Butikksjef John Fredrik Nelvik i El & Sport AS på Smøla har to logoer på trøya, og håndterer både sport og elektronikk med Sport 1 og Power i samme butikk. Foto: Stian Sønsteng
SPORT OG ELEKTRONIKK I SAMME BUTIKK
– Mange på øya synes det er flott at både Power og Sport 1 er på en såpass liten plass som Smøla, sier John Fredrik Nelvik i El & Sport AS.
Siden september i fjor har de to kjedene levd side om side i samme butikklokale på Smølasenteret på Hopen i Møre og Romsdal, to fergereiser nord for Kristiansund. Butikken er på 300 kvadratmeter, inkludert et lite lager, og arealet er delt likt mellom Power og Sport 1.
– Det skaper en positiv effekt hos kundene når de oppdager at vi har to butikker i ett, sier John Fredrik Nelvik.
Han tok over som butikksjef den 20. juni, etter å ha vært inne som ekstrahjelp siden starten, og innrømmer at to kjeder i samme butikk betyr at det blir dobbelt så mye å sette seg inn i. Vi møter ham sammen med Arild Sætran, som er onkelen hans og styreleder i El & Sport AS.
Annonse
– Det var tidligere en butikk som solgte sport og elektronikk her på senteret, men de gikk konkurs i februar 2018. Vi forsøkte å få tak i nye drivere, men det viste seg å være vanskelig. Derfor begynte vi selv å undersøke hvilke muligheter som fantes, og det var naturlig å gå til Power siden en av eierne i Smøla Handelspark AS, som eier Smølasenteret, hadde en bekjent ved kjedekontoret. På samme måte kom vi i kontakt med Sport 1, siden en kollega jeg kjenner i Bunnpris-kjeden også driver en Sport 1-butikk i Kristiansund. I mai i fjor kom begge kjedene samtidig på besøk, og vi fikk avtalene på plass. Vi hadde lyst til å åpne butikken på sommeren i fjor, men fikk klar beskjed om at det ble for knapt med tid. Den 27. september åpnet vi, og både Power og Sport 1 har tatt veldig godt mot oss, sier Sætran til fagbladet Elektronikkbransjen.
To regnskap og kasser
Han er også styreleder i Smøla Handelspark AS, der han er inne på eiersiden med 25 prosent. El & Sport AS eier han sammen med Smøla trelastlager AS, Elektronor AS, Smølamat AS, Åge Johannes Buskenes og Inger Marie G. Holberg.
Dette gir kundene noe mer, og oss høyere bruttofortjeneste
– Var det problemfritt for kjedene å åpne butikk i samme lokale?
– Det gikk ganske smidig, men vi har selvsagt foretatt enkelte tilpasninger. Vi måtte etablere et sterkt selskap med solid egenkapital, og stille endel garantier. Dessuten kjører vi to avdelingsregnskap, og vi har to kassasystemer.
Annonse
– Hvordan opplever dere forskjellen på de to bransjene?
– Bruttofortjenesten er det stor forskjell på; den er mye høyere på sport. Det er viktig å ha de riktige varene utstilt i butikk, ikke bare tilbudsvarene, og de som arbeider her er flinke til å tilby produkter som gir kundene noe mer, og oss høyere bruttofortjeneste. Hvis vi ikke lykkes med dette, må vi nok stenge dørene ganske fort, sier Sætran.
– Er det noen fordeler med å ha de to konseptene i samme butikk?
– Vi holder jo til på et lite sted, så for å få nok omsetning og inntjening er dette en lur kombinasjon, sier Sætran.
Det bor snaut 2.200 mennesker i Smøla kommune, som består av en stor øy (fast-Smøla) og mer enn 6.000 mindre øyer, holmer og skjær, noe som gjør at kommunen har en tredel av Møre og Romsdal fylkes totale kystlinje. For å komme til fastlandet med bil må man ta to ferger, og på elektronikksiden er de fleste konkurrentene i Kristiansund, bortsett fra en Coop-butikk som selger hvitevarer på naboøya Tustna.
Konkurransedyktige
– Er det slik at folk på en øy uten veiforbindelse, som er så tydelig geografisk definert, er flinkere til å bruke den lokale handleren?
Annonse
– Til en stor grad gjør de nok det, men handelslekkasjen er det vanskelig å stoppe, spesielt til nettet, sier Sætran.
– Gjør dere noe for å bevisstgjøre folk dette?
– Vi har vel ikke gjort det til nå. Men, da butikken åpnet sa ordføreren i sin tale at det var viktig at vi ble brukt, slik at butikken ikke skulle forsvinne igjen, sier Sætran.
Nelvik skyter inn:
– Dessuten er vi i to kjeder som begge er veldig konkurransedyktige på pris. I starten lurte mange på om vi kjørte de samme prisene som i resten av landet, og da var det kjekt å kunne fortelle dem at vi bruker prisroboten til Power. Fortjenestemessig er ikke dette alltid like gunstig, men det positive er selvsagt at de lave prisene trekker flere kunder og øker omsetningen, sier Nelvik.
– Hvordan er hverdagen for en butikkselger når hodet stadig må stilles om fra sport til elektronikk, kanskje i løpet av samme kundebesøk?
– Det er mye man må kunne for å hjelpe alle like bra. Det blir ofte til at jeg på fritiden leser meg opp på nyheter i begge bransjer. I starten var jeg helt blank da jeg fikk spørsmål om pronasjon på sko (hvordan foten beveger seg i avviklingen av løpssteget, red. anm.), men nå begynner det å gå bedre. Med to bransjer i samme butikk må vi kunne dobbelt så mye som kollegene våre i en av kjedene, som kanskje også har spesialisert seg i én avdeling, sier Nelvik.
Han ser frem til at han i august skal på sine første kjedesamlinger, både i Power og Sport 1.
To logoer på trøya
Butikken er lagt opp slik at kundene går gjennom begge avdelingene for å komme til kassa
– Du står her med to logoer på trøya. Hvilken bransje banker hjertet ditt hardest for?
– Jeg har personlig litt større interesse for Power, mens er også opptatt av både fiske og fotball, som er i sortimentet til Sport 1, sier Nelvik.
– Enkelte produktgrupper, som treningsarmbånd og -klokker, er i sortimentet til begge kjeder. Hvordan har dere løst dette?
– Vi har Polar hos Sport 1, mens Fitbit og Garmin er hos Power. Dette gjør at vi har en større bredde enn andre butikker, sier Nelvik.
– Arbeider dere aktivt for å få kundene over fra den ene avdelingen til den andre?
– Butikken er lagt opp slik at kundene går gjennom begge avdelingene for å komme til kassa, så dette løser seg av seg selv, sier Nelvik.
– Hvilke inntrykk har dere av de to kjedene og måtene de drives?
– Power kjører knallharde kampanjer med utrolige tilbud. Det samme gjør Sport 1, men kampanjene her varer i lengre perioder. Vi har grunnsortimentet til Power, og synes vi har klart å få til et bra utvalg i en såpass liten butikk, sier Nelvik.
Varer får de fra Powers sentrallager i Skillingaryd i Sverige og fra Sport 1s lager på Kløfta.
– Er det aktuelt for dere å ta inn kjøkkeninnredning fra Power?
– Vi har ikke noen umiddelbare planer om det. En av eierne våre er Bygger’n, som holder til i nabolokalet, og de selger kjøkken, sier Sætran.
I Smølasenteret ligger også Vinmonopolet, Fagmøbler, en frisør og en kafé, og i august åpner klesforretningen Story etter at Påkledd AS gikk konkurs i starten av mai i år, samt Bunnpris-butikken som Sætran driver.