Momsfritak på reparasjoner og reservedeler, redusert arbeidsgiveravgift for reparatørbedrifter, forlenget reklamasjonsfrist og en egen tilskuddsordning.
Dette er blant forslagene MGDs representanter Rasmus
Hansson, Sigrid Zurbuchen Heiberg og Une Bastholm den 10. april la frem for
Stortinget, for å gjøre det lettere og billigere å reparere.
– Reparasjon og gjenbruk spiller en avgjørende rolle i en
sirkulær økonomi, men dagens rammevilkår for reparasjonsnæringene er
utfordrende. Ofte er det dyrere å reparere en gjenstand enn å kjøpe en ny,
heter det i innledningen fra de tre MDG-representantene.
Dagens rammevilkår for reparasjonsnæringene er utfordrende
De skriver videre:
Annonse
– Momsfritak på reparasjonstjenester kan bidra til at flere
reparasjonsbedrifter overlever i et presset marked. Forslagsstillerne mener at
regjeringen også bør utrede redusert arbeidsgiveravgift for reparatørbedrifter.
Rasmus Hansson (MDG). Foto: Peter Mydske/StortingetPeter Mydske/Stortinget
Nasjonal støtteordning
De tre representantene mener reparatørnæringen
trenger innovasjonshjelp.
– Reparatørnæringene er i dag svakt organisert og mangler en
tydelig kanal inn mot sentrale myndigheter. Dette gjør det vanskelig å påvirke
skatte- og avgiftspolitikken samt andre rammebetingelser. Flere andre næringer
som myndighetene ønsker å satse på, mottar bevilgninger gjennom
klyngeprogrammene som administreres av Innovasjon Norge, Siva og Norges
forskningsråd. Forslagsstillerne mener det bør opprettes et tilsvarende
klyngeprogram for reparatører, heter det.
Annonse
Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG). Foto: Peter Mydske/StortingetPeter Mydske/Stortinget
MDGs representanter viser til at de fleste
reparasjonsbedrifter er små aktører, ofte enkeltpersonsforetak, med begrensede
økonomiske ressurser til markedsføring, investeringer i ny teknologi og
oppgradering av maskiner.
Forslagsstillerne mener det bør etableres en nasjonal
støtteordning for reparatørbedrifter, kalt «Reparatørsats», og at reklamasjonsfristene
må utvides, også for næringslivet.
Utvidet reklamasjonsfrist
Une Bastholm (MDG). Foto: Peter Mydske/StortingetPeter Mydske/Stortinget
– Reklamasjonsfristen gir handelsnæringen en
egeninteresse i å unngå å selge produkter med lav kvalitet og kort holdbarhet,
fordi næringen må dekke kostnaden ved reklamasjon. Forslagsstillerne mener at
en utvidet reklamasjonsfrist vil kunne styrke dette insentivet, heter det, og
det pekes på at dette legger til rette for økt kvalitet på for eksempel klær og
sko.
Forslagsstillerne mener videre det er en skjevhet i
reklamasjonsregelverket mellom forbrukere og næringsdrivende.
– Forbrukerkjøpsloven gir en reklamasjonsfrist på fem år for
varer ment å vare vesentlig lenger enn to år, mens næringsdrivende kun har en
absolutt reklamasjonsfrist på to år etter kjøpsloven § 32. Forslagsstillerne
mener dette er problematisk, ikke minst fordi næringsdrivende ofte kjøper
produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, som for eksempel
industrielle vaskemaskiner eller komponenter til hus. Dagens regelverk gir
næringslivet insentiver til å velge billigere, mindre holdbare løsninger, heter
det.
Annonse
MDG foreslår at den generelle reklamasjonsfristen i både forbrukerkjøpsloven
og kjøpsloven økes fra to til fem år, og at reklamasjonsfristen for hvitevarer
og annen elektronikk med lang holdbarhet økes fra fem til ti år.
Right to repair
Forslagsstillerne mener også at Right to
repair-direktivet snarest mulig bør implementeres i norsk rett.
– Right to repair-direktivet ble sendt på høring den 22.
juni 2023. Forslagsstillerne har merket seg at de fleste høringsinstansene i
hovedsak uttalte seg positivt om implementering av direktivet i norsk rett,
herunder Forbrukerrådet, Stiftelsen Elektronikkbransjen og hovedorganisasjonen
Virke, skriver de tre representantene i bakgrunnen for sitt forslag.
De mener dette direktivet styrker forbrukernes rett til
reparasjon, blant annet gjennom produsentenes forpliktelse til å reparere
alminnelige husholdningsprodukter, deriblant vaskemaskiner, støvsugere og
smarttelefoner, krav om at forbrukere skal informeres om produsentens plikt til
å reparere, og ytterligere ett års forlengelse av den juridiske garantien for
reparerte varer.
EUs «Right to repair»-direktiv (2024/1799) ble vedtatt av
EU-parlamentet 13. juni 2024.
Når det gjelder forslaget om utvidet reklamasjonstid for en del produkter, er vi litt mer skeptiske
Bransjen delvis positiv
I en kommentar til forslaget, sier administrerende
direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen:
Jan Røsholm (Stiftelsen Elektronikkbransjen). Foto: Stian Sønsteng
– Elektronikkbransjen er veldig positive til forslaget som
omhandler momsfritak for reparasjon, deler og utleie av blant annet elektronikk,
og redusert arbeidsgiveravgift for dem som fremmer sirkulærøkonomien. Når
det gjelder forslaget om utvidet reklamasjonstid for en del produkter, er vi
litt mer skeptiske. Årsaken er at forbrukerkjøpsloven i Norge er en av de
strengeste i Europa. Det er viktig at det er mest mulig likt regelverk,
spesielt mellom de nordiske landene, da de største aktørene i detaljhandelen opererer
nordisk. Bransjens produkter er med få unntak importert. Om økte
reklamasjonsregler innføres kan dette føre til økte priser, som kanskje får
flere norske forbrukere til å handle i utenlandske nettbutikker, noe som igjen kan
påvirke norske arbeidsplasser, sier Røsholm.