SKUTA SNUDD I JUBILEUMSÅRET

Butikksjef Odd Kåre Lerbrekk (t. v.) og Soundgarden-sjef Roar Olafsen ønsker velkommen til hifi-messe ved Soundgarden Forus. Foto: Stian Sønsteng

– Vi har snudd skuta, lekkasjene er tettet, og vil på sikt arbeide for en reetablering i de største byene, sier Soundgarden-sjef Roar Olafsen.

Publisert

Etter at selskapet i løpet av siste halvannet år har lagt ned butikkene i Oslo, Bergen og Trondheim, består Soundgarden i dag av nettbutikken og butikken på Forus utenfor Stavanger. Det er her vi møter Roar Olafsen i september i forbindelse med en butikkmesse, og flybilletten vår fra Oslo er betalt av Soundgarden.

– Vi har vært nede på grunnfjellet, etter en betydelig restrukturering, og begynner å se konturene av en bærekraftig og lønnsom kjede. Vi har en helt klar målsetning om reetableringer, men har vært nødt til å finne en lønnsom driftsmodell. Nå er vi der, og i løpet av de kommende årene skal vi finne riktige drivere og lokasjoner, sier Olafsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

30 års-jubileum

Soundgarden markerer nå sitt 30 års-jubileum.

– Hi-Fi Center-kjeden ble etablert i august 1994, og i juni 2008 byttet vi navn til Soundgarden. Vi er glade for at vi i jubileumsåret kommer til å gå med overskudd, og at vi er i en posisjon der vi har resurser og kapasitet til å ta de nødvendige stegene videre mot en modernisert kjede. Vi har allerede begynt å ansette folk i fremtidens roller, sier Olafsen.

Eilert Lea (t. v.), Atle Dreier, Kristian Wik og Stig Olsen bak disken ved Soundgarden Forus. Foto: Stian Sønsteng

Han kom selv inn som daglig leder i Soundgarden i 2008, i forbindelse med overgangen fra HiFi Center-kjeden. Da Soundgarden fusjonerte med Spaceworld i 2015, ble Olafsen administrerende direktør i selskapet som da hadde 58 butikker. I februar 2017 sluttet han i selskapet, men i september 2023 ble han hentet tilbake av Terje Romen, som siden februar 2019 har vært eier av Soundgarden gjennom Terje Romen AS, som også eier audiodistributøren Mono AS.

I dag består Soundgarden av elleve årsverk, fordelt på 16 ansatte. En del av disse, innen lager og logistikk, er fellesfunksjoner med Mono.

 

Fint på Forus

Når verden er som den er, går det fint å drive butikk på Forus

Soundgarden Forus drives av Odd Kåre Lerbrekk.

– Hvordan er det å være den eneste fysiske Soundgarden-butikken igjen?

– Det er trist, for jeg synes absolutt vi skal være til stede i de fire største byene. Men, når verden er som den er, går det fint å drive butikk på Forus, sier Lerbrekk.

Han sier Soundgarden er den fysisk største butikken i distriktet, og en stor aktør i Rogaland.

– Vi får kunder fra nordfylket i Haugaland, og østover til Kristiansand. Dessuten har vi kunder fra hele landet, via epost og telefon, også prosjektkunder som ønsker større løsninger, sier Lerbrekk.

Sahra Løkkeberg har ansvar for digital markedsføring i Soundgarden. Her med hodetelefonene Meze Liric II til 27.000,-. Foto: Stian Sønsteng

– Det er ikke planer om flere butikker enn de fire dere har nevnt?

– Vi skal konsentrere oss om å være lønnsomt til stede i de største byene, med et spesialistkonsept som tilfredsstiller kvalitetsinteresserte kunder, sier Olafsen.

 

Head-fi

Han understreker at Soundgarden har en god utvikling både på nett og Forus.

– Grepene vi har tatt har gitt god vekst, slik at vi igjen kan investere i retning de moderne kundene, sier Olafsen.

– Hva tenker du på da?

– Den oppvoksende generasjon bruker det vi kaller head-fi; hodetelefoner og lyd de har på øret. Man bor i mindre leiligheter, ønsker å ha gode lytteopplevelser, men kan ikke forstyrre naboen. Trådløs lyd, retroprosjekter med platespillerkombinasjoner, samt skjulte installasjoner, er andre satsingsområder der vi ønsker å være spesialister, sier Olafsen.

Lerbrekk sier de samme produktområdene også er de viktigste på Forus.

– Vi selger tradisjonelle stereoanlegg i alle prisklasser, er gode på hjemmekino, samt installasjoner av alt fra en høyttaler i taket på et kjøkken, til et fullt hus, sier Lerbrekk.

 

Fortsatt mann 35-55

Han sier den typiske hifi-kunden er i ferd med å endre fokus fra teknologi, til kvalitet og gode opplevelser.

Soundgarden Forus ligger i Luramyrveien 1 på Sandnes utenfor Stavanger. Foto: Stian Sønsteng

– Hva er deres typiske kunder her på Forus?

Lerbrekk trekker litt på det.

– Det er fortsatt menn mellom 35 til 55 år, selv om vi ikke liker å si det høyt.

– Hvordan er forholdet til leverandørene?

– Vi har på alle vis et godt forhold til leverandørene våre. De er tilgjengelig som ressurspersoner, sier Lerbrekk.

– Vi har en god dialog med dem, og de hjelper oss når det gjelder å følge med på endringer som skjer i bransjen og på produktsiden, supplerer Olafsen.

Vi skal være en faghandel på TV, slik vi er på lyd

 

Sony inn på TV

– Det første vi spurte Terje Romen om da han kjøpte konkursboet etter Soundgarden, var hva de andre leverandørene ville si til at han kjøpte selskapet. Hva sier de i dag?

– Skepsisen har nok vært der, men de har nok for lengst sett og vi har i praksis vist at vi gir dem fokuset de ønsker på produktene vi har tatt inn i sortimentet, sier Olafsen.

Ruark R410, System Audio Silverbar og Sonus Faber Omnia. Foto: Stian Sønsteng
Tradisjonelle hifi-anlegg har fortsatt en sentral plass ved Soundgarden Forus. Foto: Stian Sønsteng
Electrocompaniets strømmeboks Rena S-1, aktive høyttalere fra System Audio og platespilleren Rega Planar 3 Exact. Foto: Stian Sønsteng
Soundgardens satser på det de kaller head-fi, med hodetelefoner fra blant annet Beyerdynamic og Meze. Foto: Stian Sønsteng
Strømrens fra IsoTek, høyttalere fra Sonus Faber og platespilleren Reloop Turn 5 står sentralt plassert ved inngangen til Soundgarden Forus. Foto: Stian Sønsteng
Under Forus-messen viser Electrocompaniet innmaten i sin flaggskipforsterker AW 800 M. Foto: Stian Sønsteng

– Dere viser lite TV her på Forus?

– Det stemmer. Vi har nettopp inngått et samarbeid med Sony, og produktene vi skulle ha på plass til denne messen er rett og slett forsinket, sier Olafsen.

– Vi skal være en faghandel på TV, slik vi er på lyd. Kundene skal vite at de produktene vi tilbyr er av ypperste klasse, og her passer både Loewe, Panasonic og Sony godt inn, sier Lerbrekk.

Torsdag 12. til lørdag 14. september arrangerer Soundgarden Forus det de kaller «Vestlandets store hifi-messe 2024», der flere leverandører deltar.

 

Optoma

Fra Optoma, viser Ari Lövensjö ML1080, som skal være verdens minste RGB-laser. Den veier én kilo, kan drives av en batteribank med USB-C, har en driftstid på 30.000 timer, og koster 16.000 kroner.

Ari Lövensjö i Optoma med ML1080, som skal være verdens minste RGB-laser. Foto: Stian Sønsteng

– Den gir best bildekvalitet opp til 100 tommer, og er perfekt for soverommet, sier Lövensjö.

UHZ2700 er den nyeste hjemmekinoprojektoren fra Optoma.

– Den har ekstremt bra kontrastforhold, langt bedre enn tidligere. Lysstyrken er 3.000 lumen, slik at den også kan brukes i opplyste rom, sier Lövensjö.

I tillegg til Soundgarden, selges Optoma hos Komplett og NetOnNet.

– Slik Soundgarden viser UHZ2700 her på Forus, sammen med god lyd, er perfekt. Dette er jo et produkt som bør oppleves, sier Lövensjö.

 

Electrocompaniet

Lasse Danielsen i Electrocompaniet har ikke reist langt for å delta på butikkmessen.

– Butikken ligger på veien hjem til Ålgård fra kontoret på Tau, så jeg innom her hver dag for å slå av en prat med gutta. Jeg drister meg til å si gutta, siden det beklageligvis er veldig få damer i denne bransjen, sier Danielsen.

Lasse Danielsen i Electrocompaniet med musikkspilleren ECM 1 MKII. Foto: Stian Sønsteng

På messen viser han Electrocompaniets flaggskipforsterker AW 800 M.

– Vi har tatt av dekselet, for å vise hvor flott og ryddig den er designet, også innvendig, sier Danielsen.

Soundgarden er Electrocompaniets norske hovedforhandler.

– Butikken her på Forus er høykompetente når det gjelder hifi. Dette er en kjekk butikk for kundene, men også for oss som leverandører, sier Danielsen.

 

IsoTek

Også Bjørn Hegelstad i IsoTek har kort reisevei til Soundgarden Forus.

– Jeg bor fem minutter unna, så de er nok den butikken som får absolutt mest support fra meg, ler Hegelstad.

Bjørn Hegelstad i IsoTek med strømfilteret V5 Aquarius, med separate filter for seks uttak. Pris: 30.000,- Foto: Stian Sønsteng

IsoTek ble etablert av Keith Martin for 23 år siden, i Winchester i England.

– Han var plaget av støy i strømnettet, og begynte hjemme på kjøkkenbenken. I dag er vi blant de største innen strømrens, med distribusjon i 55 land, og vi har nettopp åpnet vår egen fabrikk i Slovakia, sier Hegelstad.

Dette løser seg hvis vi får sjansen til å gjøre en demonstrasjon

Han arbeider globalt med produkttrening, og innrømmer at han møter mye skepsis når det gjelder strømrens.

– Hovedårsaken er nok at det er mye Snake Oil på markedet, som ikke fungerer, men dette løser seg hvis vi får sjansen til å gjøre en demonstrasjon. Produktene våre består av helt normale filtreringer av strøm, og til og med i vaskemaskiner er det et filter for å fjerne støyen fra strømnettet, for å skjerme ømfintlig komponenter, sier Hegelstad.

 

Multirom

I Norge distribueres IsoTek gjennom Multirom. Deres representant under butikkmessen på Forus er Isak Strand, som er godt fornøyd med å ha Bjørn Hegelstad som norsk representant i IsoTek.

Isak Strand i Multirom har på Forus premiere på to nettverksspillere fra Lumin; D3 og T3 til 32.000 og 65.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng

– Bjørn er i en unik rolle, som en av svært få nordmenn med en internasjonal stilling i hifi-bransjen. IsoTek er blitt et viktig merke for oss, sier Strand.

Lumin Music er et nytt merke hos Multirom.

– Dette er et Hong Kong-basert firma som produserer nettverksspillere, strømmeprodukter og nettverksservere. De fokuserer på digitale kilder, riktignok har de også en effektforsterker, og dette raffinerer de veldig godt. Her på Forus har vi premiere på nettverksspillerne D3 og T3, til 32.000 og 65.000 kroner, sier Strand.

Han viser også britiske Naim, som i fjor rundet 50 år.

– De har lenge vært helt i forkant når det gjelder nettverksspillere og strømming, men er også kjent for sine analoge forforsterkere og forsterkere, som spiller overbevisende med mye dynamikk, rytmikk og god musikalitet, sier Strand.

 

Yamaha

Marcus Carlsson i Yamaha setter pris på å møte kundene under Soundgardens butikkmesse på Forus.

Marcus Carlsson i Yamaha med den integrerte forsterkeren R-N 2000A til 37.500 kroner, med Yamahas multiromsystem MusicCast. Foto: Stian Sønsteng

– Det har vært tøffe tider under og etter pandemien, men nå går det mot lysere tider. Interessen for hifi og Yamaha er fortsatt stor i Norge, sier Carlsson.

Han viser den integrerte forsterkeren R-N 2000A til 37.500 kroner, med Yamahas multiromsystem MusicCast.

– Vi lanserte MusicCast i 2015, og har siden sluppet over hundre MusicCast-modeller. Vi har ikke ønsket å endre måten man lytter til musikk, men har i stedet brukt teknologien til å gjøre det veldig enkelt å dele musikken i hele hjemmet, sier Carlsson.

– Hvordan er det å konkurrere med en dominerende aktør som Sonos?

– Vi har ikke de samme markedsmusklene, men har funnet en kundegruppe som stadig kommer tilbake, og selger mye basert på anbefalinger og dyktige butikker, sier Carlsson.

 

Neby Hi-Fi Concept

Sondre Solgård i Neby Hi-Fi Concept viser LS-serien fra KEF, med trådløse og aktive strømmehøyttalere.

Sondre Solgård i Neby Hi-Fi Concept med KEF LSX II, LS50 Wireless II, LS 60 Wireless samt dypbasshøyttaleren KC62. Foto: Stian Sønsteng

– Salget øker for hvert år, og er for oss blitt en av de aller største kategoriene. De som ikke er alt for hifi-interesserte og liker mange bokser, setter pris på enkelheten. Her får man et godt musikksystem som også fungerer sammen med TVen, sier Solgård.

Han sier enkelte kunder kan være skeptiske til alt-i-ett-løsningen.

– Etter demonstrasjon ender mange likevel med å kjøpe et LS-produkt, dette gjelder nok hoveddelen av kundene, men noen leser seg også opp og handler på nett, sier Solgård.

De som ikke er alt for hifi-interesserte og liker mange bokser, setter pris på enkelheten

Storselgeren er LS50 Wireless II til 30.000 kroner, etterfulgt av LSX II til 16.000 kroner.

– LS 60 Wireless er et større og dyrere alternativ, til 60.000 kroner, men også disse høyttalerne selger bra, sier Solgård.

Han viser også dypbasshøyttaleren KC62, til 20.000 kroner.

– Med LS 60 skal du ha et stort rom før du trenger dypbasshøyttaleren. Av LS 50-kundene kjøpes den av 30-40 prosent av kundene, mens vi anbefaler den sammen med LSX i en stue. LS50 og KC62 er kobinasjonen vi selger mest av, sier Solgård.

 

System Audio

For System Audio er det viktig å få presentert våre produkter, slik at vi kan få direkte reaksjoner fra sluttkundene, sier Ole Witthøft.

Henrik Høxbro (t. v.) og Ole Witthøft i System Audio med den passive vegghøyttaleren Signature 6. Foto: Stian Sønsteng

På butikkmessen viser han for første gang den nye og passive vegghøyttaleren Signature 6.

– Signature-serien består i tillegg av en kompakt bokhyllehøyttaler, en senterhøyttaler, en svært kraftig dypbasshøyttaler og en gulvhøyttaler. Dette er ekstremt musikalske høyttalere. Dette har alltid vært vårt mål, at vi skal spille alle typer musikk på en underholdende og levende måte, sier Witthøft.

Han sier Signature-serien er prisrimelig.

– Når du hører dem, tror du at de er vesentlig dyrere, sier Witthøft.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2024, som ble distribuert uke 41. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS