MOBILSALGET HOLDER SEG

Samsung Galaxy Z Flip6 Olympic-Edition. Foto: Samsung

– Etter sju år med nedgang, var mobilsalget i 2024 uendret, både i antall og verdi, med 1,2 millioner mobiler for 8,4 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, som utarbeider salgsstatistikken for forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater.

– Et salg i 2024 på 1,2 millioner mobiler for 8,4 milliarder kroner, gir en snittpris på 7.000 kroner. Her må vi huske at utsalgsprisene på mobiltelefoner vil variere avhengig av abonnementstyper, datamengde og bindingstid. Samtidig viser en forbrukerundersøkelse vi på nyåret har fått gjennomført hos Norstat, at vi beholder mobilen lenger enn tidligere. Gjennomsnittlig levetid for en mobil i 2024 var nesten tre år og fem måneder, noe som er ni måneder lenger enn i 2020, sier Røsholm.

 

Ny mobilrekord

Undersøkelsen viser at de under 40 år beholder mobilen i 34,7 måneder, mens de over 50 år bytter den ut etter 47,1 måneder. Tallene for menn og kvinner er 38,3 og 43,1, mens det totale gjennomsnittstallet er 40,7 måneder.

– Dette tangerer rekorden fra 2023, da det gikk 38,5 måneder mellom hver gang vi byttet mobil, sier Røsholm.

Gjennomsnittlig levetid for en mobil i 2024 var nesten tre år og fem måneder

Siden undersøkelsen omfatter personer som er 15 år og eldre, er de yngre mobilbrukerne ikke med.

Røsholm viser til at bransjens aktører i stadig større grad satser på å reparere og sette brukte produkter tilbake på markedet.

– Når det gjelder salget av brukte mobiler, viser Norstat-undersøkelsen at dette markedet de tre seneste årene ser ut til å ha stabilisert seg på fra 275.000 til 290.000 enheter, med et salg på 282.000 i fjor, sier Røsholm.

Ifølge Norstat-undersøkelsen kan 45 prosent av de spurte tenke seg å kjøpe bransjens produkter brukt, en nedgang fra 48 prosent i fjor.

 

Brukt mobil på topp

– Stiftelsen Elektronikkbransjen står sammen med resten av bransjen bak prosjektet OmBrukt, som skal gjøre det trygt for forbrukerne å velge ombrukte produkter som er kontrollert, testet, rengjort, og eventuelt reparert, før de selges med garanti. I årets forbrukerundersøkelse er mobil den mest aktuelle produktgruppen, der 22 prosent av de spurte kan tenke seg å kjøpe denne brukt, sier Røsholm.

På de neste plassene følger kjøleprodukter og TV med 20 prosent, vask, tørk og oppvask med 17 prosent, og PC/nettbrett med 16 prosent.

Fordelt på alder, er ombrukte produkter mest aktuelt for dem fra 30 til 39 år, med 59 prosent. Fra 15 til 29 år er andelen 55 prosent, mens den fra 40 til 59 år er 45 prosent, og dem over 60 år 28 prosent.

– Den største gruppen, er derimot dem som ikke kan tenke seg å kjøpe ombrukte produkter, med 55 prosent. Denne har vært økende siden 2021, da den utgjorde 44 prosent, sier Røsholm.

 

Nettbrett ned 8 prosent

Mobiltelefoner utgjør sammen med nettbrett den nest største hovedkategorien i bransjestatistikken, med en omsetning i 2024 på drøyt ti milliarder kroner. Fra 2022 til 2023 var nedgangen her 4,8 prosent, mens salget i 2024 gikk ned én prosent.

Salget av nettbrett hadde i 2024 en nedgang på åtte prosent både i verdi og antall, fra 1,77 til 1,63 milliarder kroner, og fra 354.000 til 325.000 enheter.

 

Personlig smartutstyr

Den minste kategorien i bransjestatistikken, er bærbart smartutstyr som måler trenings- og aktivitetsnivå. Her skjedde det 2023 en kraftig endring i sammensetningen av markedet, der salget av smarte treningsklokker økte fra 600.000 til 840.000 enheter, mens salget av enklere smartarmbånd gikk ned fra 560.000 til 280.000 enheter. I 2024 gikk begge produktgrupper ned, til 600.000 og 120.000 enheter. Totalt var dette markedet på 1,78 milliarder kroner, en nedgang på 28 prosent fra 2023.

– Her har vi en kraftig nedgang, men denne kategorien var den store vinneren året før, så mange bruker nok fortsatt smartklokkene og de andre smarte produktene de allerede har kjøpt, sier Røsholm.

Powered by Labrador CMS