MULIGHETENES ARBEIDSPLASS

Thomas Marthinsen er ny opplæringssjef i Power Norge. Foto: Snorre Berg-Domaas/Power

– Vi kaller oss mulighetenes arbeidsplass, og i dette legger vi inn mye opplæring, sier Thomas Marthinsen i Power Norge.

Publisert

Han er ny norsk opplæringssjef i selskapet, som fra 24. til 27. oktober gjennomfører PowerUp SDA ved Clarion Hotell Gardermoen. Her er Power-selgere fra Norge, Sverige, Danmark og Finland samlet, fordelt på to puljer over to dager, med klasseromsundervisning og produktmesse med 17 leverandører av småelektriske produkter.

– Både vi og leverandørene legger større ressurser i de nordiske samlingene, også når det gjelder det sosiale. På denne samlingen har vi en stor festmiddag for hver pulje, hver med rundt 300 deltakere, sier Marthinsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Fra Procter & Gambles Braun-utstilling på PowerUp. Foto: Silje Ensrud/Power

På middagene er det ifølge opplæringssjefen spektakulær underholdning, lykkehjul med premier og god stemning.

– Det å samles på denne måten er en fin måte å bygge vinnerkultur, og dette er en viktig del av det vi gjør i Power. Blant målene våre er å skape mot, glede og begeistring, både internt og overfor kundene, sier Marthinsen.

Under de nordiske samlingene er kategoridirektørene i Power International hovedansvarlig for kursene.

– Siden disse arrangeres i Norge, er vi i Power Norge også delaktige med den praktiske gjennomføringen. I tillegg har vi også årlige norske PowerUp, der jeg sammen med salgssjefene står som arrangør. Da samles vi to dager ved hovedkontoret vårt i Lørenskog, med i underkant av 100 selgere på hver samling, sier Marthinsen.

 

De'Longhi viser kapselmaskiner fra Nespresso og Dolche Gusto på PowerUp. Foto: Silje Ensrud/Power

Trainee-program

Både på nordisk og norsk nivå er PowerUp fordelt på kategoriene MDA (hvitevarer), SDA (småelektrisk), lyd og bilde, samt tele og data.

Mens det på de nordiske samlingene er fokus på produktopplæring, handler det på de norske i større grad også om strategi.

Detaljhandelen er for veldig mange det første møtet med arbeidslivet

– Her har vi også mer ledertrening. Dette er viktig for Power, og vi kjører i tillegg hvert år også trainee-programmer for varehussjefer og mellomledere. Her har vi rundt 25 deltakere på hvert kurs, men dette kan variere, og i år deltar 45 medarbeidere på avdelingsleder-kurset, sier Marthinsen.

– Hvordan er Power som arbeidsplass?

– I medarbeiderundersøkelsene våre får vi gode tilbakemeldinger, og det er vi stolte av. Dette er selvsagt noe vi tar seriøst, og arbeider mye med. Vi skal være en arbeidsplass der folk trives. Detaljhandelen er for veldig mange det første møtet med arbeidslivet, så det hender i enkelte tilfeller vi også må gi opplæring i vanlig folkeskikk, hvis den mangler hjemmefra. Innsatsen som gjøres når det gjelder introduksjonen til arbeidslivet skal alle i detaljhandelen ha litt skryt for, sier Marthinsen.

Roger Wollan i Modino viser luftfrityr fra Cosori. Foto: Silje Ensrud/Power

 

Gode karrierer

Han er klar på én ting:

– Ryktet om at det er kjipt å arbeide i butikk, er ufortjent. De fleste i Power synes det er kult å arbeide med salg og mennesker, og det er mange som gjør gode karrierer i handelsbransjen, sier Marthinsen.

Samtidig er det mange som arbeider hos Power ved siden av at de tar en utdanning.

– Vi har både faste ansatte og tilkallingsvikarer, og siden kundene stiller like store krav uansett ansettelsesform er det viktig med opplæring av absolutt alle som jobber hos oss. Noen er inne hos oss bare en kort tid, mens andre finner ut at dette er noe de har lyst til å gjøre resten av sitt voksne liv, sier Marthinsen.

Fra Moccamasters utstilling på PowerUp. Foto: Silje Ensrud/Power

Selv tilhører han sistnevnte gruppe, med 28 års fartstid i bransjen.

– Jeg begynte i det som het Spareland, som hadde fire butikker i Bergen og konkurrerte med Bonus. Vi ble kjøpt opp av Coop, og fikk navnet Coop Power, før vi ble kjøpt opp av Expert, som i 2017 ble omprofilert til Power, sier Marthinsen.

Før han ble opplæringssjef, med den engelske tittelen People and Culture Manager, var han salgssjef for lyd og bilde i Power Norge. Selskapet har rundt 2.000 ansatte i Norge.

 

Norskeid utfordrer

– Skiller Power seg ut fra konkurrentene?

– Vi er et norskeid selskap, og har som alle andre vår egen bedriftskultur. Internt arbeider vi mye med at vi skal være «åpne, ærlige, proffe og på». Ærlighet er viktig, både internt og overfor kundene, og vi skal være gode på det vi driver med. Vi ser det fort, hvis du har vilje og står på, og da kan du nå veldig langt. Som utfordrer må vi gjøre alt litt bedre, og vi ønsker skille oss ut med et lekent uttrykk som kanskje er mer ungdommelig, sier Marthinsen.

Fra Groupe SEB Norges utstilling på PowerUp. Foto: Silje Ensrud/Power

– I hvilken grad lykkes dere med dette?

Vi ønsker skille oss ut med et lekent uttrykk som kanskje er mer ungdommelig

– Vi vokser i et utfordrende marked, så noe gjør vi riktig, uten at jeg på vegne av Power vil fremstå som selvgod. Hele bransjen er generelt flinke til å ta vare på og lære opp folk, selv om jeg selvsagt mener vi er best, sier Marthinsen.

Han mener elektronikkbransjen skiller seg fra den øvrige detaljhandelen.

– Vi var tidlig ute med å bli digitalisert med netthandel, og vi i Power var først ute med lik pris i butikk og på nett. Dessuten driver vi i langt større grad med personlig salgsrådgivning, og kundestøtte etter at folk har kjøpt et produkt er blitt veldig viktig. Vi selger avanserte produkter, som mange har problemer med å sette opp eller bruke, og da er det viktig at vi kan hjelpe dem. Dette er noe kundene ønsker og virkelig setter pris på, sier Marthinsen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2024, som ble distribuert uke 48. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS