esker til brosjyrer og nettsider. Den nye profilen vil også prege Targets egne varemerker fremover, blant annet når det gjelder Homeline, som er vårt eget merke med unike produkter. Her er målet å i større grad øke eksportmulighetene Beha representerer, sier Berg.

– Hvordan vil dere beskrive porteføljen til Beha Target?

– Vi kaller oss et merkevarehus, og representerer ekstremt mange varemerker i Norge. Fra Beha selger vi varmeovner og komfyrer, og totalt tilbyr vi det aller meste privatpersoner trenger av elektro og elektronikk i huset, med unntak av vask og kjøl. Vi har store ambisjoner om å bli den foretrukne aktøren innenfor våre områder, noe denne fusjonen gir oss mulighet til å oppnå gjennom økt kapasitet og kompetanse, sier Berg.

Roger Berg er daglig leder i Beha Target AS. Her på Elon Expo i april, med deres gassgriller fra Enders. Foto: Stian Sønsteng
Powered by Labrador CMS