NYE REGLER OM PRODUKTSIKKERHET

Illustrasjon: iStock

EU har innført nye regler for produktsikkerhet, den såkalte Produktsikkerhetsforordningen (GPSR). Dette vil også påvirke norske aktører.

Publisert

GPSR (General Product Safety Regulation) er gjeldene fra 13. desember 2024. Formålet med regelverket er å sikre at produkter som settes på markedet er trygge for forbrukere. I Norge er det Direktoratet for Sikkerhet og Beredskap (DSB) som er tilsynsmyndighet, men de fleste produktene i vår bransje er «internasjonale» og vil således være påvirket av EU-reglene.

Omfatter mange produkter

GPSR omfatter produkter som selges i butikk og på nett, og gjelder alle forbrukerprodukter som selges eller gjøres tilgjengelig for salg i EU. Med «gjøres tilgjengelig» menes blant annet digitale markedsplasser. Forordningen omfatter også «smartprodukter», altså produkter som er tilkoblet internett. Noen produktgrupper har egne sikkerhetskrav i EU, og er da unntatt GPSR. Her finner vi blant annet legemidler, kjøretøy, mat og medisinsk utstyr.

Krav til aktørene

Regelverket retter seg mot produsenter, importører, distributører og de som selger produktene ut til forbrukere, herunder også nettbutikker og markedsplasser. Hovedhensikten til EU er at alle produkter skal være trygge å bruke. GPSR stiller krav til både sporbarhet og dokumentasjon. Produktene skal være sporbare gjennom hele verdikjeden, og ved «mangler» skal de raskt kunne trekke farlige produkter tilbake fra markedet.

Merkekrav

Mange av bransjens produkter har særskilte krav til merking. Eksempel på dette er energimerker, og disse merkene utvides stadig med nye ikoner. Eksempler på dette er reparasjonsindeks, levetidsindeks etc. Men GPSR setter krav til alle produktene. Et av disse kravene er påføring av navn og kontaktinformasjon til produsent og importør. Om man er importør som selger produkter fra land utenfor EU, skal også firmaets navn og kontaktopplysninger stå på produktet.

Fokus på markedsplasser

Digitale markedsplasser får ekstra oppmerksomhet i regelverket. Det er nærliggende å tenke at EU har hatt de store internasjonale aktørene i tankene, Temu er en av disse. Det nye regelverket pålegger nettbaserte markedsplasser å samarbeide med tilsynsmyndigheter dersom de oppdager et farlig produkt på plattformen sin. Aktørene må også sørge for å ha ett kontaktpunkt med ansvar for produktsikkerhet. Nettbaserte markedsplasser må sikre at de kjenner virksomhetene som opererer på plattformen og produktene som tilbys. Tilsynsmyndigheter vil kunne kreve at plattformene fjerner farlige produkter eller deaktivere tilgang til produktene. Som nevnt innledningsvis er det DSB som er tilsynsmyndighet i Norge.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2025, som ble distribuert uke 8. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS