D-LINK SATSER 4G

– D-Link sitter på en markedsandel på cirka 30 prosent på ruter- og wifi-produkter i Norden. Nå satser vi for alvor på 4G.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Lasse Larsson, salgsansvarlig for telekom i D-Link, når vi møter ham på Mobile World Congress (MWC).

– Vi selger allerede disse produktene i Norden, fremfor alt i Sverige har vi et stort salg av disse produktene i samarbeid med Telenor. Produktene er ennå ikke til salgs i Norge, men de vil komme i detaljhandelen i mars-april. Blant de første modellene er vår 4G-ruter DWR-921, med innebygd wifi. Mange vil sette pris på å kunne dele nettverket med flere produkter, i stedet for å ha en dongel på én datamaskin, sier Larsson.

– Grunnen til at D-Link nå satser på 4G er at dere ser et synkende marked for ADSL. Kan du si litt mer om dette?

Det er et naturlig steg at vi nå satser på mobil, som øker globalt og fremfor alt i Norden

– ADSL er et synkende marked for alle, og erstattes med nye aksessteknologier, som 4G. Vi er sterke på wifi, rutere og nettverkssiden. Det er et naturlig steg at vi nå satser på mobil, som øker globalt og fremfor alt i Norden. ADSL har begynt å synke, og vi har tatt et strategisk valg om å satse sterkere på mobilrutere, sier Larsson til fagbladet Elektronikkbransjen.

Sent med 3G

Han venter at D-Link med det første kommer sterkt inn hos norske mobiloperatører, og innrømmer at selskapet var sent ute på 3G-siden.

– Vi var ikke med fra starten, men når det gjelder 4G har vi vært på ballen fra første stund.

– Vil det skape problemer for dere på 4G at dere ikke var tidsnok ute på 4G?

– Det tror jeg ikke, siden vi har de riktige produktene når det gjelder pris og funksjonalitet.

– Vil de ulike 4G-frekvensene by på utfordringer?

– Nei. Vi støtter dem alle, og vil sørge for å tilby de riktige produktene i de ulike markedene. Leverer vi produkter i samarbeid med operatørene vil disse selvsagt være skreddersydd for dem. Et produkt som selges i detaljhandelen vil være tilpasset standardfrekvensene.

Operatør eller detalj?

– Hvor ser du at det største salget vil komme; via operatørene eller i detaljhandelen?

– I første rekke via operatørene, med i det lange løp vil detaljhandelen representere de store volumene.

– Hva er det største salgsargumentet for en 4G-ruter kontra ADSL?

– Når operatørene bygger ut og du får dekning over alt, er man ikke lenger avhengig av det gamle koppernettet. Brukerne får en fleksibilitet og kan ta med ruteren der man måtte befinne seg.

– Hva er det viktigste budskapet ditt når du møter kunder her på MWC?

– Vi hadde en treg start, men er nå absolutt tilstede på mobilsiden. Vi har produktene, og har en komplett portefølje når det gjelder hjemmeprodukter. Dette skiller oss fra nisjeleverandørene, som kanskje kun fokuserer på LTE. Vi har hele det digitale hjemmet, med VDSL, ADSL, fiber, rutere, powerline, nas, IP-kamera, 3G og 4G.

Powered by Labrador CMS