STOR BREDDE FRA CEBON

Ulf Sandberg og Malin Jackne med Coffeebird og Soundbird fra Aqiila. Foto: Stian Sønsteng

– Cebon er et merkevarehus med blant annet GP Batteries, Housegard og Aqiila, og vi omsetter for nærmere 800 millioner svenske kroner.

Publisert

– Vi tilbyr en bred portefølje innen brannsikkerhet, industrielle batteriløsninger, forbrukerbatterier og forbrukerelektronikk, sier forretningsutvikler Ulf Sandberg, når vi møter ham ved selskapets hovedkontor på Hisingen i Göteborg.

Her leverer de fra sitt hovedlager på 9.000 kvadratmeter varer til Norden, Frankrike, Italia og Baltikum, og ferskeste tilskudd i porteføljen er de nye komposteringsmaskinene fra sørkoreanske Reencle.

– Disse skal stå på kjøkkenet, omdanner i løpet av 24 timer matavfallet til luktfri kompost, og bør absolutt være et aktuelt produkt for elektrofaghandelen, sier Sandberg.

Vi kommer tilbake til disse, men først Aqiila, som Cebon lanserte for et snaut år siden.

 

Ulf Sandberg er forretningsutvikler, og ansvarlig for Incubator-avdelingen i Cebon. Foto: Stian Sønsteng

For folk på farten

– Dette er praktiske og bærbare produkter som gjør det enklere å dyrke friluftslivet, med funksjoner forbrukerne kanskje ikke visste fantes, som alle har noe med lading og gjøre, sier Sandberg til fagbladet Elektronikkbransjen.

De første produktene var bærbare strømstasjoner og solcellepaneler, og i høst og vinter er porteføljen utvidet med mindre lommeladere, luftkompressorer, høyttalere, lamper og kabler.

Dette er praktiske og bærbare produkter som gjør det enklere å dyrke friluftslivet

– Aquilae er latinsk for ørn. Slagordet vårt er «No strings attached», og vi bruker en liten fugl i markedsføringen. Med Aqiila er du fri som fuglen, og et godt eksempel på dette er den batteridrevne og bærbare espressomaskinen Aqiila Coffeebird. Denne koster 1.500 kroner, og tilbereder på et par minutter, med et trykk på 20 bar og 94 grader, en perfekt kopp kaffe fra en Nespresso-kapsel eller malt kaffe, sier Sandberg.

Vi møter ham sammen med Malin Jackne, som er markedssjef for Aqiila og GP Batteries.

– Et marked vi tror vil eksplodere, er produktene som befinner seg mellom en lommelader og de store strømstasjonene. Alle vil ut på tur, de trenger strøm, og vil det skal veie så lite som mulig. Her kommer vi med modeller med trådløs lading, ulike uttak og lys, sier Jackne.

Cebons hovedlager på 9.000 kvadratmeter på Hisingen i Göteborg. Foto: Stian Sønsteng

 

Powerbird og Soundbird

Som et eksempel trekker hun frem Aqiila Powerbird S140, med 200Wh, 54.000 mAh og 140 W ladehastighet.

– En LCD-skjerm viser kontinuerlig gjenværende kapasitet og strømnivå, den har en sterk innebygde lampe på 120 lumen, to USB-C- og to USB-A-utganger, og kan lade og drive de fleste bærbare datamaskiner, sier Jackne.

Vekten er 1,2 kilo, og prisen 2.000 kroner.

Et produkt av samme størrelse, men med blåtannhøyttalere, er Aqiila Soundbird B10. Også denne har en lampe, mens ladekapasiteten er på 10.000 mAh.

Sparq er Cebons merke for større strømsystemer, Energy Storage Systems (ESS), til det profesjonelle markedet. Foto: Stian Sønsteng

Aqilla-sortimentet består også av flere bærbare luftkompressorer med ulik kapasitet, alle med batteribank og innebygd lommelykt, mens Powerbird BS10 er en batteribank på 10.000 mAh, med et solcellepanel som kan foldes ut.

– Denne har en lampe som gir opp til 100 lumen, og kan for eksempel henges på sekken slik at den lades mens man er på tur, sier Sandberg.

I sortimentet finner vi også flere kabler, som ifølge Sandberg har en stor andel gjenbrukt materiale, samt flere veggladere. Her er det lagt vekt på at disse samtidig kan lade flere enheter.

 

EXO Industry er Cebons selskap for batterimontering, skreddersydde batteripakker og ingeniørtjenester, med utviklingssenter i Frankrike. Foto: Stian Sønsteng

Unike salgspunkt

– I hvilke kanaler selges Aqiila?

– Hittil er det våre batterikunder for det semiprofesjonelle og profesjonelle markedet som har vært raskest ute til å ta inn våre solide produkter som gir verdi for pengene. Neste steg er elektrofaghandelen, samt fritids- og sportsbransjen, sier Sandberg.

– Er elektronikkbransjen et trangt og tøft marked å komme inn på med et nytt merke?

Ikke minst tilbyr vi med alle våre Aqiila-produkter unike salgspunkter

– Alle som er i denne bransjen vet at det både er trangt og tøft, men også hardt og blodig, ler Sandberg.

– Vi får mange gode tilbakemeldinger på produktene og våre informative forpakninger. Disse gjør det enkelt for kundene å se spesifikasjonene, men også å orientere seg blant de ulike modellene, sier Jackne.

– Ikke minst tilbyr vi med alle våre Aqiila-produkter unike salgspunkter, som gjør at vi skiller oss ut. Dette er noe handelen setter pris på, sier Sandberg.

Cebon har utviklet og selger Aquiila sammen med nederlandske Brand Services B.V., som de gjennom mange år har samarbeidet med når det gjelder GP Batteries.

– Første halvår kommer vi med ytterligere 10-15 nye Aqiila-produkter, sier Sandberg.

 

Malin Jackne sier de ønsker å samle batterier, adaptere, batteribanker og kabler samme sted i butikkene. Foto: Stian Sønsteng

GP Batteries

Selskapet Cebon ble etablert i 1985 av Stefan Rundéus, Anders Lundin og Gunnar Axelsson, som i starten solgte knappcellebatterier fra sine tenåringsrom i Göteborg. Grunnleggerne er fortsatt hovedeiere og aktive i Cebon Group, som har 140 ansatte og egne kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Frankrike og Italia, mens Baltikum håndteres av distributører.

Cebon Group består av 16 selskap, med flere varemerker innen brannsikkerhet, industrielle batteriløsninger, forbrukerbatterier og forbrukerelektronikk.

Mest kjent i Norge er nok merkene GP Batteries og Housegard, som selges gjennom datterselskapet GPBM Nordic, og har vært med siden tidlig 90-tall.

Når det gjelder GP Batteries, forteller Jackne at de kommer med nye butikkløsninger.

– Vi har gjennom forbrukerundersøkelser erfart at kundene ønsker bedre informasjon i butikkhyllene, og vi samler nå alt på ett sted, inkludert adaptere, batteribanker og kabler. Det er vår hjertesak at kundene skal velge ladbare batterier fremfor engangsbatterier, og nå gjør vi det enklere å ta dette valget, sier Jackne.

Frank Willy Ottesen med en av Housegard-slukkerne som selges for ombruk under navnet ReUse. Foto: Stian Sønsteng

 

Norske Housegard

Varemerket Housgard har eksistert siden 1996, og er opprinnelig norsk.

– Vi startet i 1991 som et lokalt brannsikkerhetsselskap i Lillestrøm, og begynte etter hvert å selge til forhandlere og grossister. I 1996 lanserte vi Housegard, og i 2001 fusjonerte vi med GPBM Nordic, som vi lenge hadde samarbeidet med, sier Frank Willy Ottesen.

Tre firedeler av omsetningen til Housegard er brannslukkere

Han er i dag er produktsjef, med kontorplass ved GPMBs lokaler i Oslo, og i sortimentet finner vi portable brannslukkere, håndslukkere, brann- og røykvarslere, samt branntepper og annet tilbehør.

Selskapets brannsikkerhetsprodukter selges over hele Norden. Mens varemerket CGS er rettet mot det profesjonelle markedet, selges Housegard til forbrukermarkedet, hovedsakelig gjennom bygg- og jernvarehandelen, men også innen elektrofaghandelen.

– Tre firedeler av omsetningen til Housegard er brannslukkere, sier Melker Lang, som siden 2001 har drevet med produktutvikling i selskapet, og blant kollegene omtales som professoren.

 

Krevende batteribrann

Sofia Erlandsson (f. v.), Melker Lang og Filip Sahlberg med to litium-brannslukkere og den nye Luma-serien røykvarslere. Foto: Stian Sønsteng

Lang sier selskapet ligger langt fremme når det gjelder sikkerhetsprodukter for brann i litium-ion-batterier.

– Stadig mer blir batteridrevet, og dette krever helt andre slukkemidler. Her har vi utviklet en serie litiumbatteribrannslukkere med vår slukkespray Lith EX. Denne inneholder det nye, og jeg vil si revolusjonerende slukkemiddelet AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion), sier Lang.

AVD er et vannbasert slukkemiddel, og består av finfordelte flak av det naturlige mineralet vermikulitt, som danner et beskyttende lag over brannen.

– Når AVD påføres en brann, kjøler det ned brannen og innkapsler den, noe som hindrer spredning og reduserer risikoen for at uskadde battericeller antennes. Dette gjør AVD til et svært effektivt middel mot branner i litium-ion-batterier, som kan være vanskelige å slukke med tradisjonelle slukkemidler, sier Lang.

GPBM Industry er Cebons selskap for batterier til industrielle applikasjoner i Norden, Frankrike og Italia. Foto: Stian Sønsteng

Lith-EX skal være ideelt for hjem, hotellrom, kjøretøy, kollektive og offentlige transportmidler, fly, båt, campingvogn, bobiler og ved spesielle branntilfeller i et tidlig stadium før utvikling til full brann.

 

Grønt = litium

– Vi var først ute med å merke disse branslukkerne med en grønn farge, noe som etter hvert er blitt en bransjestandard, sier Lang.

Skulle det oppstå en batteribrann, anbefaler han bruk av slukkemiddelet AVD, og de nye brannteppene tilpasset de høyere temperaturene.

Det kan ta lang tid før en batteribrann slukker

– Det kan ta lang tid før en batteribrann slukker, og er det mulig bør det som brenner flyttes utendørs, sier Lang.

Han er tydelig i sin anbefaling om at produkter som elsykler og elsparkesykler ikke bør lades innendørs.

– Her begynner det å komme strengere krav, både fra myndigheter og forsikringsselskap, sier Lang.

Housegard har i et drøyt år solgt brannslukkere for ombruk, merket ReUse.

– Dette innebærer at vi tar inn brannslukkere som har passert utgangsdato, og lar dem gjennomgå en nøye kontroll- og serviceprosess hos vår samarbeidspartner Isovator på Bjørkelangen, der de blir gjenopprettet til samme standard og kvalitet som en nyprodusert slukker, sier Sofia Erlandsson, som er nordisk kommunikasjonssjef for GPBMs brannsikkerhetsprodukter.

Filip Sahlberg med den nye Luma-serien røykvarslere, med batteritid på ti år. Foto: Stian Sønsteng

 

Housgard Luma

Housgard har lenge solgt røykvarslere, og nå kommer den nye Luma-serien.

– De trådløse røykvarslerne har hele ti års batteritid, kan seriekoples opp til 40 enheter via 868 MHz, og koster fra 600 kroner paret. Med en wifi-hovedenhet (hub) til 500 kroner som går på 220 volt, kan de koples til Smart Life-appen, slik at man får varsler på mobilen, sier produktsjef Filip Sahlberg.

Han sier denne appen også kan brukes på en rekke andre smartprodukter.

Cebon Groups hovedkontor, med et lager på 9.000 kvadratmeter, ligger i Sörredsvägen 113 på Hisingen i Göteborg. Foto: Stian Sønsteng

– Vi selger også en fjernkontroll, som gjør det mulig å betjene produktene uten appen. I samme serie har vi dessuten en karbonmonoksid-varsler, med en batteritid på fem år, som detekterer røykutvikling i ved- og gassovner, -komfyrer og -griller. Vi kommer også med varmevarslere for vaskerommet, garasjen og kjøkkenet, der man ofte kan få feilvarslinger på grunn av partikler fra fukt, damp og støv, samt en egen sirene på 95 dB med et blinkende led-lys, sier Sahlberg.

– Hvilken posisjon har Housegard i dette segmentet i Norden?

– Innen brannsikkerhet er vi markedsledende, med den seneste teknologien. Med Luma-serien plasserer vi oss igjen helt i front, sier Sahlberg.

 

Kompost på kjøkkenet

Ulf Sandberg med en av Reencle-maskinene, som på 24 timer omdanner matavfall til kompost. Foto: Stian Sønsteng

Så til de nye komposteringsmaskinene fra Reencle.

Matavfallet omdannes til næringsrik og luktfri gjødsel

– Disse plasseres på kjøkkenet hjemme, eller på kontoret slik som her hos oss, og komposterer matavfallet på 24 timer, med 90 prosent volumreduksjon. Dette kan være kjøtt, pasta, grøt, suppe, bananskall eller hva som helst, bortsett fra avokadosteiner, benrester og sjømat. Matavfallet omdannes til næringsrik og luktfri gjødsel, sier Sandberg.

Når maskinen startes første gang, tilsettes en medfølgende pose mikroorganismer og halvannen liter vann.

– Etter 24 timer kan man bruke maskinen. Et varmeelement holder rett temperatur, mens skovler kontinuerlig blander innholdet. Man tømmer den når den begynner å fylles, og lar det være litt igjen opp til et minimumsmerke i beholderen, slik at mikroorganismene kan fortsette nedbrytingsprosessen når nytt matavfall legges i. Maskinen kan stå ved kjøkkenbenken, lokket åpnes automatisk når man dulter borti den, og prisen er 7.000 kroner, sier Sandberg.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2025, som ble distribuert uke 8. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS