ALLENTE
SATSER B2B MED ELKJØP

Norgessjef Roger von Zernichow i Allente utenfor selskapets lokaler i Telenorbygget på Fornebu. Foto: Stian Sønsteng

– Samarbeidet med Elkjøp er første gang våre produkter selges digitalt gjennom andre kanaler enn våre egne, sier Roger von Zernichow.

Publisert Sist oppdatert

Han er nordisk B2B-direktør i Allente, og dessuten nyslått norgessjef hos TV-distributøren. En ny avtale medfører at bedriftskunder hos Elkjøp skal kunne kjøpe ulike TV-pakker og digitale TV-løsninger fra Allente. Partnerskapet sikter seg først og fremst inn mot små og mellomstore bedrifter, og omfatter Norge, Sverige, Danmark og Finland.

– Vi er veldig glade for at det er nettopp Elkjøp som er med oss på denne reisen, sier Roger von Zernichow.

B2B-direktøren tok 1. juli over som leder for Allente Norge, og vil inntil en ny B2B-sjef er på plass inneha begge roller. Svein Erik Santiago Davidsen, som har vært norgessjef siden Viasat og Canal Digital ble til Allente i mai 2020, har valgt å forlate selskapet til fordel for en annen jobb.

– Svein Erik har bidratt enormt til Allentes fremgang, og vi ønsker ham alt godt. Med Roger i rollen får vi en svært erfaren og høyt respektert etterfølger som jeg vet raskt kommer til å sette sitt eget preg på den norske organisasjonen og virksomheten, sier Mahmoud Mustapha, kommersiell direktør i Allente, i en pressemelding.

Egen hotell-app

Von Zernichow har vært ansatt i Canal Digital siden 2010, bortsett fra perioden 2017-2019. Han har hatt ledende stillinger, både eksternt, i Canal Digital og i Allente. Selv sier han at han rollen som norgessjef er et naturlig steg videre, og at han tar med seg erfaringer også fra B2B-virksomheten. 

I et nordisk samarbeid med Elkjøp satser Allente på bedriftsmarkedet. Foto: Allente

– Vi har både i Canal Digital og Viasat hatt et langt og viktig samarbeid med elkjedene, som har vært en utrolig viktig partner for oss på forbrukersiden. Nå utvider vi dette til også å gjelde forretningsmarkedet, sammen med Elkjøp, som vi vet også har ambisjoner her. Vi er veldig spente på hvordan de digitale produktene våre vil komplementere salget Elkjøp har i dag, sier von Zernichow til fagbladet Elektronikkbransjen.

Dette muliggjør at man i detaljhandelen enda enklere kan kople salg av vårt innhold til salget av TV-apparater

Han forventer at samarbeidet med Elkjøp vil gjøre at Allente får enda flere bedriftskunder, ikke minst når det gjelder de nye strømmeproduktene de tilbyr forretningsmarkedet.

– TV-boksene våre gjør jobben, men for selgere i butikk og kanskje også i nettbutikkene vil det være mindre komplekst å selge tjenester som ikke er avhengig av disse, sier von Zernichow.

Selskapet har lansert det de sier er den første nordiske løsningen for hotell- og institusjonsmarkedet, som ikke krever installasjon og vedlikehold ut over en app og en kompatibel TV, samt internett. Appen bygger på Android, og er i første omgang utviklet for Philips-TVer. Senere vil den også kunne benyttes med LG- og Samsung-modeller. I tillegg kan Allentes app for forbrukermarkedet også benyttes av bedrifter, på de samme plattformene som er tilgjengelig for vanlige forbrukere – inkludert Android, LG og Samsung.

– Dette muliggjør at man i detaljhandelen enda enklere kan kople salg av vårt innhold til salget av TV-apparater, sier von Zernichow til fagbladet Elektronikkbransjen.

Enklere å være lovlydig

– Hvilke forretningskunder retter dere dette mot?

– B2B inkluderer alle typer bedrifter, på tvers av alle segmenter. Enkelt sagt; alle produkter som ikke selges til private hjem. Her har du alt fra hoteller, sykehus, fengsler, institusjoner, butikker, kontormiljø, venterom, sportsbarer, skip og offshore-installasjoner, sier von Zernichow.

Tidligere norgessjef Svein Erik Santiago Davidsen har forlatt selskapet, med gode skussmål. Foto: Allente

Han snakker her om visning av innhold på offentlige steder, som i hotell- og restaurantbransjen, samt hos bedriftskunder som ønsker å vise for eksempel nyheter og sport på storskjerm for sine ansatte.

– Gjennom samarbeidet med Elkjøp vil vi i mye større grad treffe SMB-markedet. Vi er gode på de store selskapene, men har mye å hente hos små og mellomstore bedrifter. B2B er et av våre satsingsområder fremover. Her venter vi en ganske betydelig vekst, gjennom et dedikert fokus på innhold, produkt og teknologi.

Kommersiell direktør Mahmoud Mustapha. Foto: Allente

– Hvis dere ser et potensial i dette markedet, betyr det at mange i dag viser innhold ulovlig?

– I og med at de ikke kjøper det av oss, kan jeg ikke si noe sikkert om hvor de gjør det. Dette kan kanskje handle om manglende kunnskap; det er nok mange som ikke vet at det krever en særskilt klarering for å vise innhold i en bedrift. Så lenge det ikke er snakk om visning i privat sammenheng, vil det være et brudd på opphavsrettsloven. I Allente sørger vi for at disse klareringene er i orden, bakover i verdikjeden, og samarbeid med Elkjøp gjør det enklere for bedriftene å få tilgang til våre lovlige tjenester, sier von Zernichow.

Tidligere bekjempet innholdsleverandørene tyvtitting gjennom Stop Norway. Nå skjer dette på nordisk basis, gjennom foreningen Nordic Content Protection (NCP).

Rene strømmeabonnement

– NCP arbeider bredt med den opphavsrettslige siden. Teknisk direktør Jon Espen Nergård i Allente er styreleder der, så dette er noe vi som selskap er spesielt opptatt av; at vi bidrar positivt til å ivareta rettighetene til våre innholdspartnere, sier von Zernichow.

– Hvordan har det gått med Allente under og etter pandemien?

Vi er en aggregator, som prøver å gjøre det enkelt for kundene å finne det de er på utkikk etter

– Veldig bra, takk! Vi har etter fusjonen i mai 2020 hatt en veldig spennende reise. Pandemien rakk akkurat å stenge verden da vi skulle starte sammenslåingen, så alt det praktiske har skjedd på hjemmekontor, som jo er et kapittel i seg selv. Vi har tross dette nådd målene. Eierne er fornøyde, og vi har tatt betydelige grep for å reposisjonere selskapet slik at vi er konkurransedyktige for fremtidig vekst, sier von Zernichow til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvilken rolle har dere som distributør i konkurranse med innholdsleverandørenes egne strømmetjenester?

– Fortsatt er langt de fleste relativt tradisjonelle når det gjelder TV-titting. Det er kommet til mange nye tjenester, noe alle i bransjen selvsagt er fullstendig klar over. Vi er en aggregator, som prøver å gjøre det enkelt for kundene å finne det de er på utkikk etter, i en stadig større jungel av innhold. Hos oss får de ulike kanaler og tjenester samlet ett sted, på en trygg og sikker måte, med muligheter til opptak, tidsforskyvet seeing, ukesarkiv og strømmetjenester. Tidligere i år lanserte vi dessuten en ren strømmebasert tjeneste, som er tilgjengelig i smart-TVer, strømmebokser som Apple TV og Chromecast, på nettbrett, mobiltelefoner og i nettlesere på datamaskinen. Dette er en sømløs og enkel tjeneste, der kundens valgfrihet er blitt enda større, sier von Zernichow.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2022, som ble distribuert uke 47. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS