Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen Jan Røsholm. Foto: Stian Sønsteng
– Jeg har ingen tro på at bransjen spekulerer i å sette opp prisene i forkant av Black Friday, for så å kunne tilby ekstra gode rabatter, sier Jan Røsholm.
Han er administrerende direktør i Stiftelsen
Elektronikkbransjen, som representerer alle de største aktørene som selger
forbrukerelektronikk i Norge.
I en artikkel
på tek.no, publisert fredag 18. oktober med tittelen «Butikkene setter opp
prisene», heter det at en prisekspert advarer mot prisene for lengst er satt
opp i forkant av Black Week.
– Aktørene plikter i henhold til lovverket å oppgi førpris,
og denne prisen må produktet ha hatt i minimum siste 30 dager. Samtidig er
konkurransen mellom de ulike aktørene i bransjen sterk, og både konkurransemyndighetene
og forbrukermyndighetene følger godt med. Dessuten har det vært en inflasjon
innen alle produktgrupper det siste året, ikke bare elektronikk, og vi er inne
en i dyrtid. Vi har minimalt med produksjon av forbrukerelektronikk i Norge, og
det meste må importeres. Med nedgangen til den norske kronen den siste tiden,
er det innlysende at det også påvirker prisene til sluttkunden, sier Jan
Røsholm.
Annonse
Dato for årets Black Friday er fredag 29. november, og Røsholm
anbefaler kundene å sjekke tilbudene hos de ulike tilbyderne.
– Det vil være en mengde gode tilbud i perioden rundt Black
Friday, som også mange benytter til å handle julegaver, sier bransjedirektøren.
Power
Den 1. oktober 2023 trådte det i kraft nye regler
om salgsmarkedsføring, som gjennomfører deler av det såkalte
moderniseringsdirektivet fra EU i norsk rett, der det stilles krav om at den
næringsdrivende skal gi informasjon om varens førpris. Tilsvarende krav fulgte
tidligere av markedsføringslovens regler, og av praksis etter denne. Kravet om
at det skal opplyses om varens førpris der det markedsføres med salg er altså
ikke nytt.
Annonse
En ringerunde til de største detaljistene i bransjen, viser
at disse reglene følges.
– Kundene kan være trygge på at vi følger
markedsføringsloven, og at vi jobber hardt for å holde prisene lave, sier
nordisk PR- og kommunikasjonssjef i Power, Silje Ensrud, og legger til:
– Vi har mange attraktive kampanjer gjennom året, og det vil
variere hvilke av våre 30.000 produkter som er på tilbud til enhver tid.
Komplett
Kommunikasjonssjef Daniel Hauan i Komplett-gruppen
forsikrer at kundene kan handle trygt hos dem.
– Vi har jobbet systematisk over tid for å sikre at alle
førpriser hos oss er reelle, og opplever at kunder som kjøper elektronikk på
nett er en moden kjøpegruppe som har god kontroll på priser og tilbud. Med
tjenester som Prisjakt er det nærmest umulig for aktører å manipulere prisene,
ettersom alt er svært transparent. Det er også viktig å huske at prisene i
elektronikkbransjen er i stadig endring. Spesielt det siste året har vi sett en
betydelig prisøkning på grunn av svekket kronekurs. Derfor kan det skje at
priser øker før de settes på tilbud, men dette skyldes ikke forsøk på å skape «falske»
tilbud, det er snarere et resultat av svingende priser i bransjen og økte
kostnader, sier Hauan.
Annonse
Elkjøp
Hos Elkjøp er de trygge på at mange gleder seg til
Black Week.
– Folk kan stole på at prisene hos Elkjøp er gode og reelle
året rundt. Vi har strenge interne retningslinjer for prising, og følger både
markedet og norsk lovgivning. Samtidig har prising av varer aldri vært mer
transparent og kontrollert enn i dag, med strengere lovgivning og en rekke
tjenester hvor kunder selv kan spore og sammenligne priser. Det er i tillegg få
som har like mange øyne over skuldrene som vår bransje i perioden vi går inn i.
Det gjør oss ekstra skjerpet, og betyr at kundene absolutt kan stole på oss,
sier kommunikasjonssjef Kristian Willanger i Elkjøp.
Han viser til at Elkjøps tall og erfaringer tilsier at Black
Week er noe norske forbrukere planlegger for hvert år.
– Det så vi spesielt i fjor, med økte utgifter og dyrtid,
som fortsatt preger nordmenns lommebøker. Siden Black Week er en periode med
ekstra gode tilbud, vet vi at mange venter på muligheten til å sikre seg noe de
trenger eller har lyst på, sier Willanger til fagbladet Elektronikkbransjen.
Prisjakt
Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt er
priseksperten Tek.no viser til i sin artikkel. Han mener lovverket ikke godt
nok ivaretar forbrukerens interesser.
– Jeg har inntrykk av at bransjen som helhet er flinke til å
holde seg til gjeldende lovverk. Hovedproblemet er at den nye loven er for
svak, sammenlignet med den gamle. Politikere og forbrukermyndighetene har
skjøvet ansvaret over på forbrukeren, og det er de som nå må betale for dette,
sier Reina til fagbladet Elektronikkbransjen.
Han viser til en undersøkelse Prisjakt gjennomførte forrige
uke.
– Denne viser at forbrukeren har rekordhøy mistillit til
butikkenes tilbud. Dette er skuffende, men ikke oppsiktsvekkende tall, da den
nye loven kom i fjor, sier Reina.
Han sier det tidligere var en bransjestandard på 42 dager,
og krav om en viss omsetning på produktet, før man kunne sette en førpris man
sammenlignet med.
– Nå er det kun laveste pris siste 30 dager som er kravet. Vi
burde ha 90 dager, gjeninnføre kravet om en viss omsetning på produktet, og
kreve at alle bruker «laveste pris siste 90 dager» i sin kommunikasjon. Da gjør
man det klart og tydelig for forbrukeren, sier Reina.
Myndighetene
Tek.no har i en
egen artikkel omtalt undersøkelsen til Prisjakt. Her heter det at Forbrukertilsynet
så langt ikke har gitt gebyrer for brudd på den nye loven, og at deres strategi
er å gi informasjon, blant annet gjennom en veileder
om prismarkedsføring. I samme artikkel viser Forbrukerrådet til at flere
næringsdrivende benytter andre referansepriser i tillegg til den lovpålagte
førprisen, og de etterlyser en bedre håndheving av lovverket.
Når det gjelder Tek.nos
artikkel om at butikkene setter opp prisene før Black Friday-perioden, baserer
denne seg på tall fra 2023 og 2022. Til fagbladet Elektronikkbransjen sier
Christoffer Reina i Prisjakt at de neste uke vil publisere årets tall, og at
tendensene så langt er de samme som i fjor.