Anton Hagberg er direktør for Komplett Markedsplass, som nylig passerte 85.000 varelinjer fra nesten 100 aktører. Foto: Stian Sønsteng

KOMPLETT MED ALT FRA UTEDO TIL GJØKUR

I løpet av året er 200 nettbutikker tilgjengelig på markedsplassen til Komplett, og de passerer her en samlet omsetning på 100 millioner kroner.

Publisert

Dette er ambisjonene til Anton Hagberg, direktør for Komplett Markedsplass.

– Markedsplassen ikke er en egen butikk eller flik. Det er en fullintegrert del av nettbutikken Komplett slik kundene kjenner den, sier Hagberg til fagbladet Elektronikkbransjen. Kundene handler på Komplett, men leveranse kan skje fra ulike partnere/nettbutikker.

Når vi møter ham den 24. august, er det 100.000 varelinjer tilgjengelig på komplett.no. Av disse er 85.000 fra snaut 100 andre nettbutikker enn Komplett, og dagen før gikk ordre nr. 50.000 gjennom på Komplett fra eksterne partnere.

Hagberg forteller at det har vært et tøft år siden åpningen i juli 2017.

– Nå har vi - bank i bordet! – det tekniske på plass, sier Hagberg.

Markedsplass, sa du? Skal vi tro Hagberg er dette et begrep og en måte å handle på nordmenn flest ikke har et bevisst forhold til, og et grep den Canica-eide Komplett-gruppen har tatt for å stå parat den dagen «Store A» inntar Norge og Norden. Store A gjetter du sikkert er Amazon, men et mer utdypende svar for hvorfor Komplett satser mye tid og store penger på markedsplassen sparer vi på for å lokke deg med videre i artikkelen. Heng med!

Dette er forsidesaken i fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2018.

Blant nettbutikkene som tilbyr sine produkter på komplett.no, er blant annet Euronics, Hi-Fi Klubben, Soundgarden.no, Foto.no, Jensen of Scandinavia, Radiobutikken.no, TT Micro, Tura Scandinavia og Mono, for å nevne noen fra vår bransje. Haugen bok har vært med siden 1. juni, Hagberg sier bil- og båtutstyr har fungert bra i sommer, og i høst kommer kjøkkenutstyr og leker – og etter hvert også sport.

Vi ser at veksten i netthandelen primært kommer via de store markedsplassene

Status i Europa

Aktørene som er inne på markedsplassen er eksisterende nettbutikker som i tillegg selger varene sine på komplett.no. Markedsplassen er en integrert del av nettbutikken, i både menyer og søk, og det vil være en kraftig overdrivelse å si at navnet på andre aktører enn Komplett selv har fått en fremtredende plass.

– For kundene betyr det at de kan handle fra et stort utvalg av produkter på ett sted, sier Hagberg.

– Hva tenker du om fremtiden når det gjelder hvor kundene vil handle på nett? Hvor viktig er det å ha samlet alt på én adresse, som komplett.no, fremfor at folk bruker ulike søkemotorer?

– Vi er ved et veiskille. Ikke riktig ennå i Norge og Norden, men vi har studert grundig det som skjer ellers i Europa, først og fremst i Frankrike men også i England og Tyskland. Fortsatt kommer mye fra søk, som i Google, men vi ser at veksten i netthandelen primært kommer via de store markedsplassene. Det seneste året er det dukket opp et mylder av markedsplasser i disse landene. Da snakker vi ikke bare om Amazon, men nettsteder som Rakuten, eBay, Cdiscount og Allegro - det er hundrevis! Dette kan være brede markedsplasser som har alt, de som er skreddersydd for B2B, men også de som retter seg mot vertikale nisjer som klær og andre tradisjonelle bransjer med både bredde og dybde innenfor en spesialisert sektor. Da vi var i Frankrike i juni, hos leverandøren vi bruker for vår tekniske plattform, var det representanter for 120 internasjonale markedsplasser der, sier Hagberg.

Plattformen han snakker om er utviklet for markedsplasser, og Komplett har programmert denne inn i sin egen plattform, for på en enkel måte å ta mot filer og databaser fra eksterne aktører, og å administrere eksterne varer på markedsplassen.

Norsk alternativ

– Hvor omfattende har det vært å opprette markedsplassen til Komplett? Er det mange involvert, hvor mye er automatisert, og hvor mye gjør dere selv?

Et stort nok utvalg med mange nok tilbydere til at kundene er trygge på at de får noe som er konkurransedyktig på pris

– Dette prosjektet har vi holdt på med i tre-fire år. Det første året var det mye tenking og diskusjon. Siden har vi brukt to år på å bygge det tekniske, og siden et års tid på å teste det i praksis. På det meste har vi vært 150 personer involvert, så dette er klart det største prosjektet Komplett noen sinne har gjort. Dette er en strategisk posisjonering der vi tar en posisjon som et norsk alternativ til det som måtte komme, sier Hagberg.

– Dere er sikre på at markedsplasser i Norge blir et sentralt alternativ i handel på nettet?

– Ja. Jeg er litt usikker på hvor fort dette blir et alternativ Hvermannsen benytter seg av, men hvis vi ikke gjør dette og ikke holder takten oppe, er vi ferdige om fem til ti år i forhold til det som måtte komme, sier Hagberg.

Han ønsker ikke å komme inn på nøyaktig hvor mye Komplett har investert i prosjektet.

– Det er snakk om flere titalls millioner kroner. Dette er et veivalg vi tror er helt nødvendig for å tilpasse oss moderne varehandel. Det er litt skummelt også, siden vi må arbeide på nye måter - for eksempel ved at vi har konkurrenter inne på vår egen markedsplass. Dessuten er nok ikke varehandelen i Norge generelt forberedt på hva som kommer. Vi ønsker å bære flagget, vise hva vi gjør og hva vi tror kommer til å skje. Dette er et kjempeartig prosjekt, der vi snakker med store og små i ulike bransjer, og det er ingen tvil om at det er veldig mye gode fagfolk omkring, sier Hagberg.

Elkjøp og Finn

– Hvor mange norske markedsplasser har dere å konkurrere med?

– Litt Elkjøp, vi er veldig usikre på hvor langt de er kommet, og Finn. Det er disse to vi kjenner til, så kan det godt være det foreligger planer om andre. Men, det er primært de utenlandske vi forbereder oss på. I Norden er Cdon kommet lengst; de gjør det ganske bra i Sverige og arbeider i Norge. Dessuten er vi spent på hva «Store A» gjør etter hvert. Vi tror Norge blir litt skånet i bølge én, og at Sverige blir hovedfokus, men vi vet det jo ikke sikkert. Det er mye spekulasjoner, og vi forbereder oss som at de kommer til Norge i løpet av et par-tre år, sier Hagberg.

– Hva er den største utfordringen for Komplett når dere skal bygge opp en markedsplass?

– Tempo. Vi skulle gjerne startet dette prosjektet enda tidligere. Det må gå såpass fort at vi raskt er et troverdig alternativ.

– Hva er det som må på plass?

– Kvaliteten. At kunden opplever den samme og trygge handelen på Komplett, slik at vi ikke tuller til merkevaren, selvfølgelig. Vi kan ikke ta inn kreti og pleti. Vi skal være en god og norsk handelsopplevelse, det er førsteprioritet. Dessuten skal vi ha en bredde, slik at man i teorien skal kunne handle alt man trenger på komplett.no - at dette er den eneste URLen man trenger. Et stort nok utvalg med mange nok tilbydere til at kundene er trygge på at de får noe som er konkurransedyktig på pris, med en service de forventer.

– Hvis man skal kunne handle alt på Komplett har vel navnet aldri passet bedre?

– Dette er en morsom tilfeldighet, og passer slik sett bra. Vi har en god merkevare, men min og mine kollegers oppgave er å få fart på dette, sier Hagberg.

Må være på lager

I dag er det 15 personer i Komplett som kun arbeider med markedsplassen, kommersielt og teknisk.

Nå arbeider vi med å skru på personaliseringsmotorene

– Vi er heldige å ha markeds- og logistikkavdelingene vi selvsagt også støtter oss på, sier Hagberg.

På komplett.no er det i slutten av august litt over 100.000 varelinjer. Av disse er 15.000 Kompletts egne lagerførte varer.

– Cirka 85 prosent av varene som vises er fra eksterne partnere. Hvis vi og tre andre aktører på markedsplassen tilbyr samme vare, med samme varenummer, teller vi dette som én vare, sier Hagberg.

Blant kravene på markedsplassen, er at aktørene der faktisk må ha varen på eget lager for at den skal vises. Treffene sorteres på pris, og i denne rekkefølgen inkluderes frakten. Produktene som legges inn på markedsplassen skal helst ha produktbeskrivelser på norsk, og bilder av en viss kvalitet.

– På noen områder er engelsk greit, som CPU-språk og slike ting, sier Hagberg.

Som nevnt mener han norske forbrukere vet lite om hvordan markedsplasser fungerer.

– Nedover i Europa og i USA tenker man ikke over dette lenger; det er bare slik netthandelen er blitt.

– Hvor ligger økonomien i dette for Komplett?

– Vi tar en provisjon for salget, og denne varierer ut hva hvilket produktområde vi snakker om. Mobiltelefoner og kamera er ekstremt marginpresset, og gir oss en liten margin, mens provisjonen er høyere for klær og andre høymarginprodukter.

Betalingen skjer hos Komplett på nett, og banken overfører pengene direkte til for eksempel Euronics eller Soundgarden.

Utedo og gjøkur

– Hvor mye vil dere omsette for på markedsplassen i 2018?

– For partnerne våre vil vi snakke om et ni-sifferet beløp, så det begynner å bli litt mer enn bare testing. Spesielt siden i vår har vi fått opp farten.

– Er det produktgrupper eller butikker som har gjort det spesielt bra?

– Litt overraskende har Elektroimportøren fungert svært bra; jeg trodde dette var litt smalt og på siden. Jernia, dab, lyd og foto har gjort det bra, samt morsomme ting vi ikke hadde drømt om skulle selges på Komplett. Jeg koser meg med dette om kvelden; det er snakk om alt fra utedo til gjøkur! I og med at trafikken er så stor, får vi med oss mye spennende. Haugen bok har det vært kjempegøy å arbeide sammen med; vi er litt like i form og stil, og dette har fungert bra, sier Hagberg.

– Hvor mye kontakt og samarbeid har dere med de ulike aktørene?

– Det burde sikkert vært mer. Vi er i daglig kontakt med de største, og har et lite lag med medarbeidere som følger opp partnerne våre. Vi må lære oss å integrere dem godt på komplett.no. Etter hvert som varekatalogen vokser, blir utstillingsvinduet alt for lite i tradisjonell forstand. Nå arbeider vi med å skru på personaliseringsmotorene, slik at vi for eksempel viser friluftsfolk utstyret de ønsker seg i stedet for sære grafikkort. Etter hvert som vi får i gang dette, skal vi tilpasse utseendet på komplett.no til hvem du er, hvor du kommer fra, og hvor du har handlet tidligere. Dette, som vi ser gjennom informasjonskapslene og måten kundene agerer på nett, er en kunst vi har lært en del om. Vi har en motor som er kjempekraftig, og har klokkertro på at dette vil gi oss nødvendig vindusplass, sier Hagberg.

I tillegg til de snaut 100 som er på markedsplassen når fagbladet Elektronikkbransjen møter ham ved Kompletts hovedkontor på Kullerød i Sandefjord, er det signert kontrakt med ytterligere 50.

Integrering av databaser

– Hvor mange aktører har dere inne på markedsplassen i løpet av året?

Kundene kan handle hos en aktør de stoler på; nemlig komplett.no

– Vi skal ha signert med 250, og håper 200 er på nett før vi skriver 2019, sier Hagberg.

Han innrømmer at integreringen av andre aktører har vært teknisk komplisert.

– Det tok litt tid å lære dette, men nå vet vi hvordan databaser integreres og ting fungerer opp mot systemene partnerne våre bruker. Vi bør derfor få opp farten, og vi kommer til å springe fort i høst. Jeg må passe på at jeg ikke kveler nettsidene helt, og IT-avdelingen følger godt med, sier Hagberg.

Han sier også kundene får anledning til å være vaktbikkjer på markedsplassen.

– Får vi for eksempel inn fem klager i løpet av én dag, kan vi legge inn en automatikk som gir en karantene. Hittil har vi hatt utrolig få klager, og det skyldes absolutt at nivået på norske nettbutikker er veldig bra, sier Hagberg.

Selv om plattformen for markedsplassen er ferdig, sier han den fortsatt er i støpeskjeen.

– Vi kommer til å bruke de neste årene på å få den ordentlig til å spille. Vi er i gang, men er ikke høye og mørke i baren; vi er ikke i nærheten, sier Hagberg.

En aktør kundene stoler på

– Er det allmenn aksept for denne satsingen i konsernet, eller er det mange som vil ha et alvorsord med deg på julebordet?

– Vi har utrolig mye hjelp av flinke og entusiastiske folk, spesielt gjennom avtroppende konsernsjef Ole Vinje og ledergruppen. Det er selvfølgelig utfordrende, og det kjenner jeg selv på med min fortid fra innkjøp; at vi plutselig slipper inn konkurrenter med de samme produktene som vi selv har. Det er krevende, så det er nok ikke alle som er like glad i meg. Men, det ligger til grunn at dette er et strategisk viktig grep i konsernet, sier Hagberg.

– Komplett som vertskap og innehaver at markedsplassen; hvilke fordeler har dere i konkurransen med de andre aktørene dere har inne?

– Vi har splittet organisasjonen, der vi som arbeider med markedsplassen sitter for oss selv. Dessuten er det meste i netthandel transparent, og en god innkjøper vet utmerket godt hva den andre tilbyr. Til syvende og sist er dette noe som blir veldig bra, både for aktørene som er inne hos oss, for oss, men ikke minst også for sluttkundene: vi får et mye bredere sortiment, går ikke tom for produkter, og kundene kan handle hos en aktør de stoler på; nemlig komplett.no. Om et par år kan vi med fasit i hånden diskutere hvor lurt dette var. For min del er jeg sikker på at dette er et strategisk riktig veivalg, og det tok det litt tid for meg å skjønne dette. Men, siden jeg så lyset for halvannet år siden, har det vært full fart i én retning, ler Hagberg.

Powered by Labrador CMS