ENKLERE OG BEDRE UTEN EN TRÅD

Lasse Henriksen (t. v.) og Vegar Berg med nye Gardena Sileno Free. Foto: Stian Sønsteng

– Gardena Sileno Free vil uten antenner og begrensningskabel gjøre det enklere for kundene å velge en robotgressklipper, sier Lasse Henriksen.

Publisert

Han er salgssjef for Gardena i Norge og Danmark, og har stor tro på selskapets nye robotgressklippere.

– Med avanserte funksjoner som GPS-navigasjon og RTK-korreksjon gir Sileno Free enklere installasjon og forbedret klippeytelse. I tillegg kan klipperen integreres i Gardena-appen sammen med våre øvrige smarte hageprodukter, sier Henriksen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi møter ham sammen med kjedesalgssjef Vegar Berg ved selskapets lokaler i Moss. Berg sier Gardena med den nye serien hopper over et steg i utviklingen.

– Vårt søstermerke Husqvarna har i noen år hatt trådløse klippere, med eksterne antenner. Gardena Sileno Free har verken behov for eksterne antenner eller begrensningskabel, og kommer med en gateway som koples til ruteren inne i huset.

Kommunikasjonen mellom klipperen og gatewayen skjer via radiosignaler, og posisjoneringen av klipperen skjer med satelittbaserte GNSS-signaler og RTK. Satellitt-signalet har en halvmeters presisjon, og RTK (Real Time Kinematic) kombinerer disse med internettdata fra faste referansestasjoner som korrigerer posisjonen til klipperen ned til tre til fem centimeter nøyaktighet, sier Berg.

GNSS-mottakere (Global Navigation Satellite System) bruker signaler fra flere satellittnavigasjonssystemer, inkludert GPS, Glonass (Russland), Galileo (EU) og BeiDou (Kina).

 

16.000-26.000 kroner

– Robotgressklippere er en produktgruppe med stor vekst, og som markedsleder er det viktig at vi holder innovasjonstakten oppe, sier Henriksen.

Gardenas robotgressklippere har vært i handelen siden 2012, og selges i Norge hovedsakelig via byggevarehandelen og hagesentre, samt i enkelte nettbutikker.

Som markedsleder er det viktig at vi holder innovasjonstakten oppe

– Er elektrofaghandelen en aktuell kanal for dere?

– Absolutt, men per i dag er vi ikke inne i disse kanalene, sier Berg.

De nye robotgressklipperne i Gardena Sileno Free-serien kommer i utgaver for plenstørrelsene 600, 800, 1.000, 1.200 og 1.500 kvadratmeter, med priser fra 16.000 til 26.000 kroner. I tillegg kommer den nye Max-serien, der det trengs en begrensningskabel.

– Disse kan bestilles, men vi legger størst vekt på Free-serien, siden dette nok er året der de aller fleste som skal kjøpe en relativt stor og kostbar robotklipper velger en løsning uten kabel, sier Henriksen.

Med Trim-to-Edge skal Gardena Sileno Free klippe én centimeter inntil kantene. Foto: Gardena

 

Kantklipper

På Sileno lanserer Gardena for første gang to roterende klippeskiver, som hver har tre kniver.

– Vi kaller dette Trim-to-Edge, der vi har lagt til en roterende kantklipper i bakkant som sørger for at Sileno klipper helt inntil én centimeter fra maskinen. Dette eliminerer i stor grad behovet for at man manuelt må gå rundt plenen med en kanttrimmer, sier Berg.

– Dette er en viktig forbedring, og gjør at Sileno klipper plenen helt perfekt, også inntil kantene, sier Henriksen.

– Knivene i bakkant ligger beskyttet under en rist, som beskytter fingrene dersom man forsøker å løfte klipperen. I henhold til internasjonale sikkerhetsregler stopper dessuten knivbladene umiddelbart når klipperen registrerer at den blir løftet, sier Berg.

 

Kunstig intelligens

På Sileno Free-klipperne brukes radiosignalene til gatewayen også til å sende fastvareoppdateringer trådløst til roboten, og til å styre klippingen med kunstig intelligens.

– Vi har i noen år brukt kunstig intelligens i skyen til å kartlegge plenen og optimalisere klippingen, med LONA (Localization and Navigation Intelligence). I roboten er det GPS, en turteller som registrerer hvor mange meter den har kjørt, et kompass, og den registrerer helling og motstand på knivene. Denne informasjonen sendes til våre Gardena-servere, hvor den håndteres med kunstig intelligens og resultatet kommuniseres tilbake til roboten, sier Berg.

Informasjonen sendes til våre Gardena-servere, hvor den håndteres med kunstig intelligens

– På hvilken måte optimaliseres klippingen?

– På Sileno Free vil det være slik at vi analyserer plenen og vurderer hvor den må klippe. Der det er tyngst motstand på knivene, er det oftest mer gress, og den vil klippe oftere der det vokser mest. Dette skjer helt automatisk, uten at brukeren behøver å gjøre noe som helst, sier Berg.

I appen kan det opprettes ulike soner, etter hvor raskt gresset vokser, og man kan sette av egne områder der villblomster får vokse fritt for å gi næring til pollinatorer som bier, veps og humler.

Gardena Sileno Free rengjøres med hageslangen. Foto: Gardena

– Ulike soner er gunstig for plenhelsen, men dette vil også i stor grad ivaretas av vår kunstige intelligens, sier Berg.

 

Kollisjonsradar og garasje

Som tilbehør selger Gardena en kollisjonsradar til 2.500 kroner.

– Denne trenger du i utgangspunktet ikke, men den gjør at klipperen ikke dulter borti eller kolliderer med ting før den skifter retning. Radaren monteres enkelt av kunden, uten verktøy, sier Berg.

– Klipperen er fullverdig uten radar, men har du barn som legger leker på plenen er den kjekk å ha, supplerer Henriksen.

– Dere har ikke kamera på deres klippere?

– Vi mener radar er best, fordi den også fungerer i mørket. Et kamera fungerer dessuten dårlig hvis det blir møkkete, og dette problemet har du ikke med en radar. Dette er en mer stabil teknologi, sier Henriksen.

Et annet tilbehør er en garasje til 2.700 kroner.

– Den beskytter mot regn og UV-stråling, slik at fargene på roboten ikke blir bleket, og den beskytter mot blader, sand og annet som kan være i lufta, sier Berg.

Et passivt børstesett til hjulene selges også som tilbehør, til 350 kroner.

En egen garasje som monteres på ladeplaten selges som tilbehør. Foto: Gardena

– Dette gir bedre fremkommelighet, og dessuten et penere sluttresultat uten plenklumper, sier Berg.

 

Styres med appen

Ved første gangs installasjon av den trådløse klipperen, styrer man roboten rundt plenen med appen som fjernkontroll.

– Etterpå er det enkelt å justere klippeområdet, der man i appen med fingeren flytter grensene, for eksempel hvis det viser seg at man har kjørt opp ruten for tett inntil hekken eller for nært en bratt kant, sier Henriksen.

Etterpå er det enkelt å justere klippeområdet, der man i appen med fingeren flytter grensene

Sileno håndterer en helling på 30 prosent, tilsvarende 30 centimeter per meter. Klippehøyden justeres manuelt, fra 25 til 45 mm.

Gardenas robotgressklippere monteres uten bruk av verktøy, og de rengjøres med hageslangen.

– Man trenger en stjernetrekker for å bytte knivene, eller hvis man vil sette inn et nytt batteri, sier Berg.

Han anbefaler at knivene skiftes to-tre ganger hver sesong, og sier de selger kniver i to pakker; ni kniver for 150 kroner og 27 kniver for 500 kroner.

 

Husqvarna Group

Gardena har rundt 15 ansatte i Norge, hvorav fem besøker butikkene og følger opp kundene.

Sileno Free styres med den samme appen som Gardens øvrige smarte hageprodukter. Foto: Gardena

– En viktig del av det de gjør er å trene de butikkansatte, slik at de kan gi forbrukeren gode råd, sier Henriksen.

I Norge selges varemerkene Gardena og Husqvarna av Husqvarna Norge AS.

– Hvor tett samarbeider Gardena og Husqvarna?

– Vi er begge en del av svenske Husqvarna Group, og på gruppenivå samarbeides det om produktutvikling, teknologi og lignende, men Gardena har sitt eget hovedkontor utenfor München i Tyskland. Lokalt i Norge er vi gode kolleger, men vi er i liten grad involvert i hverandres virksomhet, og selger varene våre i forskjellige kanaler, der Husqvarna har sin selektive faghandel, sier Henriksen.

Husqvarna Group produserer robotgressklippere i Tsjekkia og England, og for 2025-sesongen vil Gardena-klipperne produseres i Tsjekkia.

Sileno Free koster fra 16.000 til 26.000 kroner. Foto: Gardena

 

Smarte hageprodukter

– Hva er forskjellen på kvaliteten mellom Gardena og Husqvarna?

– Primært er Gardena litt enklere spesifisert. Husqvarna har modeller som klarer mer helling og større arealer, inkludert spesialmodeller med firehjulstrekk som klarer opp til 75 prosent helling. Gardena-klipperne er bygd for normale norske hager og store plener opp til 1.500 kvadratmeter, noe som holder for de aller fleste. Det unike med Gardena er at våre robotgressklippere er en del av et større sortiment smarte hageprodukter, som alle kan styres i den samme appen via én gateway, sier Henriksen.

Det unike med Gardena er at våre robotgressklippere er en del av et større sortiment smarte hageprodukter

– Hvilke produkter er dette?

– Dette kan være vanningscomputere, pumper, smartkontakter og fuktsensorer som måler fuktigheten i jorda, det være seg potter eller gressplenen, der robotklipperen kan kjøre over dem, sier Henriksen.

– Våre smarte hageprodukter som er integrert med Google Home, Apple Home og andre systemer, supplerer Berg.

– Vi har også en lang rekke tradisjonelle hageprodukter, som hageslanger, slangetromler, beskjæringsutstyr, river, raker, gresstrimmere, batteridrevne gressklippere og elektriske gressklippere. I Norge har vi rundt 1.100 forskjellige varelinjer, sier Henriksen.

 

Elcare

– Hvordan merker dere konkurransen fra de nye aktørene som selger robotgressklippere?

– Den merkes, og det har vært en rivende utvikling de senere årene. Vi ønsker konkurranse velkommen, siden den driver utviklingen videre og gir bedre produkter for brukerne, sier Berg.

– I hvilken grad lykkes Gardena med å følge med på utviklingen?

Gardena selges av Husqvarna Norge AS i Moss. Foto: Stian Sønsteng

– Vi mener våre nye modeller tilbyr mer enn de beste konkurrentene som til nå har vært på markedet, blant annet med Trim-to-Edge og antennefri installasjon, sier Henriksen.

Gardena gir 30 dagers åpent kjøp og fem års garanti på sine robotklippere.

– Det er veldig få som benytter seg av åpent kjøp, og garantien medfører at bevisbyrden ligger på vår side. Batteriene er ikke inkludert i dette, og både de, selve roboten og garasjen bør oppbevares innendørs og frostfritt om vinteren. Batteriet bør dessuten lades minst én gang i løpet av vinteren, sier Berg.

– Hva med ettermarkedet?

– Dette er selvsagt viktig for oss, og produktene blir alltid reparert. Vi tilbyr også service og reparasjon utenfor garanti, som er et viktig bidrag til bærekraft, og vår hovedsamarbeidspartner på verkstedsiden er Elcare, sier Henriksen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2025, som ble distribuert uke 15. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS