Black Friday Black Week Sorte dager

ÉN AV TRE HANDLER DE SORTE DAGENE

Illustrasjon generert av kunstig intelligens (DALL-E/ChatGPT).

Mens én av tre planlegger å handle under Black Friday, sier tre av fire at de ikke stoler på førprisene, viser en undersøkelse utført for Forbrukerrådet.

Publisert
Fagsjef Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet

– Vi ser eksempler på svært mange varer som har økt i pris nå i oktober, for å kunne skape falske tilbud under Black Week og Black Friday. Veldig mye elektronikk har økt mer enn 10 prosent i pris i oktober – antageligvis for å kunne spare inn på tilbudene i november, uttaler fagsjef Thomas Iversen i en artikkel publisert på Forbrukerrådets nettsider den 20. november.

Vi ser eksempler på svært mange varer som har økt i pris nå i oktober

Her vises det til en artikkel publisert på tek.no den 17. oktober, basert på 2023-tallene fra Schibsted-selskapet Prisjakt, samt presentasjonen Forbrukerkompasset Q4, som prissammenligningstjenesten har laget for sine kunder i detaljhandelen.

– Nordmenn er skeptiske til butikkenes tilbudspriser i november. Skepsisen er ikke ubegrunnet. De nye reglene for prismarkedsføring har gjort det mulig for butikkene å (lovlig) trikse med prisene i forkant av Black Friday. Og undersøkelser viser at dette gjøres i utstrakt grad, skriver Forbrukerrådet.

Videre heter det:

– Så lenge varen har hatt en høy pris i 30 dager kan butikken bruke denne som lovlig førpris når de regner ut salgsprisene og avslagene. Vi ser at en del butikker har skrudd opp prisene i oktober – for deretter å sette dem ned til normalt nivå i november.

 

Naturlig prisvariasjon

Administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng

Administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen, som representerer både leverandører og detaljhandel, sier aktørene i bransjen gjennom året jevnlig gjennomfører salgskampanjer.

– Det er derfor naturlig at prisene varierer, og vi er dessuten inne i en tid med svak kronekurs og prisvekst. Informasjon om førpriser er lovregulert, og bransjen følger loven. Uansett oppfordrer vi forbrukerne til å sjekke tilbudene, de kan jo være et bedre et annen sted, og ikke minst anbefaler vi at man handler hos norske aktører, det være seg fysiske butikker eller på nett, sier Røsholm.

Informasjon om førpriser er lovregulert, og bransjen følger loven.

Iversen i Forbrukerrådet er av samme oppfatning.

– De store, norske anerkjente kjedene er trygge handleplattformer på nett, men det er svært mange utenlandske aktører som jobber hardt for å få nettbutikken sin til å se norsk ut. Handler du fra en utenlandsk nettbutikk vil det ha innvirkning på rettighetene dine, og ender du opp med å ubevisst handle fra en butikk utenfor EU mister du fort både reklamasjonsrett og klageadgang, sier Iversen i Forbrukerrådets artikkel.

 

Sjekk prisene

Forsiden på presentasjonen Forbrukerkompasset. Illustrasjon: Prisjakt

Her vises det til «Forbrukerkompasset», der Prisjakt skriver at forbrukerne som handlet under Black Week og Black Friday i fjor forventet å få 48 prosent i rabatt, mens snittrabatten var på sju prosent.

– Det er derfor vi oppfordrer forbrukere til å gjøre grundige undersøkelser før de slår til på det som fremstår som et godt tilbud i år, sier Iversen.

Markedsundersøkelses- og dataanalyseselskapet YouGov har på vegne av Forbrukerrådet gjennomført en befolkningsundersøkelse om Black Friday. Som fortalt innledningsvis planlegger én av tre ifølge undersøkelsen å handle under Black Friday, mens tre av fire sier de ikke stoler på førprisene. Seks av ti mener at Black Friday er en god anledning til å se etter om noe de uansett trenger er på salg, mens én av fire mener de risikerer å kjøpe mer enn de planlegger.

55 prosent av de spurte synes reklamene før Black Friday er for påtrengende, for dem over 60 år er andelen 63 prosent, og 72 prosent av alle spurte ønsker strengere regler knyttet til reklame for salg og avslag.

To av ti sier de har hatt en negativ kjøpserfaring på Black Friday og følt seg lurt av næringsdrivende i Norge. Av disse sier sju av ti at de opplevde falsk førpris som et problem, ifølge Forbrukerrådets undersøkelse.

YouGov har på vegne av Forbrukerrådet gjennomført en befolkningsundersøkelse om Black Friday. Illustrasjon: Forbrukerrådet

 

Fordeling nett/fysisk

Av dem som planlegger å handle på Black Friday, vil 78 prosent gjøre dette i norske nettbutikker, mens 57 prosent vil gjøre det i fysiske butikker, og 23 prosent i utenlandske nettbutikker. Forbrukerrådets undersøkelse skiller ikke mellom ulike bransjer.

I Forbrukerkompasset, der det inngår tall fra en undersøkelse analyseselskapet Opinion i september gjennomførte på oppdrag fra Prisjakt, er fordelingen for fjerde kvartal slik (endring fra Q4 2023 i pararantes): Kun fysiske butikker 10% (-1%), Mest fysiske butikker 40% (-6%), Jevnt fordelt 28% (+4%), Mest nettbutikker 18% (+4%) og Kun nettbutikker 0% (0%).

Om Forbrukerkompasset skriver Prisjakt:

– I Forbrukerkompasset presenterer vi et utvalg forbrukerdata, men vi har mye mer på lager! Som butikk kan du spisse tilbudene dine på Prisjakt med hjelp av statistikkfeeden. Den inneholder data for alle produktene dine på Prisjakt, samt et overblikk på konkurrentenes priser og plasseringer. For merkevarer tilbyr vi tjenesten Featured Brand hvor du får innsikt i de populære produktene dine, markedsandelen din og mye mer.

 

Nedgang fra 2023

I Opinion-undersøkelsen går det frem at snittforbrukeren i fjerde kvartal planlegger å kjøpe fysiske varer for 14.249 kroner, en nedgang på 2.656 kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Fordelt på bransjer (endring fra Q4 2023 i pararantes):

Mote, klær og tilbehør 54% (+2%), Sport og fritid 35% (+4%), Skjønnhet og helse 35% (+4%), Bøker og media 27% (-1%), Hjemmeelektronikk 24% (+3%), Møbler og interiør 21% (+1%), Renovering og bygg 18% (-5%), Barneartikler og leker 16% (-2%), Kjøretøy og tilbehør 15% (+1%) og Husholdningsapparater og hvitevarer 13% (+1%).

Tilbake til Forbrukerrådets artikkel. Her uttaler fagsjef Thomas Iversen:

For å være sikker på at tilbudet er reelt oppfordrer vi alle til å bruke prissammenligningstjenester

– Det er ikke umulig å gjøre gode kupp på Black Friday, men det er dessverre vanskelig uten å gjøre en liten jobb først. For å være sikker på at tilbudet er reelt oppfordrer vi alle til å bruke prissammenligningstjenester som prisjakt.no. Her kan du se historiske priser og sammenligne tilbud mellom ulike butikker, sier Iversen.

Han oppfordre alle til å følge Forbrukerrådets sjekkliste før de klikker på kjøpsknappen på en ukjent eller ny nettbutikk.

Powered by Labrador CMS