ELKJØP SATSER PÅ PC-BYGGING

Build er navnet på Elkjøps satsting på PC-bygging. Illustrasjon: Elkjøp

– Med Build gjør vi PC-bygging enklere og tilgjengelig for alle, sier Fredrik Melin, kategoridirektør for data og gaming i Elkjøp Nordic.

Publisert

Ifølge en pressemelding tar Elkjøp med konseptet Build et nytt steg i kampen om gamerne, ved at de går inn for fullt med salg av komponenter.

– Gaming er gøy, lærerikt og en industri i enorm vekst. Vi har vært med lenge, men nå går vi all in, sier kategoridirektør Fredrik Melin i pressemeldingen.

Selskapet, som allerede skal være blant de største innen spillprodukter, ruller ut en stor satsning på enkeltkomponenter og byggesett for spill-PCer, både på nett og i butikk.

Fredrik Melin er nordisk kategoridirektør for data og gaming. Foto: Elkjøp

 

Lett som Lego

– Komponenter har vært «the missing link» i produktutvalget vårt. Fremover vil kundene våre se et omfattende produktunivers vokse betydelig på både kort og lang sikt, sier Melin i pressemeldingen.

Build-konseptet består av detaljerte monteringsmanualer og videoer med steg-for-steg-instruksjoner, for at flere skal oppdage og mestre byggingen av egen PC.

– Video med instruksjoner senker terskelen for å bygge selv. Det blir like lett som Lego og gir en trygghet som lar folk nyte gleden det er å bygge sin helt egne PC, sier Melin.

For dem som ikke ønsker å bygge selv, vil Elkjøp tilby monteringstjenester både på nett og i butikk. Monteringshjelp online vil være tilgjengelig allerede i slutten av januar, ifølge pressemeldingen.

Build-konseptet og enkeltkomponenter er allerede tilgjengelig på nett, og vil gradvis rulles ut i fysiske butikker. I november ble de første produktene vist under spillmessen DreamHack i Stockholm.

 

Stort marked

– Responsen har vært over all forventning, med en enorm etterspørsel i testfasen. I Finland ble vi utsolgt på fem minutter online, og på DreamHack tømte vi en halv lastebil allerede første dag. Nå gleder vi oss til å bygge videre på denne suksessen, sier Melin i pressemeldingen.

Her vises det til at det globale spillmarkedet ifølge Global Games Market Report er på rundt 2.000 milliarder kroner, med rundt 3,4 milliarder brukere.

– Tiden bør være forbi der dataspill avfeies som lettvint underholdning. Gaming er både toppidrett, en hobby for stadig flere og en næring i sterk vekst. Jeg gleder meg til vår opptrapping i kampen om dette markedet. Vi skal ikke flame noen. Hvorfor være toxic når man kan være trivelig. Men jeg lover vi skal kjempe hardt for hver eneste kunde, og jeg tror vi skal unngå å bli ganket, ler Melin ifølge pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS