FLERE, DYRERE OG STØRRE TV

Samsung Q995D. Foto: Samsung

Etter tre år med nedgang både i antall og verdi, økte TV-salget i fjor. – Vi kjøper flere, dyrere og større apparater, sier Jan Røsholm.

Publisert Sist oppdatert

Han er administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, som utarbeider salgsstatistikken for forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater.

– TV-salget øker igjen, etter tre år med nedgang, fra 300.000 til 317.000 enheter, tilsvarende 5,67 prosent. Verdien økte med 6,28 prosent, fra 2,9 milliarder i 2023 til 3,1 milliarder i 2024, sier Røsholm.

Snittprisen er altså økende, og skjermene blir stadig større.

– I fjor var 85 prosent av alle solgte TVer over 50 tommer, mens nesten 18 prosent var større enn 66 tommer, sier Røsholm.

 

TCL NXTFrame TV. Foto: TCL

50 til 55 mest solgt

Salget av TVer fra 40 til 43 tommer er omtrent uendret, med 11,2 prosent av TV-salget, mens 32 tommer og mindre utgjør 3,8 prosent, ett prosentpoeng mindre enn i 2023.

TV-salget øker igjen, etter tre år med nedgang

Den mest populære størrelsen er fortsatt 50 til 55 tommer, med 36,3 prosent, men dette er en nedgang fra 40,4 prosent i 2023.

– Dette salget flyttet seg i 2024 til de større størrelsene, sier Røsholm.

TVer fra 56 til 65 tommer utgjorde i fjor 30,9 prosent av markedet målt i antall, en økning fra 28,6 prosent i 2023. Litt større er økningen for størrelser over 66 tommer, som i 2023 var 14,6 prosent, og i 2024 endte på 18 prosent av markedet.

 

Flere ser TV på TV

En undersøkelse utført i januar av Norstat for Stiftelsen Elektronikkbransjen, viser at det for første gang siden 2020 er en økning i hvor mange som ser TV-program eller strømmeinnhold på en TV-skjerm.

Harman Kardon Enchant-serien. Foto: Harman

Hele 91 prosent ser TV-program og strømmeinnhold på et TV-apparat

– Dette er i tråd med våre salgstall, og viser at hele 91 prosent ser TV-program og strømmeinnhold på et TV-apparat. Dette er en økning på 10 prosent fra i fjor, og faktisk må vi tilbake til 2016 for å finne en samme andel, sier Røsholm.

I årene 2017 til 2019 så 90 prosent TV-innhold på en TV, mens andelen i 2021 og 2022 gikk ned til 84 prosent.

– I 2023 var vi nede på 81 prosent, før tallet i 2024 skjøt opp til 91 prosent, sier Røsholm.

 

Mindre hos de yngre

Allende Stream. Foto: Allente

Totalt ser folk mer TV og strømmeinnhold, og i snitt bruker de nesten 1,8 ulike plattformer, slik at totaltallet i undersøkelsen havner på 179 prosent. Etter TV med 91 prosent følger PC og mobiltelefon, hver med 31 prosent, mens 24 prosent bruker et nettbrett.

– Et nytt tall i årets undersøkelse, er at to prosent svarer de ikke ser på TV eller strømmeinnhold, sier Røsholm.

Bruken av de mindre skjermene er størst hos de yngste.

– I aldersgruppen 15 til 29 år brukes PC og mobil av henholdsvis 31 og 42 prosent, sier Røsholm.

Powered by Labrador CMS