Jan Astor Alm er etableringskonsulent i Sport 1 Gruppen AS. Foto: Sport 1

KREVENDE MED TO BRANSJER

– Både Power og vi setter store krav til fagkunnskap, og dette har de tatt på alvor ved El & Sport AS på Smøla, sier Jan Astor Alm i Sport 1.

Publisert

Han er etableringskonsulent i Sport 1 Gruppen AS, og sier det kan være en utfordring å dekke to bransjer i samme butikk.

– Dette er likevel ingen unnskyldning, siden kunden uansett forventer å få god hjelp. På Smøla har de vært sultne på informasjon, og vi har god tro på butikken fremover, sier Alm til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han sier Sport 1 vurderer hver eneste etablering individuelt.

Da vi kom til Smøla ga Arild Sætran et veldig godt inntrykk. Da vi fikk se Smølasenteret og opplevde entusiasmen de la for en dag, var Power og vi enige om at vi ville gi dem en sjanse

– Dette gjør vi både for vår egen men også for driverens del, og det ligger grundige undersøkelser i forkant av hver etablering. Da vi kom til Smøla ga Arild Sætran et veldig godt inntrykk. Han var en kar vi hadde lyst til å gjøre noe sammen med, og da vi fikk se Smølasenteret og opplevde entusiasmen de la for en dag, var Power og vi enige om at vi ville gi dem en sjanse. Sport krever litt aktive turister, og også her tilfredsstilte Smøla kravet vårt, sier Alm.

God løsning for Smøla

Han sier det på Smøla muligens ikke hadde vært grunnlag for en ren Sport 1-butikk.

– Tidligere var ikke sport og elektronikk en uvanlig kombinasjon, spesielt på mindre steder, men jeg tror ikke dette blir noe mønster fremover. Men, det var en god løsning for Smøla, sier Alm.

Han legger vekt på at Sport 1 stiller krav til at profilen ivaretas.

– Vi har tre butikker som driver både Jernia og Sport 1, den ene i kombinasjon med Elkjøp, sier Alm.


Les også: El & Sport AS: Sport og elektronikk i samme butikk Power: Ekte Power i lite format

Hovedaksjonær i Sport 1 Gruppen AS med 86 prosent er Bjørn Rune Gjelsten, gjennom Gjelsten Holding AS. Konsernet har i 195 Sport 1-profilerte butikker over hele Norge, der de aller fleste er rene franchisetakere. I tillegg eier de de 14 butikkene i Løplabbet-kjeden, samt fire butikker profilert som Skandinavisk Høyfjellsutstyr der alle er franchisetakere.

– Vi har tilsammen en markedsandel på 20 prosent, sier Alm.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2019, som ble distribuert 28. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS