MIDEA SATSER STERKT I NORDEN

Martin Vinje skal hjelpe Midea til å etablere merkevaren, samt lansere nye produkter i Norden. Foto: Jan Røsholm

– Midea er allerede en kjent og ledende leverandør i Norden, som privat merkevare og OEM-produsent. Nå kommer de også med eget merkenavn.

Publisert

Det sier Martin Vinje, som har avtale med å bistå Midea i Norden.

– Min jobb blir, med min erfaring, å bistå Midea generelt og spesielt innen kaffesektoren i Norden. I all beskjedenhet, det er jo dette jeg har holdt på med de siste femti årene, sier Martin Vinje til fagbladet Elektronikkbransjen når vi i september møter ham på IFA-messen i Berlin.

I tillegg til å lage god kaffe, gir den også et godt økonomisk bidrag til handelen

Han sier Midea er en av Kinas største produsenter av store og små hvitevarer, markedsledende innen flere sektorer. Selskapet er privateid og børsnotert, med europeiske hovedkontoret for forskning og utvikling i Stuttgart i Tyskland.

– De bruker mye ressurser i Europa, og med sin tilstedeværelse i Tyskland er de nærmere markedene, sier Vinje.

 

Kaffenyheter

På IFA viser Midea frem flere nyheter innen kaffesektoren.

– Siden de er så store, spenner produktene fra de mest prisgunstige til de mest avanserte og innovative. Innovasjon og bærekraft er viktig. Det handler rett og slett om å vite hva kunden vil ha, sier Vinje.

Midea BrewIQ har innebygget vekt og kvern og bruker kunstig intelligens på å lage god kaffe. Foto: Jan Røsholm
Erling Braut Haaland og Manchester City er frontfigurer for Midea. Her poserer Martin Vinje foran messehallen. Foto: Jan Røsholm

Han viser til at Norden ligger i verdenstoppen når det gjelder kaffedrikking, og at nye kaffetrender er på full fart inn, med både Cold Brew og kaffe med nye smaksvarianter.

– Nå er det kaldbrygget kaffe som er den siste trenden. Da er det viktig å redusere tiden det tar å kjøle kaffen ned. Før måtte den stå i kjøleskapet i tolv timer, sier Vinje.

Midea kommer i mars neste år med en smartmaskin under navnet BrewIQ.

– Denne har kvern med vekt, og vannmengden kan justeres for hver kopp. Den husker de siste valgene, og vil deretter foreslå endringer, noe som er spesielt nyttig om det brukes ulike bønner, sier Vinje.

Han trekker også frem en tradisjonell kaffetrakter.

– I tillegg til å lage god kaffe, gir den også et godt økonomisk bidrag til handelen, sier Vinje.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2024, som ble distribuert uke 48. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS