Norden-sjef Johan Huss i TCL Electronics anslår at de har seks prosent av det nordiske TV-markedet, i Norge et par prosent høyere.
– Det er viktig at vi når det samme nivået også omsetningsmessig, og vi øker derfor porteføljen også med større TVer, slik at vi nærmer oss snittprisene i markedet, sier Huss.
– Hva er ambisjonene?
Annonse
– 2022 er som alle vet et spesielt år, etter pandemien og med krig i Europa, men i 2023 når vi kanskje ti prosent. Om fem år, hvem vet hvor vi ligger da, sier Huss.
Vi møter ham på et pressemøte i Stockholm. Reisen hit for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av TCL. Her trekker Huss og nordisk salgssjef Per Svensk frem C935.
43 til 98 tommer
– Dette er en helt ny modell, ikke bare en oppgradering, som legger seg på toppen av våre tidligere 4K-apparater. Den har over 2.000 nits og 1.920 lokale dimmesoner, noe som er et stort klyv oppover fra den tidligere toppmodellen som hadde et par hundre soner, sier Svensk.
TCL C935 har mini-led (lysdioder mindre enn 0,2 mm), 144 Hz, QLED (halvledermaterialer i nanostørrelse, Quantum Dots) og har som de øvrige nye 2022-modellene 4K HDR med Google TV. I 75-tommers størrelse er prisen 25.000 kroner.
Annonse
– Ambisjonen er at dere skal bli større på større apparater?
– Ja. I 2022-porteføljen har vi én 98-tommer, to på 85 og fem 75-tommere, sier Svensk.
– Hvor skal dere ligge på pris sammenlignet med konkurrentene?
– For å ta den største av årets nye 4K-modeller, C735 på 98 tommer, vil den koste snaut 60.000 kroner, sier Huss.
– Da får man 4K, QLED, 120 Hz og HDMI 2.1, supplerer svensk.
C735 kommer også i 43, 50, 55, 65, 75 og 85 tommer, med priser fra 7.500 kroner.
P-serien har 4K, men verken QLED eller mini-led. I C-serien har alle QLED, men det er først når man kommer til C8- og C9-modellene man også finner mini-led.
Annonse
Mini-led gjør maks forskjell
– Hvor mye gjør mini-led med TCLs TV-bilde?
– Utrolig mye. Der en normal-TV ligger på 300 nits, oppnår man her 1.000 eller 2.000 nits lysstyrke. Mini-led gir en stor effekt; spektakulært i HDR, men også et godt bilde i lyse rom, sier Svensk.
– Dere viser ingen nye 8K-modeller?
Mini-led gir en stor effekt; spektakulært i HDR
– Vi tok på slutten av 2021 inn tre 8K-modeller; X925 i 65- og 75-tommer, samt flaggskipet X925 Pro i 85-tommer, som koster 100.000 kroner, og disse er fortsatt i salg, sier Huss.
TCL har en egen panelfabrikk, China Star Optoelectronics Technology Co., Ltd, og egen produksjon av viktige komponenter som halvledere (semiconductors).
– Vi lager alt selv; baklyset, panelet, stativet og sjassiet, sier Svensk.
– Hva betyr dette for TCL? Er modellene som nå vises preget av komponentmangelen på grunn av pandemien?
– Det er denne porteføljen vi uansett skulle vist, så det er klart det er en fordel at vi lager alt selv. Hvert år forsøker vi å tilføre markedet noe nytt, for eksempel har vi i år gått fra Android TV til Google TV, som er en raskere plattform, sier Huss.
Over til Google TV
– Med Android TV får du anbefalinger i appene, mens du med Google TV får dem bare du slår på TVen. Dette gjør det enklere å finne nytt innhold, og dessuten oppleves operativsystemet mye raskere, sier Svensk.
TCL ble etablert i Kina i 1981, som et statlig selskap som under navnet TTK produserte lydkassetter. Ifølge Wikipedia endret de i 1985 navn til TCL, etter et søksmål fra TDK, og i 2002 fikk de etter et oppkjøp av tyske Schneider Rundfunkwerke AG rettighetene til varemerkene Schneider, Dual, Albona, Joyce og Logix. I 2003 gikk de inn i et fellesforetak med franske Thomson SA for å produsere TVer og DVD-spillere, solgt under varemerket TCL i Asia og Thomson og RCA i Europa og Nord-Amerika. Året etter skjedde det samme sammen med Alcatel med mobiltelefoner, og i 2008 begynte de å produsere noen av Samsungs LCD-paneler. I 2008 kjøpte TCL Technology Samsungs skjermfabrikk i Suzhou i Kina. Ifølge TCLs pressemeldinger har de produksjon samt forsknings- og utviklingsavdelinger over hele verden, produktene deres selges i over 160 land, og de var i 2021 verdens nest største TV-produsent målt i salgsvolum.
Lydplanker
– Europa-kontoret ligger i Paris, og vi arbeider naturlig nok tett sammen med hovedkontoret i Shenzen, sier Huss.
– Hvor godt passer produktene i det nordiske markedet?
Vi ser dette som en god sjanse til også å få et bredt sortiment på lydsiden hos de nordiske detaljistene
– Når jeg ser hva vi selger, er det tydelig at vi både når det gjelder design og funksjoner passer godt her i Norden. I konsernet snakkes det ofte om at TCL har et nordisk og minimalistisk design, og selv om det ikke er mye som skiller det ene TV-apparatet fra det andre i markedet, er denne designretningen tydelig når man ser på våre modeller, sier Huss.
Under lanseringen i Stockholm viser TCL også to nye lydplanker.
– I Norden kommer vi til å fokusere på modellene med Dolby Atmos. C935UE har 5.1.2 Dolby Atmos og trådløs dypbasshøyttaler (subwoofer), med våre akustiske reflektorer med Ray-Danz-teknolgien, og denne er spesielt tilpasset våre QLED-serier C635 og C735. Verstingen X937UE har 7.1.4 Dolby Atmos med satellitter, og vi ser dette som en god sjanse til også å få et bredt sortiment på lydsiden hos de nordiske detaljistene i tillegg til de modellene vi allerede har inne, sier Huss.
Hvitt og smått
Også TCL ønsker å ta sin andel av markedet for robotstøvsugere, med Sweeva 6500 og 6000, med og uten tømmestasjon, til 6.000 og 5.000 kroner.
– Dette er et spennende marked, og vi har gjort det godt i Norden sammenlignet med resten av Europa, selv om vi foreløpig ikke snakker om de samme volumene her som på TV, sier Huss.
TCL er også ute med luftrenserne Breeva A5, A3 og A2, til 2.800, 2.500 og 2.000 kroner.
– Her har vi lykkes godt i Finland og Sverige, men vi har også forhåpninger til det norske markedet, sier Huss.
– Hva med hvitevarene dere flere ganger har vist her i Europa, for eksempel på IFA-messen i 2019?
– De kommer straks til Norden, trolig først i Finland fordi interessen har vært størst der, samt i Sverige. Vi kommer med kjøle- og fryseskap, samt frysebokser. Siden vil vi nok komme med for eksempel vaskemaskiner og vinskap, men vi vet dette kommer til å bli en lang reise, sier Huss.
TCL har i Norden en stab på ti personer, med kunde- og butikkspesialist Marko Cvitanovic basert i Oslo som eneste norske representant.