Nordmenn har ikke blitt mindre glad i elektronikken sin i 2016. Bransjetallene fra Stiftelsen Elektronikkbransjen peker på noen klare trender; TVene blir større, vi kjøper flere mobiltelefoner og plukker produkter fra øverste hylle.
Tallene for 2016 viser en oppgang på 2,8 prosent i forhold til året før og ender på 33,2 milliarder kroner, mot 32,9 milliarder i 2015.
Dette var samlet verdi for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PCer til forbrukermarkedet.
– Med i tallene er ikke blant annet ikke spillkonsoller, tilbehør og stasjonære PCer så vi anslår 33,4 milliarder til å være et konservativt tall på markedet. Årsaken til veksten er at nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Knalltall for dab
2017 er året hvor Norge slukker FM-nettet, og det merkes på salget av dab-radioer. I 2015 ble det solgt 740.000 enheter på tvers av bilradio, bord- og bærbare radioer, og i 2016 steg dette 30,4 prosent til 965.000 enheter.
Også fem prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt en dab-adapter i 2016. Det er like mange som året før, men hele 26 prosent sier de planlegger å kjøpe adapter i 2017, så det er tydelig at folk har fått med seg at FM-nettet nå slukkes.
Det det har vært store hvitevarer som har bidratt med best vekst til bunnlinjen, er det i 2016 særlig mobil, smartklokker og bærbare PCer som bidrar mest til de hyggelige tallene. Vi ser en nedgang i varegruppene foto og småelektrisk.
Antall solgte mobiltelefoner øker med åtte prosent, fra 1,85 millioner telefoner i 2015 til 2 millioner i 2016.
– Vi så et ganske stort fall i mobilsalget i 2015, men i 2016 tok salget seg opp igjen. En ny undersøkelse vi har gjort i år, viser at nordmenn i snitt beholder telefonen lengre enn tidligere, vi kan dermed forvente at salget i 2017 vil bli noe lavere igjen, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i bransjeorganisasjonen.
Klokkene blir smarte
I gjennomsnitt beholder vi nå mobilen i 33 måneder, opp fra 30 måneder ved sist undersøkelse. De yngste forbrukerne skifter ut sin mobiltelefon raskere enn forbrukerne i de eldre aldersgrupper.
Personer under 30 år har i gjennomsnitt sin mobiltelefon i rundt to år, mens personer over 50 år har den nærmere 3,5 år. For noen år siden byttet vi telefon hver 18. måned.
Verdien av mobilsalget stiger også, fra 7.770 millioner kroner i 2016, til 9.000 millioner kroner i 2016, en oppgang på 15,8 prosent.
– Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene, sier Ottemo
Nettbrettmarkedet har falt siden toppåret i 2013, og trenden fortsetter i 2016.
2014 var første år Stiftelsen Elektronikkbransjen måler salget av smartarmbånd og -klokker, og etter en kraftig vekst for begge kategoriene i 2015, har aktivitetsarmbåndene nå falt litt tilbake. Mens antallet solgte smartklokker øker fra 240.000 enheter i 2015 til 320.000 i 2016, faller smartarmbåndsalget fra 480.000 til 440.000 enheter.
I 2015 ble det solgt 740.000 enheter på tvers av bilradio, bord- og bærbare radioer, og i 2016 steg dette 30,4 prosent til 965.000 enheter
– Til sammen har det siden vi startet våre målinger blitt solgt 1,16 millioner smartarmbånd i det norske markedet, og det er naturlig at vi ser en metning i dette segmentet, sier Ottemo.
Mett av juice og smoothies
Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter ligger flatt i verdi i 2016, og havner som fjoråret på 10.653 millioner kroner.
Antall solgte store hvitevarer faller 2,8 prosent, fra 1,5 millioner enheter i 2015 til 1,46 millioner i 2016.
– Vi så en vekst i salget i 2015, da er det naturlig at salget stabiliserer seg i fjor. Tallene viser at nordmenn fortsatt velger blant toppmodellene når de pusser opp kjøkken og bad, sier administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Ser vi på salget av småelektriske apparater faller dette med 7,4 prosent i forhold til 2015, men verdien stiger med 2,6 prosent fra 3.726 millioner i 2015 til 3.202 millioner i 2016.
Etter et par år med kraftig vekst, ser det ut til at nordmenn har fått fylt opp kjøkkenskapene med juicepresser, blendere og smoothie-maskiner.
– Vi tror ikke at nordmenn har blitt noe mindre interesserte i å spise sunt og lage maten fra grunnen av, men etter noen år med fantastiske salgstall er det naturlig at markedet er mettet, sier Røsholm.
Størst fall er det i salget av juicepresser. Også salget av kaffemaskiner, blendere og stavmiksere synker, mens vi ser en vekst på vaffeljern og vakuumeringsmaskiner.
Færre, men større TVer
Antall solgte TV-apparater faller fra 387.000 i 2015, til 375.000 i 2016, ned tre prosent. Totalomsetningen for TV i 2016 øker likevel med én prosent, etter at gjennomsnittprisen på TVer igjen øker.
– Vi ser at andelen TVer med UDH-oppløsning endte på 32,5 prosent av salget, mot 15 prosent i 2015, og at vi kjøper mer avanserte og større skjermer bidrar til veksten i omsetning, sier Ottemo.
I 2014 var 44-54 tommer den største kategorien, mens i 2015 ble 55-65 tommer blitt den nye folke-TVen, med en andel av markedet på 36,2 prosent. I 2016 er over 40 prosent av TV-salget i 55-65 tommers størrelse.
PROGNOSEKOMITEEN
Bak bransjetallene står prognosekomiteen i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Hovedkomiteen består av økonomi- og administrasjonssjef Hans F. Johansson, kommunikasjonssjef Marte Ottemo og vår eksterne spesialist på statistikk og prognoser, Bjørn Berentsen. Komiteen har fire undergrupper for lyd og bilde, multimedia, elektriske husholdningsapparater, mobiltelefoner og foto. I tillegg blir alle statistikk- og prognoseforslag sendt til høring til utvalgte ledende leverandører i bransjen.