STØRRE ANDEL ØREPROPPER

JBL Live TWS 3-serien. Foto: JBL

Stadig flere foretrekker ørepropper fremfor hodetelefoner. Totalt ble det solgt lydprodukter for tre milliarder kroner, en nedgang på 14 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Innen lyd ble det i fjor solgt flere hjemmekinoprodukter, blåtannhøyttalere, bærbare radioer og bilhøyttalere. Nedgangen i salget av hodetelefoner og ørepropper fortsetter, med henholdsvis 25,7 og 16,4 prosent. Dette ga i 2024 et salg på 520.000 hodetelefoner og 920.000 ørepropper.

Etter hvert som øreproppene er blitt stadig bedre, ser vi at de tar en stadig større del av markedet

– Vi hadde en salgstopp i 2020, da mange trengte disse produktene til hjemmeskole- og kontor, og det ble solgt 920.000 hodetelefoner og 1,2 millioner ørepropper, sier Jan Røsholm.

Han er administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, som utarbeider salgsstatistikken for forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater.

 

Mer trådløst

Bransjeforeningen har siden 2020 hatt med ørepropper som en egen produktgruppe i sin statistikk, og denne inkluderer alt fra de enkleste, til de mer avanserte med støykansellering.

Sony ULT FIELD 7. Foto: Sony

– Etter hvert som øreproppene er blitt stadig bedre, ser vi at de tar en stadig større del av markedet sammenlignet med hodetelefonene. På samme måte velges stadig flere av de trådløse variantene, ikke minst fordi mini-jack-utgangen på mobilene etter hvert blir borte, sier Røsholm.

Han sier utviklingen der folk gjerne har flere ørepropper og hodetelefoner fortsetter.

– Mange foretrekker ulike produkter til ulik bruk, men det finnes også modeller som egner seg til det meste, sier Røsholm.

 

Vekst hos to klassikere

Når det gjelder produktgruppene som økte i 2024, ligger to klassikere på topp. Hjemmekinoanlegg økte med 37,5 prosent, til 165.000 enheter, mens bærbare radioer økte 33,3 prosent, til 120.000 enheter.

– Blåtann-høyttalere har vært en populær kategori de senere årene, der vi i 2023 så en nedgang på nesten ti prosent, fra 260.000 til 235.000 enheter. I 2024 var disse derimot tilbake på 260.000 enheter, noe som er samme salgstall som fra 2020 til 2022, sier Røsholm.

Den siste produktgruppen i lydkategorien med økning i fjor, var bilhøyttalere. Disse hadde en svak vekst fra 515.000 enheter i 2023 til 521.000 i 2024.

Powered by Labrador CMS