PRESSEMELDING:
PERSONLIGE JULEKORT SPRER GLEDE
– I disse heldigitale tider gir hjemmelagde julekort med et personlig bilde og en koselig hilsen glede som varer langt ut i det nye året.
Det sier administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen, som representerer den norske bransjen, inkludert leverandørene av bildeprodukter.
– Julen er en tid for å vise omtanke og kjærlighet til de vi er glad i. En av de mest tradisjonelle og hjertevarmende måtene å gjøre dette på, er gjennom personlige julekort, sier Stephan Stein i Cewe Japan Photo.
– Dette er en fin måte å spre juleglede på. Bruk dine egne bilder, finn et design du liker godt, og legg til en personlig julehilsen. Et personlig julekort vil garantert skille seg ut, og bli husket lenge etter at julen er over, sier Cecilie Gaustad i Fotoknudsen.
Analog trend
De to toppsjefene og selskapene deres er med i Fotorådet, som er en del av Stiftelsen Elektronikkbransjen. Ifølge en årlig foto- og kameraundersøkelse er interessen for analoge bilder igjen økende, og bransjeaktørene mener de tradisjonelle julekortene på papir er den del av dette bildet.
– Vi har vært gjennom et par tiår, der mange har valgt å sende digitale julehilsener. Først med MMS-bilder, siden gjennom sosiale medier, og mange synes nok det er enkelt å sende en julehilsen fra mobilen, sier Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
– Det krever ikke mye mer innsats å lage et personlig julekort, og for mottakeren betyr det nok mye mer å få et julekort som kan settes frem eller henges opp, sier Gaustad i Fotoknudsen.
– Et julekort med ett eller flere personlige bilder har en mye høyere emosjonell verdi enn ferdigtrykte kort, og de blir ikke så lett glemt som en digital hilsen, blant alt det andre mottakeren har liggende på mobilen, sier Stein i Cewe Japan Photo.
Julekort i 120 år
Ifølge snl.no går historien til julekortet tilbake til middelalderen, med tresnitt som trolig er laget med dette formålet. Det antatt første julekortet i nyere tid er britisk, fra 1843, og rundt 1900 var dette blitt en alminnelig skikk også i Norge. Blant de mest populære motivene var kornnek og nisser, noe dagens norske julekort-leverandører mener er en utmerket inspirasjon.
– Personlige bilder er en populær hilsen å få, og med en nisselue er julestemningen på plass, sier Stein.
– Både barn, voksne og kjæredyr tar seg godt ut med en rød lue, supplerer Gaustad.
Fototips
Andre tips til personlige julekortbilder, er fra årets juletrefelling, under det første snøfallet, i en julepyntet gågate, et julemarked, eller man kan bruke sine egne lyslenker og julepynt som bakgrunn. Er man flere som skal fotograferes, kan alle kles opp i samme fargetoner, i julepyjamas eller julegenser. Pepperkakebaking eller annen julebakst er andre fine motiv, eller man kan finne en morsom vri man videreutvikle fra år til år.
– Mange velger også et motiv tatt i løpet av året, som man i appen eller på nettsidene til bildeleverandøren enkelt kan dekorere med julepynt, sier Stein.
– Et personlig julekort tas gjerne vare på, fra år til år. Dette er styrken til det fysiske formatet, sier Gaustad.
Leveringsfrister
Mens produksjonen av julekort med personlige bilder holder seg stabil, kan Posten rapportere om en nedgang på rundt 20 prosent hvert år, alle typer inkludert, og de venter at det i år vil sendes rundt to millioner julekort. Forsendelsestiden er normalt to-tre dager, men på grunn av fare for utfordrende vintervær med stengte veier og kansellerte fly, samt mange forsendelser før jul, anbefales det at man er tidlig ute.
– Det er lurt å bestille julekortene tidlig i desember. Da har man tid til å skrive på adresser og levere dem til Posten. Skal man selv levere dem ut, har man litt bedre tid, sier Gaustad i Fotoknudsen.
– Leveringstidene kommer tydelig frem der du bestiller dine personlige julekort, sier Stein i Cewe Japan Photo.
Kontaktpersoner:
Jan Røsholm, Elektronikkbransjen
+47 928 87 000
Cecilie Gaustad, Fotoknudsen
+47 977 45 617
Stephan Stein, Cewe Japan Photo
+47 473 79 858
Historiske julekort
De historiske julekortene ligger tilgjengelig til fri bruk på Digitaltmuseum.no, ved angivelse av kilde (se vilkår).