Han er ny norsk opplæringssjef i selskapet, som
fra 24. til 27. oktober gjennomfører PowerUp SDA ved Clarion Hotell Gardermoen.
Her er Power-selgere fra Norge, Sverige, Danmark og Finland samlet, fordelt på
to puljer over to dager, med klasseromsundervisning og produktmesse med 17
leverandører av småelektriske produkter.
– Både vi og leverandørene legger større ressurser i de
nordiske samlingene, også når det gjelder det sosiale. På denne samlingen har
vi en stor festmiddag for hver pulje, hver med rundt 300 deltakere, sier
Marthinsen til fagbladet Elektronikkbransjen.
På middagene er det ifølge opplæringssjefen spektakulær
underholdning, lykkehjul med premier og god stemning.
Annonse
– Det å samles på denne måten er en fin måte å bygge vinnerkultur,
og dette er en viktig del av det vi gjør i Power. Blant målene våre er å skape mot,
glede og begeistring, både internt og overfor kundene, sier Marthinsen.
Under de nordiske samlingene er kategoridirektørene i Power
International hovedansvarlig for kursene.
– Siden disse arrangeres i Norge, er vi i Power Norge også
delaktige med den praktiske gjennomføringen. I tillegg har vi også årlige
norske PowerUp, der jeg sammen med salgssjefene står som arrangør. Da samles vi
to dager ved hovedkontoret vårt i Lørenskog, med i underkant av 100 selgere på
hver samling, sier Marthinsen.
Trainee-program
Annonse
Både på nordisk og norsk nivå er PowerUp fordelt
på kategoriene MDA (hvitevarer), SDA (småelektrisk), lyd og bilde, samt tele og
data.
Mens det på de nordiske samlingene er fokus på
produktopplæring, handler det på de norske i større grad også om strategi.
Detaljhandelen er for veldig mange det første møtet med arbeidslivet
– Her har vi også mer ledertrening. Dette er viktig for
Power, og vi kjører i tillegg hvert år også trainee-programmer for
varehussjefer og mellomledere. Her har vi rundt 25 deltakere på hvert kurs, men
dette kan variere, og i år deltar 45 medarbeidere på avdelingsleder-kurset,
sier Marthinsen.
– Hvordan er Power som arbeidsplass?
– I medarbeiderundersøkelsene våre får vi gode tilbakemeldinger,
og det er vi stolte av. Dette er selvsagt noe vi tar seriøst, og arbeider mye med.
Vi skal være en arbeidsplass der folk trives. Detaljhandelen er for veldig
mange det første møtet med arbeidslivet, så det hender i enkelte tilfeller vi
også må gi opplæring i vanlig folkeskikk, hvis den mangler hjemmefra. Innsatsen
som gjøres når det gjelder introduksjonen til arbeidslivet skal alle i
detaljhandelen ha litt skryt for, sier Marthinsen.
Gode karrierer
Annonse
Han er klar på én ting:
– Ryktet om at det er kjipt å arbeide i butikk, er
ufortjent. De fleste i Power synes det er kult å arbeide med salg og mennesker,
og det er mange som gjør gode karrierer i handelsbransjen, sier Marthinsen.
Samtidig er det mange som arbeider hos Power ved siden av at
de tar en utdanning.
– Vi har både faste ansatte og tilkallingsvikarer, og siden kundene
stiller like store krav uansett ansettelsesform er det viktig med opplæring av
absolutt alle som jobber hos oss. Noen er inne hos oss bare en kort tid, mens
andre finner ut at dette er noe de har lyst til å gjøre resten av sitt voksne
liv, sier Marthinsen.
Selv tilhører han sistnevnte gruppe, med 28 års fartstid i
bransjen.
– Jeg begynte i det som het Spareland, som hadde fire
butikker i Bergen og konkurrerte med Bonus. Vi ble kjøpt opp av Coop, og fikk
navnet Coop Power, før vi ble kjøpt opp av Expert, som i 2017 ble omprofilert
til Power, sier Marthinsen.
Før han ble opplæringssjef, med den engelske tittelen People
and Culture Manager, var han salgssjef for lyd og bilde i Power Norge.
Selskapet har rundt 2.000 ansatte i Norge.
Norskeid utfordrer
– Skiller Power seg ut fra konkurrentene?
– Vi er et norskeid selskap, og har som alle andre vår egen bedriftskultur.
Internt arbeider vi mye med at vi skal være «åpne, ærlige, proffe og på».
Ærlighet er viktig, både internt og overfor kundene, og vi skal være gode på
det vi driver med. Vi ser det fort, hvis du har vilje og står på, og da kan du
nå veldig langt. Som utfordrer må vi gjøre alt litt bedre, og vi ønsker skille
oss ut med et lekent uttrykk som kanskje er mer ungdommelig, sier Marthinsen.
– I hvilken grad lykkes dere med dette?
Vi ønsker skille oss ut med et lekent uttrykk som kanskje er mer ungdommelig
– Vi vokser i et utfordrende marked, så noe gjør vi riktig,
uten at jeg på vegne av Power vil fremstå som selvgod. Hele bransjen er generelt
flinke til å ta vare på og lære opp folk, selv om jeg selvsagt mener vi er best,
sier Marthinsen.
Han mener elektronikkbransjen skiller seg fra den øvrige
detaljhandelen.
– Vi var tidlig ute med å bli digitalisert med netthandel,
og vi i Power var først ute med lik pris i butikk og på nett. Dessuten driver
vi i langt større grad med personlig salgsrådgivning, og kundestøtte etter at
folk har kjøpt et produkt er blitt veldig viktig. Vi selger avanserte
produkter, som mange har problemer med å sette opp eller bruke, og da er det
viktig at vi kan hjelpe dem. Dette er noe kundene ønsker og virkelig setter
pris på, sier Marthinsen.