Teleoperatørene Ice, Telia og Telenor går sammen for å redusere svindelanrop. Foto: Telia

OPERATØRER SAMMEN MOT SVINDELANROP

Teleoperatørene Ice, Telia og Telenor går sammen for å redusere svindelanrop og såkalt spoofing mot norske mobilkunder.

Publisert
Svindelekspert Øivind Kristiansen i Telia Norge. Foto: Telia

– Den nye måten å merke anrop på og dele informasjon mellom operatørene er unik og vil redusere svindelanrop mot nordmenn betraktelig, heter det i likelydende pressemeldinger som i morgentimene gikk ut fra de tre selskapene.

Dette samarbeidet vil gjøre en enorm forskjell for norske mobilkunder

- Spoofing utgjør rundt 50 prosent av alle svindelanrop i Norge, og dette samarbeidet vil gjøre en enorm forskjell for norske mobilkunder. Filteret er laget for å beskytte norske numre slik at man unngår å få nummeret sitt misbrukt, sier Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge.

 

Utfordring å blokkere

Spoofing innebærer at det originale nummeret det ringes fra «viskes ut» – og erstattes med et norsk nummer tilnærmet etter eget ønske. Norske mobiloperatører har i flere år hatt sperrer som kan identifisere svært mange slike anrop hvis både nummeret som misbrukes og de som det ringes til, befinner seg i samme nett. Det har derimot vært en utfordring å blokkere anrop der det misbrukte nummeret befinner seg hos én operatør, mens det ringes til en person som bruker en annen operatør. Nå har operatørene gått sammen om et system som muliggjør å blokkere også disse anropene, og de foreløpige resultatene er svært gode, heter det i pressemeldingen.

Leder av Fraud, Crime and Abuse-teamet i Telenor Norge, Thorbjørn Busch. Foto: Telenor

Ved å dele informasjon på denne måten får vi en unik oversikt over totalbildet

– Ved å dele informasjon på denne måten får vi en unik oversikt over totalbildet, som tidligere ikke har vært mulig. De første dagene etter vi hadde på dette filteret, var vi i stand til å identifisere og blokkere mellom 200-250 000 unike numre som ble forsøkt spoofet per dag. På det meste blokkerte vi 500 anrop i sekundet, sier Thorbjørn Busch, leder for Fraud, Crime & Abuse-teamet hos Telenor.

I pressemeldingen heter det videre at et resultat av det nye filteret er at antallet spoofing-anrop fra våre naboland Sverige og Danmark øker dramatisk. Nå advarer operatørene sine mobilkunder mot dette, og ber dem være ekstra på vakt overfor anrop fra utlandet.

 

Spoofing har to ofre

– Vi sier gjerne at spoofing har to ofre. Den som blir forsøkt svindlet er naturligvis et offer, og samtidig er det svært belastende for den som får nummeret sitt misbrukt av svindlere, står det i pressemeldingene fra Ice, Telia og Telenor.

Det vises også til at man har sett at svindlere aktivt har misbrukt telefonnummer som er identiske eller ligner på numre fra ansatte i politi, andre myndighetsaktører, banker eller kjente foretak. På denne måten har de kriminelle lagt til rette for omfattende sosial manipulasjon og svindel, og ofrene for spoofing via telefon har ofte blitt svindlet for store beløp.

Sikkerhetssjef Erik Haugland i Ice. Foto: Ice

– Med dette samarbeidet mellom operatørene vil svært mye av denne aktiviteten kunne stoppes før den når ofrene, står det i pressemeldingene.

Det er viktig å være bevisst på at svindlere alltid vil forsøke å finne andre metoder for å lure oss

– Forhåpentlig vil dette føre til vesentlig færre svindelforsøk, men det er viktig å være bevisst på at svindlere alltid vil forsøke å finne andre metoder for å lure oss. Det er derfor viktig at vi alle er årvåkne og kritiske til henvendelser vi mottar på ulike plattformer, sier sikkerhetssjef Erik Haugland i Ice i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS