Etter at selskapet i løpet av siste halvannet år har
lagt ned butikkene i Oslo, Bergen og Trondheim, består Soundgarden i dag av
nettbutikken og butikken på Forus utenfor Stavanger. Det er her vi møter Roar
Olafsen i september i forbindelse med en butikkmesse, og flybilletten vår fra
Oslo er betalt av Soundgarden.
– Vi har vært nede på grunnfjellet, etter en betydelig
restrukturering, og begynner å se konturene av en bærekraftig og lønnsom kjede.
Vi har en helt klar målsetning om reetableringer, men har vært nødt til å finne
en lønnsom driftsmodell. Nå er vi der, og i løpet av de kommende årene skal vi
finne riktige drivere og lokasjoner, sier Olafsen til fagbladet
Elektronikkbransjen.
Annonse
30 års-jubileum
Soundgarden markerer nå sitt 30 års-jubileum.
– Hi-Fi Center-kjeden ble etablert i august 1994, og i juni 2008
byttet vi navn til Soundgarden. Vi er glade for at vi i jubileumsåret kommer
til å gå med overskudd, og at vi er i en posisjon der vi har resurser og
kapasitet til å ta de nødvendige stegene videre mot en modernisert kjede. Vi
har allerede begynt å ansette folk i fremtidens roller, sier Olafsen.
Han kom selv inn som daglig leder i Soundgarden i 2008, i
forbindelse med overgangen fra HiFi Center-kjeden. Da Soundgarden fusjonerte
med Spaceworld i 2015, ble Olafsen administrerende direktør i selskapet som da
hadde 58 butikker. I februar 2017 sluttet han i selskapet, men i september 2023
ble han hentet tilbake av Terje Romen, som siden februar 2019 har vært eier av
Soundgarden gjennom Terje Romen AS, som også eier audiodistributøren Mono AS.
I dag består Soundgarden av elleve årsverk, fordelt på 16 ansatte.
En del av disse, innen lager og logistikk, er fellesfunksjoner med Mono.
Annonse
Fint på Forus
Når verden er som den er, går det fint å drive butikk på Forus
Soundgarden Forus drives av Odd Kåre Lerbrekk.
– Hvordan er det å være den eneste fysiske Soundgarden-butikken
igjen?
– Det er trist, for jeg synes absolutt vi skal være til
stede i de fire største byene. Men, når verden er som den er, går det fint å
drive butikk på Forus, sier Lerbrekk.
Han sier Soundgarden er den fysisk største butikken i
distriktet, og en stor aktør i Rogaland.
– Vi får kunder fra nordfylket i Haugaland, og østover til
Kristiansand. Dessuten har vi kunder fra hele landet, via epost og telefon,
også prosjektkunder som ønsker større løsninger, sier Lerbrekk.
Annonse
– Det er ikke planer om flere butikker enn de fire dere har
nevnt?
– Vi skal konsentrere oss om å være lønnsomt til stede i de
største byene, med et spesialistkonsept som tilfredsstiller
kvalitetsinteresserte kunder, sier Olafsen.
Head-fi
Han understreker at Soundgarden har en god
utvikling både på nett og Forus.
– Grepene vi har tatt har gitt god vekst, slik at vi igjen
kan investere i retning de moderne kundene, sier Olafsen.
– Hva tenker du på da?
– Den oppvoksende generasjon bruker det vi kaller head-fi;
hodetelefoner og lyd de har på øret. Man bor i mindre leiligheter, ønsker å ha
gode lytteopplevelser, men kan ikke forstyrre naboen. Trådløs lyd,
retroprosjekter med platespillerkombinasjoner, samt skjulte installasjoner, er
andre satsingsområder der vi ønsker å være spesialister, sier Olafsen.
Lerbrekk sier de samme produktområdene også er de viktigste på
Forus.
– Vi selger tradisjonelle stereoanlegg i alle prisklasser,
er gode på hjemmekino, samt installasjoner av alt fra en høyttaler i taket på
et kjøkken, til et fullt hus, sier Lerbrekk.
Fortsatt mann 35-55
Han sier den typiske hifi-kunden er i ferd med å
endre fokus fra teknologi, til kvalitet og gode opplevelser.
– Hva er deres typiske kunder her på Forus?
Lerbrekk trekker litt på det.
– Det er fortsatt menn mellom 35 til 55 år, selv om vi ikke
liker å si det høyt.
– Hvordan er forholdet til leverandørene?
– Vi har på alle vis et godt forhold til leverandørene våre.
De er tilgjengelig som ressurspersoner, sier Lerbrekk.
– Vi har en god dialog med dem, og de hjelper oss når det
gjelder å følge med på endringer som skjer i bransjen og på produktsiden,
supplerer Olafsen.
Vi skal være en faghandel på TV, slik vi er på lyd
Sony inn på TV
– Det første vi spurte Terje Romen om da han
kjøpte konkursboet etter Soundgarden, var hva de andre leverandørene ville si
til at han kjøpte selskapet. Hva sier de i dag?
– Skepsisen har nok vært der, men de har nok for lengst sett
og vi har i praksis vist at vi gir dem fokuset de ønsker på produktene vi har
tatt inn i sortimentet, sier Olafsen.
– Dere viser lite TV her på Forus?
– Det stemmer. Vi har nettopp inngått et samarbeid med Sony,
og produktene vi skulle ha på plass til denne messen er rett og slett
forsinket, sier Olafsen.
– Vi skal være en faghandel på TV, slik vi er på lyd.
Kundene skal vite at de produktene vi tilbyr er av ypperste klasse, og her
passer både Loewe, Panasonic og Sony godt inn, sier Lerbrekk.
Torsdag 12. til lørdag 14. september arrangerer Soundgarden
Forus det de kaller «Vestlandets store hifi-messe 2024», der flere leverandører
deltar.
Optoma
Fra Optoma, viser Ari Lövensjö ML1080, som skal
være verdens minste RGB-laser. Den veier én kilo, kan drives av en batteribank
med USB-C, har en driftstid på 30.000 timer, og koster 16.000 kroner.
– Den gir best bildekvalitet opp til 100 tommer, og er
perfekt for soverommet, sier Lövensjö.
UHZ2700 er den nyeste hjemmekinoprojektoren fra Optoma.
– Den har ekstremt bra kontrastforhold, langt bedre enn
tidligere. Lysstyrken er 3.000 lumen, slik at den også kan brukes i opplyste
rom, sier Lövensjö.
I tillegg til Soundgarden, selges Optoma hos Komplett og
NetOnNet.
– Slik Soundgarden viser UHZ2700 her på Forus, sammen med
god lyd, er perfekt. Dette er jo et produkt som bør oppleves, sier Lövensjö.
Electrocompaniet
Lasse Danielsen i Electrocompaniet har ikke reist
langt for å delta på butikkmessen.
– Butikken ligger på veien hjem til Ålgård fra kontoret på
Tau, så jeg innom her hver dag for å slå av en prat med gutta. Jeg drister meg
til å si gutta, siden det beklageligvis er veldig få damer i denne bransjen,
sier Danielsen.
På messen viser han Electrocompaniets flaggskipforsterker AW
800 M.
– Vi har tatt av dekselet, for å vise hvor flott og ryddig
den er designet, også innvendig, sier Danielsen.
Soundgarden er Electrocompaniets norske hovedforhandler.
– Butikken her på Forus er høykompetente når det gjelder
hifi. Dette er en kjekk butikk for kundene, men også for oss som leverandører,
sier Danielsen.
IsoTek
Også Bjørn Hegelstad i IsoTek har kort reisevei
til Soundgarden Forus.
– Jeg bor fem minutter unna, så de er nok den butikken som
får absolutt mest support fra meg, ler Hegelstad.
IsoTek ble etablert av Keith Martin for 23 år siden, i
Winchester i England.
– Han var plaget av støy i strømnettet, og begynte hjemme på
kjøkkenbenken. I dag er vi blant de største innen strømrens, med distribusjon i
55 land, og vi har nettopp åpnet vår egen fabrikk i Slovakia, sier Hegelstad.
Dette løser seg hvis vi får sjansen til å gjøre en demonstrasjon
Han arbeider globalt med produkttrening, og innrømmer at han
møter mye skepsis når det gjelder strømrens.
– Hovedårsaken er nok at det er mye Snake Oil på markedet,
som ikke fungerer, men dette løser seg hvis vi får sjansen til å gjøre en
demonstrasjon. Produktene våre består av helt normale filtreringer av strøm, og
til og med i vaskemaskiner er det et filter for å fjerne støyen fra
strømnettet, for å skjerme ømfintlig komponenter, sier Hegelstad.
Multirom
I Norge distribueres IsoTek gjennom Multirom.
Deres representant under butikkmessen på Forus er Isak Strand, som er godt
fornøyd med å ha Bjørn Hegelstad som norsk representant i IsoTek.
– Bjørn er i en unik rolle, som en av svært få nordmenn med
en internasjonal stilling i hifi-bransjen. IsoTek er blitt et viktig merke for
oss, sier Strand.
Lumin Music er et nytt merke hos Multirom.
– Dette er et Hong Kong-basert firma som produserer
nettverksspillere, strømmeprodukter og nettverksservere. De fokuserer på digitale
kilder, riktignok har de også en effektforsterker, og dette raffinerer de
veldig godt. Her på Forus har vi premiere på nettverksspillerne D3 og T3, til
32.000 og 65.000 kroner, sier Strand.
Han viser også britiske Naim, som i fjor rundet 50 år.
– De har lenge vært helt i forkant når det gjelder
nettverksspillere og strømming, men er også kjent for sine analoge
forforsterkere og forsterkere, som spiller overbevisende med mye dynamikk,
rytmikk og god musikalitet, sier Strand.
Yamaha
Marcus Carlsson i Yamaha setter pris på å møte
kundene under Soundgardens butikkmesse på Forus.
– Det har vært tøffe tider under og etter pandemien, men nå
går det mot lysere tider. Interessen for hifi og Yamaha er fortsatt stor i
Norge, sier Carlsson.
Han viser den integrerte forsterkeren R-N 2000A til 37.500
kroner, med Yamahas multiromsystem MusicCast.
– Vi lanserte MusicCast i 2015, og har siden sluppet over
hundre MusicCast-modeller. Vi har ikke ønsket å endre måten man lytter til
musikk, men har i stedet brukt teknologien til å gjøre det veldig enkelt å dele
musikken i hele hjemmet, sier Carlsson.
– Hvordan er det å konkurrere med en dominerende aktør som
Sonos?
– Vi har ikke de samme markedsmusklene, men har funnet en
kundegruppe som stadig kommer tilbake, og selger mye basert på anbefalinger og
dyktige butikker, sier Carlsson.
Neby Hi-Fi Concept
Sondre Solgård i Neby Hi-Fi Concept viser
LS-serien fra KEF, med trådløse og aktive strømmehøyttalere.
– Salget øker for hvert år, og er for oss blitt en av de
aller største kategoriene. De som ikke er alt for hifi-interesserte og liker mange
bokser, setter pris på enkelheten. Her får man et godt musikksystem som også
fungerer sammen med TVen, sier Solgård.
Han sier enkelte kunder kan være skeptiske til
alt-i-ett-løsningen.
– Etter demonstrasjon ender mange likevel med å kjøpe et
LS-produkt, dette gjelder nok hoveddelen av kundene, men noen leser seg også
opp og handler på nett, sier Solgård.
De som ikke er alt for hifi-interesserte og liker mange bokser, setter pris på enkelheten
Storselgeren er LS50 Wireless II til 30.000 kroner, etterfulgt
av LSX II til 16.000 kroner.
– LS 60 Wireless er et større og dyrere alternativ, til
60.000 kroner, men også disse høyttalerne selger bra, sier Solgård.
Han viser også dypbasshøyttaleren KC62, til 20.000 kroner.
– Med LS 60 skal du ha et stort rom før du trenger
dypbasshøyttaleren. Av LS 50-kundene kjøpes den av 30-40 prosent av kundene,
mens vi anbefaler den sammen med LSX i en stue. LS50 og KC62 er kobinasjonen vi
selger mest av, sier Solgård.
System Audio
For System Audio er det viktig å få presentert
våre produkter, slik at vi kan få direkte reaksjoner fra sluttkundene, sier Ole
Witthøft.
På butikkmessen viser han for første gang den nye og passive
vegghøyttaleren Signature 6.
– Signature-serien består i tillegg av en kompakt
bokhyllehøyttaler, en senterhøyttaler, en svært kraftig dypbasshøyttaler og en
gulvhøyttaler. Dette er ekstremt musikalske høyttalere. Dette har alltid vært
vårt mål, at vi skal spille alle typer musikk på en underholdende og levende
måte, sier Witthøft.
Han sier Signature-serien er prisrimelig.
– Når du hører dem, tror du at de er vesentlig dyrere, sier
Witthøft.