JULEGAVENE HANDLES DE SORTE DAGENE

Administrerende direktør Anders Nilsen. Foto: Power

Seks av ti vil handle de fleste julegavene under Black Friday-perioden. Elektronikk er den mest populære kategorien, med 55 prosent.

Publisert

– Folk vet akkurat hva de vil ha, og de vet at god planlegging er avgjørende for å få de beste tilbudene. Dette bidrar til at mye av julegavehandelen er flyttet fra desember til november, sier administrerende direktør Anders Nilsen i Power Norge.

I en pressemelding presenterer kjeden en undersøkelse de i uke 44 og 45 har gjort blant sine kunder. Her oppgir 60 prosent at de vil handle over halvparten av julegavene i Black Friday-perioden, 43 prosent sier at de planlegger å starte julegaveinnkjøpene tidligere enn i fjor, 60 prosent vil kjøpe flest julegaver i fysisk butikk fremfor nettbutikk, og 25 prosent planlegger å kjøpe flere julegaver enn i fjor.

 

Vi venter en enorm etterspørsel på nett og i butikk

Oppbemanner

– Vi venter en enorm etterspørsel på nett og i butikk, og har oppbemannet kraftig for å møte den økende aktiviteten i begge kanaler, sier Nilsen i pressemeldingen.

Det vises også til en fersk undersøkelse Norstat har utført på vegne av Virke, der det kommer det frem at hver av oss i snitt vil bruke 4.800 kroner under Black Friday-perioden. Her topper elektronikk som den mest populære kategorien, hvor 55 prosent av forbrukerne planlegger å bruke pengene sine. Klær og sko følger med 47 prosent, mens 28 prosent planlegger å kjøpe sports- og fritidsutstyr. Også i denne undersøkelsen oppgir seks av ti (62 prosent) at de vil handle julegaver i forbindelse med Black Friday.

I en pressemelding fra Virke, sier Jarle Hammerstad, leder for bransjepolitikk i handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon, at flere butikker velger å stå over Black Week, både av hensyn til miljø og for å unngå tap.

 

Risiko

Leder for bransjepolitikk, Jarle Hammerstad. Foto: Virke

– Det er også en risiko for butikkene å delta på Black Week. Med lave marginer kan det være vanskelig å selge varer på tilbud, og kostnadene ved kampanjer kan bli betydelige. Det ikke alltid sikkert at det lønner seg, sier Hammerstad i pressemeldingen.

Han viser til at mange denne perioden handler på digitale markedsplasser utenfor Europa.

– Det er grunn til å oppfordre folk til å se etter CE-merket, som viser om varene har helse-, miljø og sikkerhetsstandard etter europeiske krav, sier Hammerstad.

I sin pressemelding, viser Power Norge også til at mange har vært raskt ute med å bruke Vipps' nye tjeneste for gaveønsker. Én uke etter lanseringen var det opprettet 75.000 julegaveønsker, og hvert minutt legges det i snitt til 15 nye gaveønsker fra nordiske vippsere.

Powered by Labrador CMS