LYDFOKUS I KONFERANSELØSNING

Ola Storbråten med konferansesystemet Yamaha Adecia. Foto: Stian Sønsteng

– Også for våre konferanseløsninger er det en stor fordel at Yamaha har sin bakgrunn fra musikkinstrumenter, med fokus på lydkvalitet.

Publisert

Det sier Ola Storbråten i Yamaha, som på LLB-messen i Unity Arena på Fornebu i midten av mars viser konferansesystemet Yamaha Adecia.

– Dette er sertifisert både for Teams og Zoom, og består av en egen prosessor, samt et større antall mikrofoner og høyttalere. Det har vært på markedet i tre år, og blir stadig videreutviklet med nye programvarefunksjoner og nye produkter, sier Storbråten.

Han sier systemet brukes i alt fra små møterom, til store konferansesaler.

 

64 mikrofoner i taket

– Yamaha RM-CG er vår innfellingsmikrofon for tak, på 56x56 centimeter, med 64 små mikrofoner. Sammen kan de lage fire mikrofonstråler, beams, for å fange opp de som snakker, og for å eliminere all annen støy i rommet. Dette skjer ved en ganske hard signalprosessering, og at mikrofonene henter opp posisjonsdata for hvor personene sitter. Dette skjer ved at systemet beregner hvor lang tid lyden bruker til de ulike mikrofonene. Yamaha HVAD er en protokoll om eliminerer all annen lyd enn menneskelige stemmer, sier Storbråten.

Daniel Fredrikson med den kompakte miksepulten DM7. Foto: Stian Sønsteng

Prisen er 50.000 kroner.

– Hvor mye koster en typisk installasjon?

Som lydfirma fokuserer vi alltid på lydkvalitet når vi leverer system til møterom

– Hvis du velger andre og mindre mikrofoner, er prisen fra 30.000 kroner og oppover, sier Storbråten.

– Hva er styrken til Yamaha i denne kategorien?

– Det er en stor fordel at vår bakgrunn er fra musikkinstrumenter, og som et lydfirma fokuserer vi alltid på lydkvalitet når vi leverer system til møterom.

– Hvilken posisjon har dere i dette markedet?

– I dette segmentet er det en ganske jevn fordeling mellom de ulike aktørene. Selvsagt går dette litt opp og ned, men vi ligger godt an, sier Storbråten.

 

Yamaha DM7 og CP88

Blant de øvrige produktene Yamaha viser på LLB-messen, er miksepulter. Daniel Fredrikson viser den kompakte miksepulten DM7.

Mari Nyhus Pettersen med scenepianoet Yamaha CP88. Pris: 40.700,- Foto: Stian Sønsteng

– Denne kjøpes for eksempel av kulturhus, teater og utleiefirma. Den kommer også i en mindre utgave, DM7 Compact, med noen færre striper. For dem som vil ha med seg mikseren på flyet, har vi DM3, som en riktig kompakt løsning, sier Fredrikson.

Mari Nyhus Pettersen viser scenepianoet CP88, som har vært i handelen i fem år.

– Vi har med oss dette, fordi det er ettertraktet for eksempel hos utleiefirma og ved ulike scener. Det har vært på markedet noen år, men stadig flere har fått øynene opp for at Yamaha CP88 byr på det aller beste, både når det gjelder lydmotorer, tangenter, funksjonalitet og vekt, ja, egentlig alt, sier Pettersen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2025, som ble distribuert uke 15. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS