VIRKE VENTER ØKT JULEHANDEL

Administrerende direktør Bernt G. Apeland. Foto: Virke

Ifølge handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon vil husholdningene i snitt bruke nær 25.000 kroner på årets julehandel.

Publisert

Dette er en økning på 3,5 prosent fra i fjor, og totalt skal det omsettes for 139 millioner kroner i november og desember, har Virke beregnet. I en pressemelding trekker organisasjonen frem lekebutikker, gullsmeder og bokhandler, som bransjer julehandelen er spesielt viktig for.

– Lekebutikkene vil omsette tre ganger så mye i desember som årets øvrige måneder, mens gullsmeder og bokhandlere vil se en økning på 2,5 ganger, heter det.

Administrerende direktør Bernt G. Apeland i Virke mener høyere lønnsvekst og mer stabil økonomi gjør folk mer optimistiske og villige til å bruke penger i år.

– Dette er gode nyheter for både forbrukere og for handelsnæringen, og alle som har sin arbeidshverdag i den, sier Apeland i pressemeldingen.

 

12.900 i desember

Etter to år med høy prisvekst, rekordhøye strømregninger og negativ reallønnsvekst, mener Virke tallene viser en klar bedring i nordmenns økonomiske situasjon, og at det norske folk er klare til å bruke mer penger på julegaver, mat og festligheter.

I desember alene anslår Virke et forbruk i detaljhandelen på 71,4 milliarder kroner, i snitt 12.824 kroner per husholdning. Dette er ifølge pressemeldingen en økning på 22 prosent sammenlignet med resten av året.

– Desember er den store handlemåneden hvor nordmenn skal kjøpe inn mat, gaver pynt og klær til jul. Det er også den viktigste måneden for butikkene, sier Apeland.

Mat og drikke utgjør hele 42 prosent av den totale julehandelsomsetningen, som inkluderer dagligvarekjedene, Vinmonopolet og mindre utsalg. Matbutikkene vil omsette for 56 milliarder kroner i november og desember, en økning på 4,5 prosent fra i fjor.

 

Omnikanal

Når det gjelder netthandelen, venter Virke en omsetning i november og desember på 31 milliarder kroner, som er 6 prosent mer enn i fjor.

– Den digitale handelen vokser raskt, og flere nordmenn velger å handle julegaver på nett. For butikkene er det viktigere enn noen gang å være til stede både fysisk i butikk og på nett for å møte forventningene, sier Apeland i pressemeldingen.

For butikkene er det viktigere enn noen gang å være til stede både fysisk i butikk og på nett

Her heter det også at 62 prosent av dem som planlegger å handle i løpet av Black Friday og Black Week, sier de skal kjøpe julegaver.

– Det ser ut til at vi starter julegavehandelen tidligere hvert år, og planlegger innkjøpene bedre. Black Friday fungerer nå som et springbrett for mange når de starter julehandelen, sier Apeland.

Han oppfordrer kundene til å velge norske virksomheter fremfor kinesiske handelsplattformer, for å være sikker på at varene er trygge og har rett kvalitet, og slår også et slag for at man støtter veldedige organisasjoner som som hjelper barn og familier med å få en god jul.

– Julen handler om å dele, og for de som har mulighet er det en fin anledning å gi litt ekstra til de som trenger det mest, sier Apeland i pressemeldingen.

Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon, med 25.000 medlemsvirksomheter.

Powered by Labrador CMS