Kunde Erik DePasquale beskriver sitt inntrykk av varehuset slik:
- Det ser litt uferdig ut.
Han har vært svært tidlig oppe for å sikre seg noen av tilbudsvarene ved åpningssalget i varehuset som holder til i det gamle Tou-bryggeriet på Forus utenfor Stavanger. Det har vært en regnfull desembermorgen, men kundene som var tidlig ute var lojale mot hverandre. Lenge satt de og ventet i bilene, men når førstemann stiller seg opp ved døra er de der alle sammen.
- Det var ekstremt å oppdage at det sto tusen mennesker utenfor da jeg åpnet. En halvtime før var det ikke en sjel å se, sier Euronics-direktør Kenneth Baltzersen.
Han har sammen med medarbeiderne sine i Euronics Norge AS engasjert seg sterkt i åpningen av det nye varehuset på Forus. Eller varehus? I lokalavisene annonseres det med lagersalg, kundene opplever butikken som uferdig, men når vi kommer innenfor dørene oppdager vi ti paviljonger der leverandørene har bygd opp komplette kjøkken og stuemiljø der de viser produktene sine.
Nytt konsept
- Konseptet er nyutviklet, og siden dette er nybrottsarbeid har vi ikke funnet frem til den rette betegnelsen. Vi er åpne for forslag! smiler Baltzersen.
Stein Gunnar Thunheims idé var å lage et stort lagersalg. Dette konseptet hadde han og faren Steinar hatt suksess med tidligere, da butikken på Skagen i Stavanger brant i 1997. Da flyttet de utsalget til lageret like ved, og oppdaget at omsetningen økte. I forbindelse med etableringen på Forus, har Thunheim gått i kompaniskap med Inge Dørheim (fordeling: 70/30) som tidligere blant annet har drevet Sonybutikken i Løkkeveien i Stavanger. Etter et år på jakt etter egnede lokaler på Forus, bestemte de seg for å flytte inn i det gamle Tou-bryggeriet. Riktignok har enkelte patrioter som var mot Ringnes’ nedleggelse av bryggeriet sagt at de ikke ville sette sine bein i bygget igjen, men Thunheim og Dørheim har ikke merket noen boikott.
- Vi har solgt mer enn forventet. Bare åpningsdagen hadde vi 2.000 handlende kunder, forteller Thunheim.
Inne i varehuset henger store seil som forteller at dette er Norges største elektromarked. Utfordrere til tittelen må slå i bordet med mer enn 4.000 kvadratmeter butikk og 400 kvadratmeter lager.
- Det blir litt springing mellom avdelingene, men det er stort sett Inge og jeg som mosjonerer på denne måten. De ansatte holder seg mest til sine respektive avdelinger, sier Thunheim.
Fornøyd med kjeden
Han er svært fornøyd med innsatsen fra kjedekontoret i forbindelse med etableringen. De har vært sterkt delaktige i planleggingen, og dagen før åpningen var både direktør og styreleder med på å sette lokalene i stand.
- Når du kommer inn i forretningen, skal du føle at her kan du gjøre en god handel. Varene står på paller i store volum, men samtidig er det paviljonger der produktene er utstilt i flotte omgivelser. Her skal du få inspirasjon og lyst til å handle, sier Euronics-sjef Baltzersen.
Han beskriver konseptet som kjempespennende, og virker ikke lite stolt over at det i sin helhet er utviklet i eget hus.
- Butikken i seg selv genererer vesentlig mer omsetning enn en gjennomsnittlig Euronicsbutikk. Dette er et konsept vi vil vurdere å rulle ut andre steder i landet, sier Baltzersen.
- Har det kommet kritiske kommentarer fra andre handlere i kjeden til at dette bryter med det dere har stått for tidligere?
- Vi har ikke hatt noen negative reaksjoner, men sentralt vurderer vi selvsagt om dette er forenlig med kjedens profil. Jeg understreker at selv om varehuset er veldig stort, er det stor fokus på at de skal kunne tilby faghandelskompetanse til kundene. De ansatte kurses for at de skal ha verdiene til Euronics i ryggmargen, sier Baltzersen til fagbladet Elektronikkbransjen.
På åpningsdagen møter vi et stort antall leverandører i butikken. 16 av dem har hver sin paviljong på 15-25 kvadratmeter, der de har anledning til å vise produktene fra sin beste side.
Ikke alle var klare
- Leverandørene har vært gjennomgående positive, og vi har ikke fått et eneste nei. Jeg har inntrykk av at de setter pris på å få lov til å engasjere seg litt mer i butikkdrift enn bare å lempe varer. På paviljongene viser de innovasjoner og nyheter – i nærheten står varene for salg på pall. Vi vil vurdere om vi skal videreføre konseptet. De fleste har vært veldig flinke og lagt vesentlige ressurser i å lage et godt miljø, men ikke alle var klare til åpningen, sier Baltzersen.
Thunheim forteller at han har fått mange positive tilbakemeldinger på opplevelsessonene.
- Kundene får et mye bedre inntrykk av varene i et miljø, og mange setter pris på tryggheten det gir at kjente leverandører stille ut produktene sine. I februar kommer vi til å arrangere ei minimesse der leverandørene blir invitert til å gi kunden en opplevelse – med for eksempel kokker eller baristaer. Februar er ikke den travleste måneden, så vi må finne på noe, sier Thunheim.
Når vi sjekker status noen uker etter åpningen, får vi høre at salget er over budsjett. Men med 4.000 kvadratmeter butikkflate, er det god plass til hver enkelt kunde.
- Har vi 30 kunder inne, ser det tomt ut. Det meste av handelen foregår etter klokka 17, og da er vi godt fornøyd med trykket. Jeg føler vi har fått det til på hvitt og brunt, men vi må foreta noen justeringer på data og telematikk. Vi er 19 ansatte fordelt på 15 årsverk, og det holder akkurat. Innsatsen har vært fantastisk, og mange har jobbet døgnet rundt for å få butikken opp og gå, sier Thunheim.
Han forteller at kundene er positive til Euronics-folket i bryggeriparken, og han har ambisjonene klare:
- Nå har vi nok bare rundt 10 prosent i markedsandel på Forus, og vi skal opp på 20 prosent før vi er fornøyd. Dette håper jeg vil skje i løpet av et halvt års tid, sier Thunheim.