ELESCO SAMLET 197 FAGFOLK

Christoffer Hamer (t. v.) og Kjell Unes i Elesco Norge samlet 197 fagfolk i Trondheim. Foto: Jan Røsholm

– Hovedmålene med samlingen er læring, kompetansedeling samt å lage en møteplass, sier styreleder Christoffer Hamer i Elesco Norge.

Publisert Sist oppdatert

– Det er i år deltakerrekord på høstsamlingen, med hele 197 representanter fra verksteder og leverandører på plass i løpet av disse fire dagene. Det er vi veldig fornøyd med, sier Hamer til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi møter ham og kjedeleder Kjell Unes på Elescos kjedesamling i Trondheim i midten av september.

 

Todelt program

– Vi har delt programmet i to deler; en for administrativt personell og en for dem som er ute og skrur, sier Unes.

Vår målsetning er at Elesco skal være et kvalitetsstempel, litt bedre, litt raskere, rett og slett en partner til å stole på

På programmet for de administrative ble det avholdt kurs for daglig ledere, juridisk oppdatering samt leverandørpresentasjoner rettet mot ordre og rapporteringsrutiner. Teknikerne hadde produktopplæring med leverandører som hovedtema gjennom samlingen.

– De fleste serviceteknikere jobber alene gjennom dagen, og derfor er viktigheten av slike samlinger stor, da møter de likesinnede, og kan utveksle erfaringer og tips, sier Unes.

 

Samsung stilte med seks personer i Trondheim. Camilla Brox-Sundholm var en av foredragsholderne. Foto: Jan Røsholm

Ny styreleder

Christoffer Hamer er nyvalgt styreleder for Elesco Norge.

– Jeg håper jeg kan bidra med erfaring fra leverandørsiden, markedsføring og synlighet. Rett og slett bygge merkevaren Elesco, sier Hamer.

Elesco ligger an til å nå over 400 millioner kroner i omsetning for 2024. Mange leverandører ønsker, ifølge Unes, å benytte tjenestene Elesco tilbyr.

– Vi har kø av leverandører som vil inngå avtale med oss, men vi må ta vare på dem vi har, før vi tar inn nye, sier Unes.

 

Noen kortsiktige utfordringer

– Selv om vi har god fart, ser vi noen skyer på himmelen. Mangel på kvalifiserte teknikere er et bransjeproblem, sier Hamer.

Sten Scholl (t. v.) og Martin Adolfsson fra Aswo hadde stand på samlingen. Foto: Jan Røsholm

Elesco har tatt i bruk sosiale medier i søk etter nye medarbeidere, noe som har gitt resultater.

– Vi har faktisk seks nye navn på blokka, det er fint, sier Unes.

Kjeden har i løpet av det seneste året bygd opp et eget call-senter, som svarer på telefonen for verkstedene.

– Når en tekniker slipper å tenke på telefonen, jobber han eller hun mer effektivt, og det tjener alle på, sier Unes.

Både styreleder og daglig leder er samstemte om veien fremover:

– Vår målsetning er at Elesco skal være et kvalitetsstempel, litt bedre, litt raskere, rett og slett en partner til å stole på, sier de.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2024, som ble distribuert uke 41. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS