EN AV FEM VIL SI OPP STRØMMETJENESTER

Tobias Lindh er administrerende direktør for Norden og Baltikum. Foto: Adyen

Nesten halvparten av norske forbrukere vil si opp abonnementstjenester. Strømmetjenester for film og TV topper listen, ifølge en ny undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

I Adyens Global Digital Report kommer det frem at ni av ti norske forbrukere har minst én abonnementstjeneste, og at de i gjennomsnitt har i overkant av tre abonnementstjenester hver. Disse koster i snitt 229 kroner i måneden, heter det i en pressemelding fra Adyen.

Selskapet tilbyr en finansiell teknologiplattform med ende-til-ende-betalinger, data og økonomistyring, og gjennomførte i juni en undersøkelse blant 1018 norske forbrukere og 402 norske bedrifter.

– Abonnementstjenester som først og fremst er i fare når nordmenn vurderer abonnementene sine, er strømmeabonnement for film og TV. 20 prosent oppgir at de vurderer eller vil avslutte én eller flere av sine tjenester for underholdning innen film og TV. Deretter er det prioritetstjenester (som raskere leveranser), hvor 17 prosent planlegger eller vil si opp, heter det i pressemeldingen.

// Det er viktig for bedriftene å vise verdien av tjenestene sine

 

Må vinne tillit

Blant abonnementene flest ønsker å skaffe seg, som de ikke allerede har, topper treningsmedlemskap listen, med 17 prosent.

Undersøkelsen viser samtidig at sju av ti norske bedrifter vurderer å investere i en abonnementstjeneste det kommende året. Fire av ti bedrifter svarer at de vurderer å utvide abonnementstjenestene sine til flere produkter eller tjenester, heter det.

– Antallet abonnementstjenester fortsetter å øke, men det er viktig for bedriftene å vise verdien av tjenestene sine, og de må fortsette å vinne forbrukernes tillit hver måned. En av årsakene til at denne måten å tilby tjenester og produkter på har blitt vellykket, er de sømløse betalingene, som skjer uten friksjon. Dette gjør opplevelsen positiv for forbrukeren, som ikke trenger å gjenta betalingene, sier Tobias Lindh, administrerende direktør for Adyen i Norden og Baltikum, i pressemeldingen.

 

BNPL

Selskapet mener en tilpasset opplevelse er viktig for at man skal lykkes med abonnementstjenester.

– Forbrukere verdsetter bekvemmeligheten med netthandel (38%), men skreddersydde opplevelser er også viktig. Abonnementstjenester er en investering, og derfor forventes det belønninger. Forbrukere setter pris på personlige tilbud (26%) og blir mer lojale dersom opplevelsen tilpasses dem (18%), heter det i pressemeldingen.

Forbrukerne oppgir at personlige rabatter gjør dem mer lojale mot nettbutikker (49%), etterfulgt av god kundeservice (48%) og enkle avbestillinger og refusjoner (36%). Av de spurte oppgir 39 prosent at de foretrekker å betale med kredittkort, mens 38 ønsker muligheter som «kjøp nå, betal senere» (BNPL), og 19 prosent ønsker digitale lommebøker.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2024, som ble distribuert uke 48. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS