Stefan Jacobsen (t. v.) og Jostein Ludvigsen grunnla Soko, som senere ble Autogear. Foto: Stian Sønsteng

GIRA PÅ DETALJHANDELEN

Autogear har fortsatt som mål å selge sin elektroniske kjørebok i detaljhandelen. Nå har de fått inn en ny eier, og sikter ut av Norge.

Publisert

– Vi er spesialister på kjøregodtgjørelse, og her er vi nummer én i Norge. Innen elektronisk kjørebok er det langt større aktører enn oss, sier Jostein Ludvigsen.

Sammen med Stefan Jacobsen grunnla han i 2004 Soko AS, som blant annet solgte fotoboksvarsleren Cruise Control. I 2016 endret de navn til Autogear i forbindelse med satsingen på elektronisk kjørebok.

– Vi solgte fotoboksvarsleren i detaljhandelen, og har siden vi begynte med kjørebok forsøkt å finne en løsning der våre abonnementsbaserte produkter også kan selges her, sier Jacobsen.

– Det bør ikke noe i veien for en nettaktør eller butikkjede å selge en pakke med vår GPS-enhet og et årsabonnement. Prisen kan være rundt 1.500 kroner og det ligger nok marginer her for detaljhandelen, men hittil har det ikke virket som bransjen er klare for dette, sier Ludvigsen.

Vi møter de to ved Autogears kontor i Karl Johansgate 2, et steinkast fra Oslo S. Her har selskapet 17 ansatte; tre innen utvikling, fem på salg, samt medarbeidere innen markedsføring, regnskap, kundestøtte og ordrehåndtering. Ludvigsen og Jacobsen arbeider med utvikling, mens Annar Bøhn siden 2016 har vært daglig leder.

ECIT ny hovedeier

DipakTiwari (f. v.), PareshPrajapati ogChinmay Sharma utgjør utviklingsavdelingen i Autogear. Foto: Stian Sønsteng.

– Det er blitt til at vi selv står for så godt som alt salg, der vi har egne selgere som følger opp interessen vi får gjennom digitalmarkedsføring, både til bedrifter og private. Tidligere kunne abonnementet følge med når du kjøpte GPS-enheten, men etter hvert er det blitt slik at denne følger med når man tegner et abonnement, sier Ludvigsen.

Når det gjelder kjøregodtgjørelse sier han det er et regelverk selgeren må sette seg inn i.

– Dette krever opplæring i salgsleddet, men vi er sikre på at det finnes modeller som gjør at Autogear kan selges også i detaljhandelen, sier Ludvigsen.

– Hvilke kanaler ser dere for dere?

– Elektronikk- og mobilforhandlerne er interessante, muligens også bensinstasjoner. Fra starten arbeidet vi med bilprodukter, kjørebok bruker man i bilen, men vi definerer det mer som et regnskapsprodukt. Derfor bør alle kanaler som har bedriftskunder, gjerne med egne B2B-avdelinger, være aktuelle, sier Ludvigsen.

Dette krever opplæring i salgsleddet, men vi er sikre på at det finnes modeller som gjør at Autogear kan selges også i detaljhandelen

På slutten av fjoråret kom ECIT AS inn som hovedeier i selskapet, med 50,1 prosent. Dette selskapet ble etablert i 2013, har kontorer i Sverige, Danmark, England og Serbia, og hovedkontor på Fornebu.

Blant de 17 ansatte i Autogear er Anette Arnesen (f. v.), Una Jacobsen og Therese Konterud på kundeservice. Foto: Stian Sønsteng.

Best i klassen

– Tidligere var Jostein og jeg majoritetseiere, sammen med to andre på eiersiden. Som for de fleste gründere drømte vi å bygge opp noe vi kunne selge, men da vi for et par år siden ble kontaktet av et selskap som ville kjøpe seg inn synes vi det var for tidlig. Etter hvert modnet tanken seg, vi involverte en bedriftsmegler, og det endte med at et annet selskap enn de som først meldte sin interesse kjøpte seg inn, sier Jacobsen.

De to er fortsatt inne på eiersiden, og understreker at de har ambisjoner om å være en del av driften i lang tid fremover.

– En viktig motivasjon var å sikre arbeidsplassene, samt at vi nå er blitt en del av et internasjonalt selskap. ECIT har 1.300 ansatte med virksomhet innen teknologi og økonomi, og omsatte i 2019 for 1,5 milliarder kroner, sier Ludvigsen.

Han sier det fortsatt er en vei å gå når det gjelder å gjøre bedrifter oppmerksomme på muligheten som ligger i elektronisk kjørebok.

I 2008 deltok Jostein Ludvigsen i daværende Soko AS med fotoboksvarsleren Cruise Control på messen i forbindelse med Årets julegave-arrangementet til fagbladet Elektronikkbransjen. Foto: Tore Skaar.

– Tradisjonelt logger en kjørebok kilometerne, du kan kanskje sjekke hvor bilene befinner seg og bruke dette til flåtestyring. Vår styrke ligger i hvordan vi kombinerer GPS-dataene med vår nettløsning. Her er vi best i klassen når det gjelder å automatisere registreringen, der systemet skiller mellom hva som kjøres i arbeid eller privat. Dette gjør det svært enkelt å skrive kjøregodtgjørelse, sier Jacobsen.

Data fra bilens GPS

GPS-enhetene plugges i bilens diagnoseport (OBD-II) eller et 12V-uttak.

En av flere utfordringer er at bilene ikke registrerer posisjonen så ofte, mens våre enheter gjør det hvert femte sekund

– Hva med den innebygde GPSen som sitter i bilene?

– Dette har vi arbeidet mye med, i flere år. En av flere utfordringer er at bilene ikke registrerer posisjonen så ofte, mens våre enheter gjør det hvert femte sekund. Dette må til for at vi skal kunne levere en best mulig tjeneste. Når det er sagt, er det åpenbart at vi vi vil komme dit at vi bruker bilens GPS, og det er derfor vår nettbaserte løsning er hjertet av Autogear - og vårt viktigste konkurransefortrinn, sier Ludvigsen.

Da Autogear startet utviklingen av sin kjørebok, var de innom flere indiske selskap. I dag har de tre egne utviklere i Oslo.

Autogears grensesnitt for kjøreboka. Skjermdump: Autogear.

– Vi har hele tiden vokst organisk, og siden vi brukte pengene vi tjente på fotoboksvarslerne måtte vi gjøre utviklingsarbeidet så rimelig som mulig. Etter hvert fikk vi mulighet til å hente en utvikler fra India til Norge, og han har siden bygd opp en egen gruppe med tre medarbeidere, sier Jacobsen.

Autogears løsning ligger i skyen hos Amazon Web Services (AWS), mens programvaren er utviklet basert på .NET-rammeverket fra Microsoft.

Dobler på to år

– Hvordan ser dere for dere fremtiden til Autogear?

– I løpet av et par år har vi doblet staben, og vi er etablert i Skandinavia. Det er mest realistisk at vi starter i Sverige, og siden ECIT også er representert i Storbritannia kan dette kan være et aktuelt neste steg, sier Ludvigsen.

– Blir dere værende her i Karl Johansgate 2?

– Vi flytter etter hvert inn hos ECIT på Fornebu for å dra nytte av mulighetene som ligger i å være en del av et større konsern, sier Ludvigsen.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2020, som ble distribuert 22. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Han og Jacobsen innrømmer at de er godt fornøyd med reisen de har gjort siden 2004, da de hver gikk inn med 20.000 kroner i selskapet. De koster også på seg å smile litt av én ting de gjorde feil:

– Da vi lanserte fotoboksvarsleren hadde vi ikke en god nok abonnementsmodell. Riktignok har vi fortsatt noen tusen abonnenter, som elsker tjenesten, men antallet kunne vært langt større, sier Jacobsen.

– Til gjengjeld visste vi svært godt hva vi skulle gjøre annerledes da vi begynte med kjørebok, sier Ludvigsen.

Powered by Labrador CMS