XPLORAS DORO-OPPKJØP I BOKS

Administrerende direktør Sten Kirkbak. Foto: Xplora

Etter at 93,33 prosent aksjonærene i Doro AB i går hadde takket ja til budet fra Xplora Technologies AS, gjennomføres oppkjøpet.

Publisert

Xploras bud på 34 svenske kroner per aksje, verdsetter Doro til 840 millioner svenske kroner. Samtidig innebærer oppkjøpet at Xploras omsetning øker fra 780 millioner til 1,7 milliarder norske kroner, heter det i en pressemelding.

– Vi er glade over klarsignalet til å gjennomføre oppkjøpet og innlede et tett samarbeid mellom to sterke selskaper som begge brenner for et sikrere og enklere digitalt liv. Avtalen betyr at vi dobler omsetningen og tredobler antall enheter vi selger per år, der vi kan inkludere pre-installerte SIM-kort med abonnement til betydelig flere kunder enn i dag. I tillegg vil vi satse på innovasjon som vil gi bedre produkter og tjenester både til unge og eldre, sier Xploras grunnlegger og administrerende direktør, Sten Kirkbak, i pressemeldingen.

Vi dobler omsetningen og tredobler antall enheter vi selger

Det var i september Xplora la inn budet på Doro-aksjene, med en endelig akseptfrist 13. januar. Med kontroll på 93,33 prosent av Doro-aksjene, vil Xplora tvangsinnløse de resterende og stryke aksjene i Doro fra Nasdaq Stockholm.

 

Vekstselskap

Forrige uke viste administrerende direktør Sten Kirkbak i Xplora i en pressemelding til at Xplora og Doro i fjor sommer hver var verdt 500 millioner kroner, før norske Xplora i september la inn bud på å kjøpe svenske Doro.

Ifølge pressemeldingen økte aksjekursen til Xplora Technologies i 2024 med 125,8 prosent, noe som er andreplass blant vekstselskapene som er notert på Euronext Growth, og fjerdeplass blant alle selskapene notert på Oslo Børs.

– Vi er veldig fornøyde med å ligge i toppen blant veldig sterke vekstselskaper. 2024 ble et år med fin utvikling i salg og lønnsomhet. Vi har en velorganisert virksomhet, et bra team og vi har kunngjort offensive planer for de neste årene, sier Kirkbak i pressemeldingen.

 

Treffer voksende trend

Her vises det til at Xplora i 2024 annonserte planer om å utvide målgruppene fra barn i alderen 4-10 år, til også å omfatte ungdom i alderen 10-15 og samtidig den eldre befolkningen.

Tradisjonelt leverer Xplora smartklokker til barn. I september kom budet på Doro, som lager mobiltelefoner og digitale løsninger for eldre, og i oktober kunngjorde Xplora et strategisk samarbeid med Human Mobile Device (HMD) om å utvikle tryggere smarttelefoner for ungdom.

Ved å ekspandere på områder tett på vårt utgangspunkt kommer vi raskt til å kunne utvikle bedre produkter og tjenester

– Ved å ekspandere på områder tett på vårt utgangspunkt kommer vi raskt til å kunne utvikle bedre produkter og tjenester, og ved å satse på økt digital sikkerhet for barn, unge og eldre, treffer vi en voksende trend. Å bringe digitaliseringen inn på et tryggere spor er ganske enkelt viktig for mange mennesker, og på dette området har både Xplora, Doro og HMD bygget sterk troverdighet over mange år, sier Kirkbak i pressemeldingen.

Xplora Technologies AS ble etablert i 2016, og har kontorer i åtte land. Doro AB, som har hovedkontor i Malmø, har gjennom historien solgt mer enn 30 millioner telefoner og driver salgsvirksomhet i 27 land.

Powered by Labrador CMS