Målt i verdi ligger markedet for første halvår 2021 11 prosent høyere enn på samme tid i fjor.
– Vi hadde rekordvekst i salget første halvår i fjor, så vi var spente på hvordan utviklingen ville bli i årets seks første måneder. Nå viser det seg at veksten fortsetter, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.
Hjemmekontor en av driverne
Annonse
Mye av årsaken ligger i at hjemmekontor, hjemmeskole og nedstenging på grunn av korona-pandemien i mange kommuner fortsatte langt ut i første halvår av 2021.
– Mange nordmenn har måttet rigge seg for å jobbe hjemme, og underholdning i en periode hvor mange barn og unge har hatt begrensninger på skole og fritidsaktiviteter har økt salget av spillrelaterte produkter på samme tid, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.
Tilbakemeldinger fra kjedene viser at hjemmekontorutstyr som webkamera, mus, tastatur, eksterne skjermer og høyttalere er produktkategoriene som øker mest.
Innen gaming er det vekst både i konsollsalget, spill-PCer, skjermer og tilbehør som hodetelefoner, mus og tastatur.
– Til tross for et høyt salg i fjor, fortsatte veksten i utstyr til hjemmekontoret også i 2021. Det er nok mange som syntes det var greit å jobbe fra kjøkkenbordet en stund, men når anbefalingene om hjemmekontor fortsetter går flere til innkjøp av utstyr for å kunne jobbe mer behagelig hjemmefra, sier Røsholm.
Annonse
Velger gjerne ombrukte produkter
For første gang gjør Stiftelsen Elektronikkbransjen en undersøkelse for å se om nordmenn er villige til å kjøpe brukte elektronikkprodukter.
56 prosent av nordmenn sier de vil vurdere å kjøpe et brukt elektronikkprodukt dersom det er en mulighet
Stiftelsen og hele bransjen står bak prosjektet OmBrukt, som skal gjøre det trygt for forbrukerne å velge brukte produkter med en logo som viser at produktet er forsvarlig reparert, og en ombyttegaranti på to år.
– 56 prosent av nordmenn sier de vil vurdere å kjøpe et brukt elektronikkprodukt dersom det er en mulighet. Mobil og TV er det mest populære produkttypene å kjøpe brukt, deretter følger hvitevarer, sier Ottemo.
De unge er mest positive til bruktkjøp, nærmere 8 av 10 spurte i aldersgruppen 18-29 år sier de ville vurdere å kjøpe brukt. Blant forbrukere i aldersgruppen 60 år og eldre er det kun 4 av 10 som stiller seg positive.
El-sparkesykler i vinden
Salget av el-sparkesykler vokser også. Denne nye kategorien var for første gang med i statistikken i 2019, og de såkalte mikromobilitets-produktene øker i popularitet.
Annonse
– Det er solgt rundt 205.000 av disse produktene hittil i år, da er det snakk om både de enklere produktene som hooverboards og el-skateboards, i tillegg til el-sparkesykler, sier han.
På samme tid i fjor var salget rundt 100 000 stykk.
Oppmerksomheten rundt el-sparkesyklene har økt kraftig det siste året, etter at flere aktører har etablert seg med utleievirksomhet særlig i Oslo, hvor det flere tusen el-sparkesykler nå er tilgjengelig. Likevel vokser salget av el-sparkesykler til privat bruk.
Størst prosentvis vekst er det i de aller største TVene på over 75 tommer, som nå har en markedsandel på nesten 13 prosent
– Mikromobilitet er virkelig i vinden, og vi kan spekulere i om en del av økningen kommer at restriksjonene på bruk av kollektivtransport, sier Røsholm.
Flatt mobilsalget og mye større TVer
Nordmenn kjøper samme antall mobiler i første halvår i år som samme periode i 2020, men velger dyrere modeller slik at verdien av salget vokser med ni prosent.
– De siste årene har de store produsentene kommet med stadig mer avanserte og dyrere toppmodeller, og nordmenn liker å handle på øverste hylle, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Etter en kjempevekst i TV-salget i 2020, kjøpte nordmenn 4,5 prosent færre TVer i første halvår i år. Verdien av TV-salget øker derimot med nesten tre prosent, drevet av at vi velger betraktelig større skjermer.
– 65 tommer og større står nå for 42 prosent av TV-markedet, mot 34 prosent i første del av 2020. Størst prosentvis vekst er det i de aller største TVene på over 75 tommer, som nå har en markedsandel på nesten 13 prosent, sier Ottemo.
55-tommeren har de siste årene vært den mest populære størrelsen på norske TVer, men har i år blitt tatt igjen av 65 tommers TVer. De to størrelsene ligger nå helt likt, med 29 prosent hver av markedet.
Kjempesalg av hodetelefoner og smartklokker
Hjemmekontor gjør at salget av hodetelefoner stiger kraftig i første halvår, 24 prosent av de spurte i vår forbrukerundersøkelse sier de har handlet headset, mot 13 prosent i samme periode i fjor.
– Det tilsvarer et salg på rundt 960.000 hodetelefoner så langt i år, sier Ottemo.
Salget av smartklokker øker også kraftig, fra 360.000 solgte klokker i første halvdel av 2020, til 680.000 stykk i år.
– Klokker og armbånd som måler fysisk aktivitet har vært populære produkter blant nordmenn lenge, og med mye hjemmesitting under koronaen ser det ut til at stadig flere ønsker seg hjelp til å holde aktivitetsnivået oppe, sier Ottemo.
Lager maten hjemme
Salget av store hvitevarer øker med seks prosent målt i antall enheter og ni prosent i verdi, så det ser ut til at mange har byttet ut sitt gamle kjøleskap eller vaskemaskin i år.
Enda større vekst er det i salget av kjøkkenutstyr, som er opp 15 prosent sammenliknet med første halvår 2020. Det er særlig kjøkkenmaskiner, miksere og juicere som trekker opp, noe som tyder på at folk vil lage mer av maten fra bunnen av.
– Salget av kaffemaskiner øker også, opp ni prosent, og størst vekst har de såkalte kapsel- eller pod-maskinene, sier Røsholm.
Kamera- og videosalget faller i første halvår 2020, ned 28 prosent i forhold til samme periode i 2020, men en kraftig økning i gjennomsnittsprisen på kameraene som selges, gjør at verdien øker med 27 prosent.