Det sier daglig leder Roger Berg i Beha Target AS,
som fra 1. oktober er navnet på det nye selskapet etter at Beha Elektro AS,
Beha Fabrikker AS og Target United AS fusjonerer.
– Med felles organisasjon og logistikk kommer vi styrket ut,
ikke minst med de kostnadsbesparelsene dette representerer, sier Roger Berg til
fagbladet Elektronikkbransjen.
– Den sovende bjørnen Beha har våknet, og er på vei ut av
hiet, sier Alf Einar Nygård.
Annonse
Han har vært daglig leder i Beha Group, som har bestått av
de tre nevnte selskapene. Nå gir han roret til sin mangeårige kompanjong Roger
Berg, men han vil fortsatt være sterkt delaktig i driften med en plass i
ledergruppen. Her sitter også Marius Gjermundsen, som frem til nå har vært
daglig leder i Beha.
23 ansatte
– Vi har kryssbyttet arbeidsoppgaver, og Marius er
tilbake som eksportsjef, mens jeg har overtatt de administrative oppgavene,
sier Berg.
Han og Nygård eier hver fem prosent av selskapet, mens investeringsselskapet
Jotunfjell Partners eier 90 prosent. Jotunfjell Partners kjøpte Beha i 2019, i
mai 2022 gikk de inn på eiersiden i Target, og selskapene ble samlet i Beha
Group sammen med Beha Technology, som er fabrikken de bygde i Litauen samme år.
Annonse
– Beha og Target har samarbeidet tett. Nå slår vi sammen
selskapene, med Target som mottagende part, sier Berg.
I forbindelse med fusjonen, nedlegges Beha Fabrikker AS, som
er siste rest av Berg-Hanssens Elektriske Verksted (senere forkortet til Beha),
etablert i 1917 i Porsgrunn.
Det er et tøft marked, så vi har vært nødt til å slanke organisasjonen
Etter fusjonen har Beha Target AS 23 ansatte; ti ved
fabrikken i Litauen, åtte ved hovedkontoret på Rolvsøy i Fredrikstad, samt fem salgsagenter.
– Det er et tøft marked, så vi har vært nødt til å slanke
organisasjonen med tre årsverk, sier Berg.
X-faktor
– Ny profil og strategi for Beha er på plass, og
vi er rustet kostnadsmessig til å klare det tøffe markedet som er kommet etter
at Russland invaderte Ukraina. Som en del av et konsern opplever vi at vår
bransje har fått den verste smellen, men nå ser vi heldigvis en positiv
utvikling, sier Nygård.
Annonse
Berg sier ambisjonene er store for det nye selskapet.
– I løpet av ett til to år skal Beha være topp to eller tre
på varme og klima i Norge, mens vi i dag er på en god fjerdeplass, sier han til
fagbladet Elektronikkbransjen.
– Kundene våre i Europa sier det er skjedd mer i Beha nå,
enn i løpet av de siste 20 årene, sier Nygård.
– Selv om Beha var først med nye teknologier og funksjoner
som wifi, blåtann, plug-in styring, mistet de posisjonen som markedsleder. Da
vi kom inn i 2022, startet prosessen for å igjen gjøre Beha attraktive. Porteføljen
var ganske god, men manglet innstegs- og toppmodellene, samt en X-faktor. Alt
dette er nå på plass, ikke minst med våre ovner i Raw-serien, med malbar front,
sier Berg.
Eventyrlig oppussing
TV-personlighet og interiørdesigner Halvor Bakke
er som vi tidligere har skrevet ambassadør for Raw-serien, og Nygård sier den
vil få god plass hos ham i TV3-serien Eventyrlig oppussing.
– Vi har allerede fått gode kontrakter og kontakter med
byggevarebransjen, jernvarebransjen og elektrobransjen i salget av Raw-serien,
sier Berg.
Når det gjelder de nye innstegsmodellene, har Nygård stor
tro også på disse.
– Det er ikke alle kunder som trenger alle mulige
funksjoner, men vil ha en ovn der man enkelt styrer temperaturen ved å trykke
på en knapp, og her kan vi slåss med alt og alle. Vi har også fornyet våre bord-
og gulvmodeller med vifte, sier han.
Totalt tilbyr vi det aller meste privatpersoner trenger
Eksportmarkedet utgjør halvparten av omsetningen til
Beha-produktene.
– Vi eksporterer til 17 land, og det er her vi ser den
største veksten. At vi er norske settes utrolig høyt ute i Europa; det borger
for kvalitet, sier Berg. – Det norske flagget på eskene er nesten like mye
verdt som det sveitsiske. Selv om ovnene sammenstilles i Litauen er det
fortsatt mange norske underleverandører som står for produksjonen av deler,
komponenter og elektronikk. Også programvaren er norskutviklet, sier Nygård.
Homeline
– Hvordan gikk flyttingen av produksjonen fra Beha-fabrikken
på Heistad til Litauen?
– Først og fremst var det en tung avgjørelse å flytte ut et
105 år gammelt norsk selskap, med mye industrihistorie. Dessverre var vi ikke
lenger konkurransedyktige i Norge, og vi var tvunget til å ta grep. Selve
flyttingen var en utfordrende prosess, med mange store og tunge maskiner som
ble demontert, flyttet og oppmontert igjen, men det gikk bedre forventet, og vi
brukte ikke så mange uker på å få fabrikken i gang. Med ny og moderne
produksjonslinje er kapasiteten til Beha nå på cirka 90.000 ovner i året, sier
Berg.
Beha har som nevnt fått ny profil og nytt design.
– Dette gjelder alt, fra esker til brosjyrer og nettsider. Den
nye profilen vil også prege Targets egne varemerker fremover, blant annet når
det gjelder Homeline, som er vårt eget merke med unike produkter. Her er målet
å i større grad øke eksportmulighetene Beha representerer, sier Berg.
– Hvordan vil dere beskrive porteføljen til Beha Target?
– Vi kaller oss et merkevarehus, og representerer ekstremt
mange varemerker i Norge. Fra Beha selger vi varmeovner og komfyrer, og totalt
tilbyr vi det aller meste privatpersoner trenger av elektro og elektronikk i
huset, med unntak av vask og kjøl. Vi har store ambisjoner om å bli den
foretrukne aktøren innenfor våre områder, noe denne fusjonen gir oss mulighet
til å oppnå gjennom økt kapasitet og kompetanse, sier Berg.