I 1995 introduserte Husqvarna det som antas å være
verdens første kommersielle robotgressklipper, Solar Mower, også kjent som
skilpadden. Denne ble drevet på solenergi, og var utviklet av en gruppe
ingeniører fra Husqvarna som hadde jobbet med prosjektet, nærmest i det
skjulte.
I februar feirer Husqvarna dette 30 års-jubileet under et
arrangement i Huskvarna ved Jönköping, ved sørenden av innsjøen Vättern i
Sverige. Reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av
Husqvarna.
I forbindelse med jubileet lanserer Husqvarna en rekke nye robotgressklippere,
der man ikke trenger legge en begrensningskabel i ytterkanten av plenen.
Annonse
Automower 405XE Nera kjøres rundt i hagen med appen ved første gangs installasjon. Foto: Husqvarna
Den store nyheten
– Vi har i flere år hatt slike modeller i
porteføljen, men den store nyheten er at man ikke lenger behøver en fysisk
referansestasjon i hagen, sier Eric Norling, som er direktør for produktsjefene
i forbrukermarkedet.
Den store nyheten er at man ikke lenger behøver en fysisk referansestasjon i hagen
Husqvarna kaller systemet EPOS (Exact Positioning Operating
System), der de kombinerer satellittbaserte GNSS-signaler med RTK (Real Time
Kinematic), som gjør det mulig å opprette virtuelle grenser i hagen.
På fjorårets modeller trengte man en fysisk
referansestasjon, gjerne plassert på husveggen, som via radiosignaler
kommuniserer med robotklipperen, og med GNSS/RTK beregner plasseringen med en nøyaktighet
på centimeternivå. Med den nye løsningen kommuniserer klipperen direkte med
Husqvarna Cloud via 4G eller wifi, med en nøyaktighet bedre enn fem centimeter.
Denne er på enkelte modeller innebygd i klipperen, men finnes også som en modul
som kan plugges i nye eller eksisterende Nera-modeller.
Annonse
Enklere, penere og rimeligere
– Jeg har i to år brukt prototyper og
beta-modeller med den nye teknologien i min egen hage. Selv om presisjonen er
bedre med referansestasjonen, har jeg som bruker ikke merket noen forskjell på
klipperesultatet. Derimot er installasjonen av klipperen mye enklere uten
referansestasjonen, mange vil nok sette pris på at de ikke behøver ha den
hengende på husveggen, og selve produktet blir dessuten rimeligere. Begge
løsninger vil være tilgjengelig i handelen, på samme måte som vi fortsatt
selger robotklippere med begrensningskabler som legges i utkantene av plenen,
sier Norling til fagbladet Elektronikkbransjen.
Ulf Pettersson (f. v.), Lars Andersson og Olle Markusson med Solar Mower. Foto: Husqvarna
Prisen på Husqvarnas RS1-referansestasjon som tilbehør er 3.600
kroner, mens modulen som gjør at en klipper fungerer uten referansestasjon
koster 5.400 kroner som tilbehør, dersom man ikke har en klipper der denne er
inkludert.
Holder kort gress kort
Under arrangementet i Huskvarna legges det vekt på
betydningen utviklingen av robotgressklippere har hatt for Husqvarna. På scenen
under festmiddagen intervjues Ulf Pettersson og Lars Andersson, som begge har
vært med på prosjektet siden 1995, på henholdsvis ingeniør- og markedssiden.
Blant annet blir det fortalt at hovedprinsippet fra 1995 fortsatt gjelder; i
motsetning til tradisjonelle gressklippere, som skal klippe høyt gress kort,
skal robotklipperne holde kort gress kort. Det legges også vekt på hvor viktig
det var at Husqvarna valgte en løsning med små kniver plassert på en roterende
skive, for å gi lengre driftstid på robotklipperne.
Annonse
Olle Markusson er ansvarlig for produktene i proffsegmentet,
og har selv vært med siden 1998.
Husqvarna holder til i Huskvarna ved Jönköping. Foto: Stian Sønsteng
Fornøyde eiere
– Hvordan vil du beskrive utviklingen
robotgressklipperne deres har vært gjennom?
Det tok mange år før dette ble en lønnsom del av virksomheten
– I starten handlet det om å redusere antall stopp, siden at
produktene ble mer robuste, at de kunne utføre stadig mer avanserte oppgaver,
og at de stadig krever mindre installasjon og vedlikehold, sier Markusson til
fagbladet Elektronikkbransjen.
Han sier ledelsen valgte å la en liten gruppe medarbeidere
utvikle robotklipperne.
– Det tok mange år før dette ble en lønnsom del av
virksomheten, men ved hver korsvei valgte ledelsen å la oss fortsette, sier
Markusson.
– Hvorfor gjorde de dette? Er dette en del av Husqvarnas
DNA?
– Det er det nok. Det samme skjedde da vi begynte med
motorsager. Vi er svært stolte av hva vi har oppnådd, og produktene vi leverer.
I dag er både kundene og aksjeeierne er fornøyde, sier Markusson.
Automower 535 AWD Epos selges til det profesjonelle markedet. Foto: Husqvarna
Stadig utvikling
Tre år etter at Solar Mower ble lansert i 1995,
kom den første versjonen av Husqvarna Automower, nå med et ladbart batteri og
en kapasitet på 500 kvadratmeter. Denne hadde flere sensorer som gjorde at den
kunne navigere rundt hindringer, og justere klippemønsteret. I 2003 kom neste
generasjon, med modeller for opptil 6.000 kvadratmeter, og i 2011 kom tredje
generasjon inkludert en mindre og forhjulsdrevet klipper for plener opp til 600
kvadratmeter. I 2015 kom Husqvarna Automower 430X og 450X, med GPS-tyverisporing
og -navigasjon, samt led-frontlys. I 2018 kom Husqvarnas første robotklippere
for profesjonelle grøntområder, Automower 520 og 550, med mulighet for
flåtestyring, og året etter kom de første firehjulsdrevne modellene, både for privatkunder
og profesjonelle, utviklet for å håndtere skråninger med en helning på opptil
70 prosent. I 2020 kom 550 Epos-modellen for det profesjonelle markedet, som
den første satellittbaserte løsningen uten behov for fysiske begrensningskabler,
i 2022 kom Husqvarna Ceora for kommersiell plenpleie med en kapasitet på 75.000
kvadratmeter, og i 2023 kom de første Nera-modellene.
Kjøttkverner, symaskiner, motorsager og rifler er en del av Husqvarnas historie. Foto: Stian Sønsteng
Global markedsleder
– I dag er vi global markedsleder, mer enn dobbelt
så store som nummer to, sier Eric Norling til fagbladet Elektronikkbransjen.
Dette er verdens største hagemarked, ti ganger større enn Tyskland
På andreplass finner vi kinesiske Positec Group, og deres
robotklippere med varemerkene Worx og Kress.
Norling sier Husqvarna siden 1995 har solgt fire millioner
robotklippere, og at kategorien utgjør en viktig del av selskapets omsetning.
– Ser vi på Norden, Østerrike og Sveits, der vi er kommet
lengst, klippes rundt en tredel av alle private hager av en robotklipper.
Likevel ser vi fortsatt bare toppen av isfjellet. Ikke minst utgjør USA et
stort potensial. Dette er verdens største hagemarked, ti ganger større enn
Tyskland, men her er robotklippere fortsatt i startgropa. Også her skal vi lede
konverteringen, sier Norling.
Etablert i 1689
Husqvarna regner sin historie fra 1689, men i Husqvarna
Museum på fabrikkområdet tas vi med helt tilbake til 1608. I starten handlet
det om våpenproduksjon, faktisk pågikk denne helt til 1989, og gjennom årene
har selskapet produsert symaskiner (1872), jaktvåpen (1877), treovner (1877),
kjøttkverner (1892), den første svenske skrivemaskinen (1895), sykler (1896) og
motorsykler (1903). Motorsykkeldivisjonen ble i 1986 solgt og er nå en del av
Pierer AG i Østerrike, mens husholdningsapparatene ble solgt til Electrolux og
symaskinene til SVP Worldwide.
I 1903 startet Husqvarna produksjonen av motorsykler. Foto: Stian Sønsteng
I 1918 kjøper Husqvarna opp Norrahammars Bruk, som tilførte kjeler
og manuelle gressklippere til porteføljen. I 1947 kom den første motoriserte
gressklipperen fra Husqvarna for kommersiell bruk, og i 1959 kom den første
modellen for hjemmebruk. Samme år presenterte selskapet sin første motorsag,
Husqvarna 90, og i 1986 kom rideklipperen Husqvarna Rider med frontmontert
klippeaggregat. I 1995 kom Solar Mower, verdens første kommersialiserte
helrobotiserte gressklipper, og i 2016 startet produksjonen av X-Cut-motorsagkjeder.
48,4 milliarder
– I dag er vi en global leder innen innovative
løsninger for forvaltning av skoger, parker og hager, samt skjæreutstyr og
diamantverktøy for lett konstruksjon og steinindustri, heter det på selskapets
nettsider.
Husqvarna Group er børsnotert på Nasdaq Stockholm, omsatte i
2024 for 48,4 milliarder svenske kroner, og består av divisjonene Husqvarna
Forest & Garden, Gardena og Husqvarna Construction.
Når det gjelder robotgressklippere, har gruppen varemerkene
Husqvarna og Gardena. Selv om disse tilhører to divisjoner, med hovedkontor i
henholdsvis Huskvarna og Olm i Tyskland, er mye av produktutviklingen felles.
– Det er litt som Audi og Volkswagen, som begge tilhører
samme gruppe. Mye skjer her i Huskvarna, noe skjer til dels også separat for
hvert merke, og vi har også utviklingsavdelinger i USA, Polen og India, med
rundt 400 medarbeidere totalt. Produksjonen skjer ved våre fabrikker i Tsjekkia
og England, sier Norling.
Han sier at der Husqvarna fokuserer på middels store til
store hager, samt det profesjonelle markedet, er Gardena rettet mot middels
store til mindre hager.
Automower 405XE Nera har 4G, wifi, blåtann og radar. Pris uten Epos-modul: 26.000,- Foto: Husqvarna
Inne hos Clas Ohlsson
– Hva med kvaliteten?
– Den er veldig lik. Mange Gardena-modeller er litt enklere
enn Husqvarna, og er dermed noe lavere priset, sier Norling.
Mange Gardena-modeller er litt enklere enn Husqvarna, og er dermed noe lavere priset
I Norden har Gardena sin egen salgsorganisasjon, hovedsakelig
med byggevarehandelen og hagesentre som kunder, mens Husqvarna selges hos
utvalgte faghandlere.
– Her får kundene trygghet og hjelp, sier Norling.
– Er det aktuelt å selge Husqvarna i andre kanaler, som i
elektrofaghandelen?
– Det kan være, når de ulike kanalene og vi er modne for
dette, sier Norling når vi møter ham i februar.
En måned senere kommer pressemeldingen om at Husqvarna fra
midten av mars vil selge produktene i sin 18-voltsserie Aspire, tilpasset
mindre hager, hos Clas Ohlsson-kjeden, i utvalgte butikker og på nett. Har
inngår i første omgang én robotklipper; Automower Aspire R4, til 9.500 kroner.
Denne er beregnet for hager opp til 400 kvadratmeter, og trenger
begrensningskabel.
Automower 435X AWD Nera
Under arrangementet i Huskvarna, viser Eric
Norling en oppgradert versjon av firehjulstrekkeren Automower 435X AWD Nera,
som kan håndtere helninger opp til 70 prosent. Før sommeren vil denne støtte systematisk
klipping, der brukeren kan velge striper eller ruter, i tillegg til tilfeldig
klipping som ikke gir mønster, noe som samtidig øker kapasiteten fra 3.500 til 5.000
kvadratmeter. Denne behøver verken begrensningskabler eller ekstern
referansestasjon, og skal via Automower Connect-appen gjøre det enkelt å velge
hvilke soner som skal klippes når.
Automower 305E Nera har wifi og blåtann. Pris uten Epos-modul: 20.000,- Foto: Husqvarna
405XE Nera og 305E Nera
I Automower Nera-serien kommer også to nye modeller
for mindre hager, begge med en kapasitet på 600 kvadratmeter. Denne kan økes
til 900 kvadratmeter, hvis man kjøper til en modul som plugges i klipperen,
slik at også disse modellene kan klippe plenen systematisk. Denne modulen kan
også kjøpes til eksisterende modeller i Nera-serien, og fjerner samtidig
behovet for ekstern referansestasjon i hagen.
De nye Automower 405XE Nera og 305E Nera har begge integrert
kantklipper med en ekstra knivdisk bak, mens 405XE Nera er den eneste med 4G og
radar.
Kamera neste år
– Dere har ingen modeller med kamera?
– Dette vil trolig komme neste år, både for forbruker- og
proffmarkedet. Når vi lanserer nye funksjoner, skal kundene våre være trygge på
at ting fungerer, sier Norling.
Det er som da mobilene gikk fra tastatur til berøringsskjerm
– Hvilke fordeler vil kameraene tilføre?
– De gir produktene øyne. Med Epos-systemet vet klipperen
hvor den er, mens et kamera med kunstig intelligens kan gjenkjenne ulike objekt,
og tilpasse klippingen deretter.
– Etter 30 år med robotgressklippere, hvor langt er dere
kommet i dag?
– Nå går det fort, i og med overgangen til de trådløse
modellene. Det er som da mobilene gikk fra tastatur til berøringsskjerm. Den
store forskjellen er hvordan robotklipperne på en stadig bedre måte klipper
hagen, sier Norling.
Husqvarna har sitt eget museum, drevet av selskapets pensjonister. Foto: Stian Sønsteng
Fortsatt begrensningskabler
– Vil mange fortsatt velge å ha begrensningskablene
liggende rundt i hagen, fremfor å velge de nye modellene?
– Kabler er en fantastisk robust løsning, som gir absolutt
best presisjon, men den har noen åpenbare ulemper. Den store fordelen med de
trådløse modellene er at du ikke har kabler som kan gå i stykker. Dessuten er
det mye enklere å foreta endringer i hvilke områder som skal klippes, med å
bruke pekefingeren på et digitalt kart. Likevel tror vi det i mange år vil være
et marked også for de tradisjonelle kablene, sier Norling.
– I hvilken grad lykkes Husqvarna å holde tritt med den
teknologiske utviklingen, etter hvert som det kommer nye aktører inn på
markedet?
– Vi ser det som positivt at det kommer til flere spillere,
dette gjør også at vi blir bedre. Så lenge markedet er der, vil det komme nye
aktører til, og noen vil nok også falle fra, sier Norling.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2025, som ble distribuert uke 15. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.