FEIRER 20 ÅR MED VINSKAP

Armand Munther Gustavson med Avintage AVI98Platinum. Foto: Stian Sønsteng

– Gjennom 20 år har vi bygd opp Temptech som spesialist på vinskap, og dette vil fortsatt være det viktigste merket for oss i Norden.

Publisert Sist oppdatert

Det sier daglig leder Armand Munther Gustavson i Frio Nordic, når vi i september møter ham på IFA-messen i Berlin.

Selskapet kan feire at det er 20 år siden de ble etablert i Norge, og det var på norske hender inntil desember 2021, da det ble kjøpt av den franske Frio-gruppen.

– Dette har gitt oss noen nye muligheter, men Temptech vil i uoverskuelig fremtid være det viktigste merket for oss. Det er vel ingen som har holdt på lenger med vinskap i Norden, og her har vi en spesiell posisjon, sier Gustavson.

Det nordiske hovedkontoret ligger fortsatt i Stokke i Vestfold, og organisasjonen teller totalt 30 ansatte.

Når det tegnes et nytt kjøkken, ønsker mange at størrelsen på vinskapet skal tilpasses de øvrige produktene

På IFA viser Gustavson oss Avintage AVI98Platinum.

– Dette passer perfekt ved siden av en ovn med en kompaktmikro over, med en høyde på 98 centimeter, sier Gustavson til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Størrelsen viktig

– Er kundene blitt mer opptatt av dette?

– Når det tegnes et nytt kjøkken, ønsker mange at størrelsen på vinskapet skal tilpasses de øvrige produktene. Derfor kommer vi med den nye Platinum-serien fra Avintage i de klassiske høydene på 45 og 60 centimeter, samt et skap på 105 centimeter som passer ved siden av en ovn på 60 og en mikro på 45 centimeter. Senere i år kommer vi også med 178 centimeter høyde, for integrering i høyskap, sier Gustavson.

Morten Kleivane med La Sommelière Elysée. Foto: Stian Sønsteng

Alle disse skapene har frontventilasjon.

– Dette gjør installasjonen enkel, og er noe kjøkkenfaghandelen setter pris på. I Norge og Frankrike er Avintage forbeholdt disse, sier Gustavson.

– Hvor viktig er denne kanalen for dere?

– Den blir stadig viktigere. Vi har lenge gjort det godt i den norske kjøkkenfaghandelen, men nå vokser vi her også i de øvrige nordiske landene, sier Gustavson.

 

Temptech kun vinskap

Han sier Frio-gruppen har ryddet i sortimentet, slik at Temptech kun er vinskap.

Appen Vinotag markedsføres hos Frio-gruppen på IFA. Foto: Stian Sønsteng

– Nå bruker vi merket Frigelux på alt som ikke er vinskap, fra rimeligere innstegsmodeller for dem som ikke har sine egne varemerker, til toppmodeller med utlufting i front, sier Gustavson.

Frio Nordic har over 400 produkter i porteføljen.

– Avintage er tilpasset kjøkken. Temptech er som nevnt vårt sterkeste merke i Norden. La Sommelière gir mye kapasitet for pengene, med alt fra små skap opp til toppmodellen E-Cellar. Climadiff har sterke røtter innen vinlagring, og til slutt har vi Avintage Sur Mesure, som i Frankrike spesialbygger vinrom og vinskap, helt etter kundens ønsker, sier Gustavson.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2024, som ble distribuert uke 41. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS