EPLEHUSET GJENÅPNET I STORGATA

Tirsdag 29. oktober braste en avsporet trikk inn i Eplehusets butikk i Storgata i Oslo. Foto: Jan Røsholm

– Det har vært viktig for de ansatte at butikken ble åpnet igjen så snart som mulig, sier administrerende direktør Espen Berger i Eplehuset.

Publisert

Torsdag 14. november åpnet Eplehuset i Storgata i Oslo igjen dørene, til omtrent halvparten av lokalene, etter å ha vært stengt siden en avsporet trikk tirsdag 29. oktober braste inn i butikken.

– For oss har dette handlet om å ta vare på våre ansatte, og vi kan ikke annet enn å være glade for at det er gått så bra som det har gjort, sier Espen Berger til fagbladet Elektronikkbransjen.

Det var i 11-tida en avsporet trikk braste inn gjennom fasaden, og langt inn i butikken. I løpet av kort tid var hendelsen i alle kanaler, med direktesendinger fra stedet.

– Ingen personer inne i lokalet oppholdt seg i nærheten av skadestedet på det aktuelle tidspunktet, og var heller ikke direkte vitner til kollisjonen, sier Berger.

Butikksjef Anders Skjøstad (f. h.), HR-sjef Nadja Sørensen og administrerende direktør Espen Berger utenfor Eplehuset Storgata 17 før gjenåpningen. Foto: Eplehuset

 

Den største butikken

– Dette var en uventet hendelse man på ingen måte kan forberede seg på, bortsett fra å ha generelt gode beredskapsplaner. Det viktige for oss har vært de ansatte, at de skal skjermes og ivaretas, og får den støtten de trenger for å bearbeide en så voldsom hendelse, sier Berger til fagbladet Elektronikkbransjen.

Dette er av sekundær betydning når noe slik skjer

Han sier alle ansatte etter eget ønske er i gang igjen.

– Vi har hatt en god dialog med både gårdeier og Sporveien, der alle involverte har bidratt til å støtte hverandre, sier Berger.

– Dette er en viktig salgsperiode?

– Slik sett fint å være i drift igjen. Butikken i Storgata er vår største omsetningsmessig, men dette er av sekundær betydning når noe slik skjer, sier Berger.

 

Omfattende ødeleggelser

Allerede morgenen etter fikk Eplehuset klarsignal fra fagpersonale om at det var trygt å oppholde seg i butikken, tross omfattende ødeleggelser på lokaler og inventar. Oppryddingen har tatt tid, og i mellomtiden har de ansatte jobbet ved andre avdelinger i Eplehuset.

– Vi har skilt av deler av butikken, slik at det er mulig å ta imot kundene igjen, men butikken er mindre og vi har mindre plass til å la kundene oppleve alle produktene våre. Vi har fortsatt en jobb å gjøre med oppussing før vi kan åpne butikken slik den var. For oss har det vært litt rart å se arbeidsplassen vår på denne måten, både i nyhetsbildet og i sosiale medier, sier butikksjef Anders Skjøstad i en pressemelding.

HR-sjef Eplehuset, Nadja Sørensen, sier det har vært viktig å gi de ansatte trygghet og støtte.

– Det er ulikt hvordan vi mennesker reagerer på kriser, og vår jobb som arbeidsgiver er å ivareta både de som var til stede i butikken, men også de øvrige medarbeidere, sier Sørensen.

Granskningsarbeidet etter hendelsen pågår fortsatt.

Powered by Labrador CMS