BRANSJEN PÅ TOPP
HOS FORBRUKERRÅDET

Direktør Inger Lise Blyverket. Foto: Forbrukerrådet

Elkjøp og Power ligger på første- og tredjeplass i oversikten over antall henvendelser til Forbrukerrådet i 2024.

Publisert

– Elkjøp er enkeltaktøren med flest henvendelser i fjor (1.325), men om vi tar omfanget av kunder i betraktning, peker Diamond Dental AS seg ut, heter det i en pressemelding fra Forbrukerrådet.

Abonnementstilbyderen av tannblekingsproduktet White Bright genererte totalt 1.251 henvendelser til Forbrukerrådets veiledningstjeneste i året som gikk.

– Det er bare 72 færre henvendelser enn det vi mottok på Elkjøp, som tross alt er en av landets største elektronikkforhandlere, skriver Forbrukerrådet.

Antall henvendelser om Elkjøp økte med 4,7 prosent sammenlignet med 2023, mens Power økte med 8,4 prosent, til 607 henvendelser.

Videre på listen følger Telenor Norge (567) og SAS (357).

 

Abonnementsfeller

Abonnementsfeller er dessverre blitt mer utbredt

Forbrukerrådet mottok i fjor 49.134 unike henvendelser fra forbrukerne. Forbrukerrådet er en offentlig finansiert og uavhengig interesseorganisasjon, administrativt underlagt Barne- og familiedepartementet, og skal veilede forbrukere og påvirke samfunnet i forbrukervennlig retning.

I pressemeldingen advarer direktør Inger Lise Blyverket mot produkter og tjenester som markedsføres som «gratis».

– Abonnementsfeller er dessverre blitt mer utbredt. I løpet av fjoråret så vi flere aktører, som for eksempel Diamond Dental og Norwegian Lab (på 6. plass), som får forbrukere inn i abonnementsavtaler ved å henholdsvis tilby «gratis» hvite tenner og kosttilskudd. Mange tar kontakt med oss for hjelp til å komme seg ut av det som har vist seg å være et abonnement, sier Blyverket.

 

Bruktbilbransjen

Fordelt på bransje ligger bruktbilbransjen på topp, med 3.132 henvendelser om kjøp/salg hos næringsaktører og 1.578 henvendelser om kjøp/salg mellom privatpersoner, og en økning på snaut fire prosent.

– Vi oppfordrer både blivende bruktbilkjøpere- og selgere til å bruke Forbrukerrådets kontraktsmaler for å unngå konflikter, sier Blyverket.

På andreplass kommer håndverkerbransjen, med 3.067 henvendelser. Denne bransjen har ifølge Forbrukerrådet tronet høyt oppe i statistikken de siste årene, men viser en liten nedgang fra 2023 til 2024 på rundt seks prosent.

I bransjeoversikten kommer småelektrisk og hvitevarer på henholdsvis sjette- og åttendeplass, med 1.332 og 914 henvendelser. Begge har en nedgang fra 2023, med 3,6 og 8,5 prosent.

I hovedkategorien elektronikk finner vi også TV, data, mobil og annet, men ingen av disse underkategorien kommer opp på Forbrukerrådets topp 10-liste.

Enkeltaktører og antall unike henvendelser

Aktør Antall unike henvendelser Prosentvis endring fra 2023
Elkjøp Norge AS1324+ 4,7 prosent
Diamond Dental AS1251+ 46,8 prosent
Power Norge AS607+ 8,4 prosent
Telenor Norge AS567– 17 prosent
SAS357– 13,4 prosent
Norwegian Lab AS339+ 358 prosent
Helsevurdering.com307(Ny i 2024)
Tesla Norway AS270– 19,6 prosent
Finter AS263+ 70,8 prosent
Norwegian Air Shuttle ASA252– 10,3 prosent

Bransjer og antall henvendelser

Bransje Unike henvendelser Endring fra 2023
Bruktbil4777+ 4 prosent
Håndverkertjenester*3067– 6,2 prosent
Husleie2565– 5,4 prosent
Klær, sko og vesker2278– 4,1 prosent
Innredning og møbler1530– 12,6 prosent
Flyselskap1411– 19,3 prosent
Småelektrisk1332– 3,6 prosent
Kosmetikk og toalettartikler1151+ 79,5 prosent
Hvitevarer914– 8,5 prosent
Fritidsartikler911+6,1 prosent

*I kategorien "håndverkertjenester" inngår også kategoriene rengjøringstjenester, verksted- og bilpleietjenester og reparasjon og vedlikehold.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2025, som ble distribuert uke 8. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS