DETALJHANDELEN SER MULIGHETER OG VEKST

Fra en av Elkjøps butikker. Foto: TCL

Detaljhandelen melder om en positiv utvikling i 2024, tross et utfordrende marked, og venter at 2025 blir et år med muligheter og vekst.

Publisert

Mens det for ett år siden kun var forsiktig optimisme å spore hos toppsjefene i den norske detaljhandelen, er gjennomgangstonen for 2025 langt mer positiv.

Svarene i vår årlige enquete, viser at 2024 ble et utfordrende år. Tross et tregt marked, meldes det likevel om økt omsetning og forbedrede resultater. Som vi skrev på denne tiden i fjor, ønsket detaljhandelen den gang å sette tæring etter næring. Dette har gitt resultater, skal vi tro årets spørrerunde, med en generell tilfredshet når det gjelder den organiske utviklingen, og flere melder om en styrket markedsposisjon.

Forventningene til 2025 er preget av optimisme og tro på vekst, ikke minst som følge av ventede rentesenkninger. En økt boligbygging vil spesielt gi økt etterspørsel etter kjøkken og hvitevarer, men også de andre produktene som bransjen selger.

Fra leverandørene stilles det forventninger til flere og mer innovative produktlanseringer enn det vi så i fjor, og 2025 karakteriseres som et spennende teknologiår med økt bruk av kunstig intelligens.

Selv om flere heller vil fokusere på egne muligheter, innrømmes det at 2025 også vil by på flere utfordringer. Her trekkes det frem et økt marginpress, høyere kostnader, og et flatt marked frem til rentekuttene trer i kraft, samt makroøkonomiske faktorer som høy rente og ustabil geopolitisk situasjon, inkludert handelskrig, som kan føre til økt volatilitet og problemer i forsyningskjedene.

 

Power

Anders Nilsen
Administrerende direktør, Power Norge

1. Hvordan gikk 2024 resultatmessig?

– Vi er veldig fornøyde med resultatene for 2024. Omsetningen har økt, og enda viktigere – resultatene har fått et solid løft. Dette gir oss et sterkt fundament for å satse videre på våre strategiske mål i året som ligger foran oss.

2. Hvordan gikk årets to siste måneder, og ser dere noen endring her?

– Black Weeks var en uke senere i 2024, så noe av salget ble flyttet til desember. Likevel var salgsuken sterkere enn året før, med solid vekst. Når vi ser på november og desember sammenlagt, kan vi glede oss over både vekst og økt inntjening.

3. Hvilke forventninger har dere til 2025?

– Vi ser på 2025 med stor optimisme, da vi forventer en styrket forbrukersituasjon. Vi har flere spennende prosjekter på gang, inkludert åpning av nye varehus. Kjøkken og hvitevarer vil nok se en økt etterspørsel i takt med et forbedret boligmarked. Vi forventer også et generelt sterkere marked i andre halvår, når effekten av rentesenkninger begynner å merkes. Det blir et år fylt med muligheter og vekst.

4. Hvilke utfordringer venter i 2025?

– I 2025 forventer vi at økte ambisjoner i detaljhandelen vil legge press på marginene. Det kan også føre til høyere kostnader når flere aktører velger å investere. Men, vi er optimistiske til året vi så vidt har begynt på.

 

Eplehuset

Espen Berger
Administrerende direktør, Eplehuset

1. Hvordan gikk 2024 resultatmessig?

– 2024 har vært preget av et fortsatt noe tregt marked, men vi har vært rigget for å håndtere det. Vi har dermed likevel kunnet gjøre investeringer for fremtiden, og har for eksempel både åpnet nye og oppgradert eksisterende butikker i løpet av året. Resultatmessig avslutter vi derfor nok et år med vekst, om enn forsiktig, noe vi ser oss godt fornøyd med.

2. Hvordan gikk årets to siste måneder, og ser dere noen endring her?

– Vi kan ikke si det er en betydelig endring mot foregående måneder, men kan nok ane antydninger til at det er et noe mer positivt marked i sikte.

3. Hvilke forventninger har dere til 2025?

– Selv om det er tegn til økt aktivitet, og rentenedsettelse nok ikke er langt unna, er vi forberedt på nok et år der vi må skape egne muligheter og gjøre tydelige prioriteringer. Vi har på plass dyktige og motiverte team i alle våre forretningsområder, som allerede er i godt i gang med gjennomføring av årets planer, og forventning og ambisjonen er nok et år med vekst.

4. Hvilke utfordringer venter i 2025?

– Vi er i en tid der det allerede er bevist at man må være forberedt på plutselige og store endringer, og man må anta at også vi kan rammes av eksterne og uforutsette faktorer. For oss er det derfor viktigere enn utfordringer å fokusere på de mulighetene som venter, og de ser vi mange av.

 

Elkjøp

Linda Frid Andresen
Administrerende direktør, Elkjøp Norge

1. Hvordan gikk 2024 resultatmessig?

– Vårt finansår avsluttes først i mai 2025, men halvårsresultatene viser at vi lykkes over hele linja. Vi har økt lønnsomheten og sikret markedsandeler i et fortsatt krevende marked.

2. Hvordan gikk årets to siste måneder, og ser dere noen endring her?

– Julehandelen kick-startet tidligere enn før med Black Weeks. Dette har blitt en viktig periode hvor vårt salg i år gikk over all forventning. På Black Friday leverte vi omsetningsrekord, takket være iherdig innsats og gode forberedelser fra samtlige ansatte i hele Elkjøp. Dette er retail på sitt beste, hvor alt kommer sammen og kundene får gleden av fantastiske tilbud på ting de trenger og ønsker seg.

3. Hvilke forventninger har dere til 2025?

– Vi har et spennende teknologiår i vente, hvor vi virkelig vil se og merke kraften av KI. Dette vil revolusjonere jobbhverdagen til mange, i tillegg til at en del nok snart er klare for å fornye utstyr kjøpt under pandemien. Kraftige gaming-PCer du nå kan bygge selv like lett som Lego, vil også fortsette å begeistre våre kunder. Starten av året tyder på at flere skal inn i boligmarkedet eller bytte bolig, det vil vi merke positivt på både kjøkken og andre produktgrupper som et nytt hjem trenger.

4. Hvilke utfordringer venter i 2025?

– Markedet vil trolig være ganske flatt frem til de første rentekuttene kommer på banen. Vi er godt forberedt, uansett marked, og vil fortsette å tilpasse oss gjennom et sterkt kundefokus, god kostnadskontroll og videreutvikling av produkter og tjenester som gir gode totalløsninger for kundene. Vi har et sterkt vinnerlag i Elkjøp, og har bevist at det er mulig å ta markedsandeler og samtidig forbedre lønnsomheten selv i krevende tider.

 

Komplett

Morten Johnsen
Administrerende direktør, Komplett Services

1. Hvordan gikk 2024 resultatmessig?

– 2024 var et år preget av en fortsatt utfordrende markedssituasjon, noe som naturligvis påvirket resultatene våre. Det vi derimot er svært fornøyde med, er hvordan vi som organisasjon klarte å spisse innsatsen inn mot slutten av året, og å levere sterkere resultater i denne perioden enn resten av året. Vi fortsetter å ta markedsandeler innen våre hovedsegmenter, gaming og stasjonære PCer, noe vi er veldig stolte av.

2. Hvordan gikk årets to siste måneder, og ser dere noen endring her?

– Kjøpemønsteret har endret seg lite, og julehandelen starter fortsatt med Black Week og varer helt frem til jul. Den krevende markedssituasjonen har naturligvis gjort konkurransen om kundenes lommebok enda tøffere, på tvers av bransjer. Vi er derfor svært fornøyde med å ha levert sterke resultater mot markedet, og at vi samtidig har vunnet markedsandeler i de siste månedene av 2024.

3. Hvilke forventninger har dere til 2025?

– 2025 ser ut til å bli et spennende år, hvor vi allerede i januar står overfor spennende nylanseringer fra produsentene, hvor vi håper at innovasjonstakten vil være vesentlig bedre enn 2024. Første halvår vil bli en test for mange selskaper, spesielt når det gjelder kostnadsstrukturer og det å navigere i et marked som flommer over av gode «deals». Vi har derimot stor tro på at vi vil fortsette å levere sterkt der vi allerede utmerker oss, innen gaming og PC-komponenter. Gjennom året forventer vi å ytterligere styrke vår posisjon, der vi fortsetter å ta markedsandeler i disse viktige segmentene.

4. Hvilke utfordringer venter i 2025?

– Makroøkonomiske faktorer, fortsatt høy rente, som påvirker konsumentens økonomiske handlerom. I tillegg står vi overfor en ustabil geopolitisk situasjon, som nå tilspisses med en handelskrig mellom viktige nasjoner. Konsekvensene av dette er vanskelig å forutse, men det kan bidra til økt volatilitet i valutamarkedet, redusert eksport, åpenbart økte kostnader og problemer i forsyningskjedene, som sjeldent er positivt for konsumenten.

 

Soundgarden

Roar Olafsen
Daglig leder, Soundgarden

1. Hvordan gikk 2024 resultatmessig?

– Vi er fornøyde med den organiske utviklingen. Det ble tidlig i 2024 gjennomført nødvendige tilpasninger. Regnskapet for 2024 er ikke klart på dette tidspunkt, men det blir en god resultatforbedring.

2. Hvordan gikk årets to siste måneder, og ser dere noen endring her?

– Årets to siste måneder ble ganske så identiske med foregående år. Det er en tilspisset kamp om lommeboken, og forbrukeren jakter i ennå større grad spesielt gode kjøp. Vi ønsker ikke å bidra til ytterligere utvanning av «black» og lyktes med å holde an litt med starten, og oppnådde også en fin desember.

3. Hvilke forventninger har dere til 2025?

– Vi forventer et spennende og krevende år, selvsagt. Vi ser gode muligheter med vårt sterke sortiment, og arbeider hver dag for at kundene skal oppleve god verdi for sine investeringer. Soundgarden har flere år på rad blitt kåret til årets butikk på prisjakt.no innenfor kategorien «Lyd, bilde og musikk», og vi skal fortsette å være her for kundene. Gi forbrukeren den beste handelsopplevelsen, og bidra til å styrke interessen for produkter som gir gode opplevelser.

4. Hvilke utfordringer venter i 2025?

– Vi ser mest etter muligheter i Soundgarden, men vi ser også at uroligheter i verden gjør det volatilt, og lokale forhold gir lokale utfordringer. Her gjør vi vårt beste for å tilpasse oss og utvikle oss med kvalitet. Gjør vi noe med det vi får gjort noe med internt, er det bedre enn å fokusere på alle utfordringene utenfor.

 

Skousen

Stian Gjestang
Norgessjef, Whiteaway Group

1. Hvordan gikk 2024 resultatmessig?

– 2024 var et år preget av et utfordrende marked, noe som har hatt en naturlig innvirkning på resultatene våre. Til tross for dette klarte vi likevel å opprettholde en sterk markedsposisjon og styrke markedsandelen vår, takket være god gjennomføringskraft fra hele teamet.

2. Hvordan gikk årets to siste måneder, og ser dere noen endring her?

– November og desember var to gode måneder, ikke bare for markedet generelt, men også for oss i Skousen. Under Black Friday i november valgte mange kunder å gjøre sine hvitevarekjøp hos oss, både i våre fysiske butikker og på nett. Dette skyldes i stor grad vårt fantastiske team, som har sørget for riktige kampanjeprodukter, oppmerksomhet og ikke minst god service hele veien.

3. Hvilke forventninger har dere til 2025?

– Vi tror og håper at både valutakursen og kjøpekraften vil holde seg stabil. Samlet sett har vi fokus på å skape en sterk kundeopplevelse og på å optimalisere omnikanaltilnærmingen vår, slik at kunden får en sammenhengende handleopplevelse hele veien.

4. Hvilke utfordringer venter i 2025?

– Vi opererer i et marked som fortsatt er utfordrende, og vi forventer at dette vil fortsette i 2025. Dette gjelder ikke bare for oss, men for hele bransjen. Vårt fokus her er å være tilpasningsdyktige og smidige, slik at vi kan fortsette å utvikle virksomheten vår til det beste for kundene våre.


NetOnNet

Marianne Lånkan
Norgessjef, NetOnNet

1. Hvordan gikk 2024 resultatmessig?

– 2024 har vært et spennende år, og det siste drøye året har NetOnNet giret opp norgessatsingen med åpning av flere butikker som en del av selskapets strategi for å styrke omnikanal-konseptet. For NetOnNet i Norge markerer det siste drøye året en spennende tid med flere butikkåpninger, noe som bidrar til økt oppmerksomhet og interesse rundt NetOnNet her til lands.

2. Hvordan gikk årets to siste måneder, og ser dere noen endring her?

– Vi har lagt bak oss en vellykket avslutning av fjoråret, i et mer positivt marked etter en tid med mer utfordrende markedsforhold. Før jul for et drøyt år siden gjenåpnet NetOnNet-butikken på Alnabru i Oslo etter oppussing og betydelig utvidelse. I april i fjor, etter 20 år i samme lokaler, ble NetOnNet-butikken i Stavanger flyttet til Forus med dobbelt så stort butikkareal på Tvedtsenteret. I desember åpnet vi den nye butikken på Åsane kjøpesenter i Bergen, og etter ski-VM åpner den første NetOnNet-butikken i Trondheim.

3. Hvilke forventninger har dere til 2025?

– Vi ser frem til det kommende året, hvor vi allerede i løpet av første kvartal åpner ny NetOnNet-butikk i Trondheim. Samtidig fortsetter vi å styrke omnikanal-strategien som kombinerer nett- og butikkhandel på en unik måte. Vi ser etter virkelig gode lokaler på mellom 2.000 og 3.000 kvadratmeter, med riktige forhold og beliggenhet. Målet er å fortsette å ekspandere og ta markedsandeler. Som utfordrer med fokus på lave priser hele året ser vi positive trender i markedet.

4. Hvilke utfordringer venter i 2025?

– I løpet av første kvartal i 2025 er NetOnNet til stede i alle Norges fire største byer. Vi opplever stor interesse for vårt lavpriskonsept, og det er gledelig å se hvordan interessen for NetOnNet på nett også øker i Norges største regioner i takt med at vi etablerer fysisk tilstedeværelse. Vi ser en tydelig trend der flere kundegrupper får øynene opp for vår unike kombinasjon av fysiske butikker og netthandel. Butikkene våre fungerer ikke bare som utsalgssteder, men også som lager og servicesentre, noe som muliggjør raske leveranser og fleksible handleopplevelser. Dette er en viktig del av vår strategi.

 

Elon

Hans-Eric Schultz
Administrerende direktør, Elon Norge

1. Hvordan gikk 2024 resultatmessig?

– Vi kan ikke gå inn i nøyaktige tall da vi er børsnotert, men det er en klar resultatforbedring mot 2023. Et av målene vi hadde for året var organisk vekst i et tøft marked, og det har vi klart. Spesielt ehandel har hatt en positiv utvikling.

2. Hvordan gikk årets to siste måneder, og ser dere noen endring her?

– Trenden fra tidligere år med at mer omsetning flyttes til november ble ytterligere forsterket. Vi satset ekstra på utvalgte kategorier, som ga oss en veldig sterk utvikling i perioden. Blant annet innen TV og lydprodukter tok vi markedsandeler.

3. Hvilke forventninger har dere til 2025?

– Vi ser fortsatt et tøft marked inn i 2025. Gjennom de forandringene vi har gjennomført i forretningsmodellen og konseptet vårt, har vi tro på å stå sterkt og fortsette en positiv utvikling. Fokuset blir spesielt på å styrke kjennskapen til Elon i det norske markedet, noe vi ser gir umiddelbare resultater.

4. Hvilke utfordringer venter i 2025?

– Svekket kjøpekraft blant forbrukerne og lavere aktivitet i B2B-markedet er de største utfordringene. Elon har et sterkt konsept som skiller seg ut, og vi jobber målrettet med å utvikle dette videre for å møte utfordringene våre handlere opplever. Her kommer det mange spennende nyheter i 2025.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2025, som ble distribuert uke 8. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS