For å beskytte forbrukere mot identitetstyveri,
har regjeringen innført nye regler som krever at du må fremlegge originalt og
gyldig identitetsbevis, for eksempel pass eller norsk førerkort, eller
elektronisk ID, som BankID, for å kjøpe kontantkort eller opprette
mobilabonnement, heter det i en pressemelding fra Nasjonal
Kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
– Nå trygger vi norske forbrukere og gjør det vanskeligere å
begå digital svindel. Tidligere har det vært for enkelt å opprette
mobilabonnement i andre sitt navn, det gjør vi noe med nå. Digital svindel og
ID-tyveri er et alvorlig samfunnsproblem, og det er fortvilende for dem som
rammes. Derfor har vi nå skjerpet reglene for identifisering ved kjøp av
kontantkort og opprettelse av mobilabonnement, sier digitaliserings- og
forvaltningsminister Karianne Tung, i pressemeldingen.
Annonse
Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung. Foto: Nkom
Ni av ti utsatt
En undersøkelse fra Respons Analyse, utført på
vegne av Nkom, viser at ni av ti nordmenn i fjor ble forsøkt svindlet via SMS,
epost og telefoni.
Digital svindel og ID-tyveri er et alvorlig samfunnsproblem
– Vi skal være trygge når vi bruker mobiltelefonen. Med de
nye reglene på plass er målet å redusere antallet ID-tyverier ved opprettelse
av falske mobilabonnementer. Dette vil ikke bare beskytte enkeltpersoner, men
også styrke tilliten til digitale tjenester i samfunnet, sier Kamilla Sharma,
avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nkom, i pressemeldingen.
Nkom vil i løpet av året gjennomføre tilsyn for å sikre at
aktørene sørger for lovpålagt ID-kontroll ved kjøp av mobilabonnement, og
oppfordrer aktørene til å følge opp sine rutiner i henhold til det nye
lovverket.
Annonse
Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung. Foto: Nkom
Strengere regler
I pressemeldingen vises det til at Nkom i 2023
gjennomførte et tilsyn hos kontantkortaktøren Mycall, der de konkluderte med at
selskapet hadde brutt reglene om entydig identifisering ved etablering av
mobilabonnement.
– Denne saken er et av flere eksempler på hvordan
mobilabonnementer har blitt misbrukt i kriminell virksomhet, og den
understreker behovet for strengere regler og bedre kontroll. De nye reglene
skal forhindre at kriminelle oppretter mobilabonnement under andres identitet
ved å bruke enkle personopplysninger som navn, adresse, fødselsnummer og epost.
Dette vil også gjøre det vanskeligere å gjennomføre annen svindel som å
opprette falske kontoer eller kjøpe tjenester, sier Sharma i pressemeldingen.
På nkom.no presenterer
Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet de nye reglene slik:
Krav om gyldig ID
Når du kjøper kontantkort eller oppretter et
mobilabonnement, må du nå vise original og gyldig ID (pass, nasjonalt ID-kort
eller norsk førerkort) eller bruke BankID eller annen eID på tilsvarende
sikkerhetsnivå. Dersom du ikke har norsk fødselsnummer eller D-nummer må du
fremlegge gyldig identitetsbevis med fødselsdato, fødested, fotografi og
statsborgerskap.
Annonse
Registrering av fødselsdato
Du må oppgi fødselsdato ved etablering av
mobilabonnement, også når foreldre oppretter abonnement for mindreårige.
Dokumentasjon
Tilbyderen skal registrere hvilken type
identitetsbevis som ble brukt, samt kontrollnummeret. Dette er for å kunne
dokumentere i ettertid hvordan kravet til entydig identifisering er oppfylt.
Det er ikke et krav om å ta kopi av legitimasjonen.
Endringer av mobilabonnement
Kravene til entydig identifisering gjelder ved
inngåelse, opphør og endringer av mobilabonnement, unntatt ved endring av
abonnementstype eller prisplan. Ved endringer i abonnement med hemmelig nummer
skal sluttbrukeren også identifiseres.
Personvern
Dataene som samles inn, skal håndteres på en
sikker måte og kun brukes til identifikasjonsformål.
Økt sikkerhet
De nye reglene gjør det vanskeligere for
kriminelle å misbruke din identitet, noe som reduserer risikoen for ID-tyveri
og økonomisk svindel.