Illustrasjon generert av kunstig intelligens (DALL-E/ChatGPT).
Mens én av tre planlegger å handle under Black Friday, sier tre av fire at de ikke stoler på førprisene, viser en undersøkelse utført for Forbrukerrådet.
– Vi ser eksempler på svært mange varer som har
økt i pris nå i oktober, for å kunne skape falske tilbud under Black Week og
Black Friday. Veldig mye elektronikk har økt mer enn 10 prosent i pris i
oktober – antageligvis for å kunne spare inn på tilbudene i november, uttaler
fagsjef Thomas Iversen i en artikkel publisert på Forbrukerrådets nettsider den
20. november.
Vi ser eksempler på svært mange varer som har økt i pris nå i oktober
Her vises det til en artikkel publisert på tek.no den 17.
oktober, basert på 2023-tallene fra Schibsted-selskapet Prisjakt, samt
presentasjonen Forbrukerkompasset Q4, som prissammenligningstjenesten har laget
for sine kunder i detaljhandelen.
– Nordmenn er skeptiske til butikkenes tilbudspriser i
november. Skepsisen er ikke ubegrunnet. De nye reglene for prismarkedsføring
har gjort det mulig for butikkene å (lovlig) trikse med prisene i forkant av
Black Friday. Og undersøkelser viser at dette gjøres i utstrakt grad, skriver
Forbrukerrådet.
Annonse
Videre heter det:
– Så lenge varen har hatt en høy pris i 30 dager kan
butikken bruke denne som lovlig førpris når de regner ut salgsprisene og
avslagene. Vi ser at en del butikker har skrudd opp prisene i oktober – for
deretter å sette dem ned til normalt nivå i november.
Naturlig prisvariasjon
Administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen
Elektronikkbransjen, som representerer både leverandører og detaljhandel, sier
aktørene i bransjen gjennom året jevnlig gjennomfører salgskampanjer.
Annonse
– Det er derfor naturlig at prisene varierer, og vi er
dessuten inne i en tid med svak kronekurs og prisvekst. Informasjon om
førpriser er lovregulert, og bransjen følger loven. Uansett oppfordrer vi
forbrukerne til å sjekke tilbudene, de kan jo være et bedre et annen sted, og
ikke minst anbefaler vi at man handler hos norske aktører, det være seg fysiske
butikker eller på nett, sier Røsholm.
Informasjon om førpriser er lovregulert, og bransjen følger loven.
Iversen i Forbrukerrådet er av samme oppfatning.
– De store, norske anerkjente kjedene er trygge
handleplattformer på nett, men det er svært mange utenlandske aktører som
jobber hardt for å få nettbutikken sin til å se norsk ut. Handler du fra en
utenlandsk nettbutikk vil det ha innvirkning på rettighetene dine, og ender du
opp med å ubevisst handle fra en butikk utenfor EU mister du fort både
reklamasjonsrett og klageadgang, sier Iversen i Forbrukerrådets artikkel.
Sjekk prisene
Her vises det til «Forbrukerkompasset», der Prisjakt
skriver at forbrukerne som handlet under Black Week og Black Friday i fjor
forventet å få 48 prosent i rabatt, mens snittrabatten var på sju prosent.
– Det er derfor vi oppfordrer forbrukere til å gjøre
grundige undersøkelser før de slår til på det som fremstår som et godt tilbud i
år, sier Iversen.
Annonse
Markedsundersøkelses- og dataanalyseselskapet YouGov har på
vegne av Forbrukerrådet gjennomført en befolkningsundersøkelse om Black Friday.
Som fortalt innledningsvis planlegger én av tre ifølge undersøkelsen å handle
under Black Friday, mens tre av fire sier de ikke stoler på førprisene. Seks av
ti mener at Black Friday er en god anledning til å se etter om noe de uansett
trenger er på salg, mens én av fire mener de risikerer å kjøpe mer enn de
planlegger.
55 prosent av de spurte synes reklamene før Black Friday er
for påtrengende, for dem over 60 år er andelen 63 prosent, og 72 prosent av
alle spurte ønsker strengere regler knyttet til reklame for salg og avslag.
To av ti sier de har hatt en negativ kjøpserfaring på Black
Friday og følt seg lurt av næringsdrivende i Norge. Av disse sier sju av ti at
de opplevde falsk førpris som et problem, ifølge Forbrukerrådets undersøkelse.
Fordeling nett/fysisk
Av dem som planlegger å handle på Black Friday,
vil 78 prosent gjøre dette i norske nettbutikker, mens 57 prosent vil gjøre det
i fysiske butikker, og 23 prosent i utenlandske nettbutikker. Forbrukerrådets
undersøkelse skiller ikke mellom ulike bransjer.
I Forbrukerkompasset, der det inngår tall fra en
undersøkelse analyseselskapet Opinion i september gjennomførte på oppdrag fra
Prisjakt, er fordelingen for fjerde kvartal slik (endring fra Q4 2023 i
pararantes): Kun fysiske butikker 10% (-1%), Mest fysiske butikker 40% (-6%),
Jevnt fordelt 28% (+4%), Mest nettbutikker 18% (+4%) og Kun nettbutikker 0% (0%).
Om Forbrukerkompasset skriver Prisjakt:
– I Forbrukerkompasset presenterer vi et utvalg
forbrukerdata, men vi har mye mer på lager! Som butikk kan du spisse tilbudene
dine på Prisjakt med hjelp av statistikkfeeden. Den inneholder data for alle
produktene dine på Prisjakt, samt et overblikk på konkurrentenes priser og
plasseringer. For merkevarer tilbyr vi tjenesten Featured Brand hvor du får
innsikt i de populære produktene dine, markedsandelen din og mye mer.
Nedgang fra 2023
I Opinion-undersøkelsen går det frem at snittforbrukeren
i fjerde kvartal planlegger å kjøpe fysiske varer for 14.249 kroner, en nedgang
på 2.656 kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Fordelt på bransjer
(endring fra Q4 2023 i pararantes):
Mote, klær og tilbehør 54% (+2%), Sport og fritid 35% (+4%),
Skjønnhet og helse 35% (+4%), Bøker og media 27% (-1%), Hjemmeelektronikk 24%
(+3%), Møbler og interiør 21% (+1%), Renovering og bygg 18% (-5%),
Barneartikler og leker 16% (-2%), Kjøretøy og tilbehør 15% (+1%) og
Husholdningsapparater og hvitevarer 13% (+1%).
Tilbake til Forbrukerrådets artikkel.
Her uttaler fagsjef Thomas Iversen:
For å være sikker på at tilbudet er reelt oppfordrer vi alle til å bruke prissammenligningstjenester
– Det er ikke umulig å gjøre gode kupp på Black Friday, men
det er dessverre vanskelig uten å gjøre en liten jobb først. For å være sikker
på at tilbudet er reelt oppfordrer vi alle til å bruke
prissammenligningstjenester som prisjakt.no. Her kan du se historiske priser og
sammenligne tilbud mellom ulike butikker, sier Iversen.
Han oppfordre alle til å følge Forbrukerrådets sjekkliste
før de klikker på kjøpsknappen på en ukjent eller ny nettbutikk.