LEVERER TIL ALLE VERKSTEDENE

Sten Schroll (t. v.) og Janni Skriver i Aswo Nordic, foran et av de to vogntogene som daglig kjører til Danmark. Foto: Stian Sønsteng

– Salget av reservedeler økte i fjor med 15 prosent i Norden, og av det vi leverer er 95 prosent originaldeler, sier Sten Schroll i Aswo Nordic.

Publisert

Han er salgs- og markedssjef i selskapet, og har invitert oss med til Eime sør for Hannover i Tyskland, der Aswo International Service har det ene av sine to sentrallager i Europa. Eime ligger i nærheten av Hildesheim, på landsbygda i Niedersachsen, og her har Aswo et anlegg på 33.000 kvadratmeter. Reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av Aswo Nordic.

– Herfra leverer vi deler til så godt som alle verksteder i Norge, men vi selger også reservedeler som forbrukerne selv kan bytte, som støvsugerslanger, kaffekanner og fjernkontroller. Disse utgjør en liten andel av de 18 millioner varenumrene vi har i vårt system, men står for 60-70 prosent av omsetningen vår, sier Sten Schroll.

Andreas Kuhlmann viser rundt på Aswo-lageret i Eime. Foto: Stian Sønsteng

Som vi tidligere har skrevet, mener han mange butikker her har et uforløst potensial.

– Siden vi ikke selger til sluttkunder, er disse reservedelene en fin måte for handlerne å få kunder inn i butikken, og de representerer også en god fortjeneste for dem, sier Schroll.

 

Eime-Padborg

Han etablerte Aswo Danmark i 1992, som en del av en mindre reparasjons- og grossistvirksomhet i Fleggaard-konsernet. I 1996 inngikk de et samarbeid med Aswo International i Tyskland om salg og markedsføring i Danmark, og i 2007 og 2008 ble datterselskapene i Sverige og Norge etablert. I og med inntredenen i Finland i 2017, sier Schroll selskapet innen sitt felt ble Nordens absolutt største.

Effektiviteten ved anlegget i Frankrike er langt større per kvadratmeter

Aswo Nordic er fremdeles eid av Fleggaard-konsernet, og har en franchise-avtale med Aswo International. Selskapet holder til i Padborg i Syddanmark, på grensen til Tyskland, og hver dag klokken 15 og 20 kjører to lastebiler med varer de drøyt fire timene fra Eime og hit.

– Disse går på flytende naturgass, og er en del av miljøprofilen til Aswo, sier Schroll.

I tillegg til logistikksenteret på 33.000 kvadratmeter i Eime, utvidet Aswo i 2020 kapasiteten med 12.000 kvadratmeter ved et anlegg i Neuville i Frankrike.

– Siden vi her i Eime gjennom årene har utvidet en rekke ganger, er kapasiteten og effektiviteten ved anlegget i Frankrike langt større per kvadratmeter, sier driftsdirektør Andreas Kuhlmann.

Deler av samlebåndet hos Aswo i Eime. Foto: Stian Sønsteng

Han ønsker oss velkommen i administrasjonsbygget i Eime, som er hjertet i selskapet som totalt i Europa har over 800 ansatte, inkludert franchise-selskapene.

Selv begynte Kuhlmann i Aswo i 1982.

 

Halvparten hvitt

– Jeg er vel den eneste igjen fra den gangen, sier han til fagbladet Elektronikkbransjen.

Historien til selskapet startet i 1968, da ekteparet Astrid og Karl-Börris Aschitsch i Elze åpnet radio- og TV-butikk med verksted. I 1974 så de mulighetene som lå i å levere reservedeler, og Aschitsch grunnla sammen med to partnere Aswo, som i år altså er 50 år. I 1980 flyttet de virksomheten til Eime, åtte minutter unna, og to år senere etablerte de sine første datterselskap, i Østerrike og Nederland. Selskapet er fortsatt eid av familiene til grunnleggerne, og det er representert i 38 europeiske land.

– Aswo begynte med brunevarer, men etter at vi i 2005-2006 begynte med hvitevarer, har disse fått en stadig større andel. Av vår totalomsetning på 330 millioner euro står hvitevarene for rundt halvparten, mens brunevarer og mobil har 30 og 20 prosent, sier Kuhlmann.

Som nevnt er 95 prosent av Aswo-leveransene i Norden originaldeler. Ser man på Europa totalt, er det tilsvarende tallet 80 prosent. Når det gjelder leveringsdyktighet, sier Kuhlmann at de samme dag kan sende 95 prosent av varene, mens resten etterleveres.

– At vi faktisk kan levere, er viktigere enn at vi gjør dette innen 24 timer, selv om også dette er en viktig parameter. Derfor bruker vi mye tid på å planlegge lagerbeholdningen, slik at vi har reservedelene klarer når nye modeller kommer, sier Kuhlmann.

Aswo ser ikke mindre enn 200 år frem i tid. Foto: Stian Sønsteng
Fra Aswos lager i Eime. Foto: Stian Sønsteng
Fra Aswos lager i Eime. Foto: Aswo
Aswos anlegg i Eime, i nærheten av Hildesheim på landsbygda i Niedersachsen. Foto: Aswo
Aswo er en hjørnesteinsbedrift i Eime. Foto: Stian Sønsteng
Andreas Kuhlmann (t. v.) og Sten Schroll i Aswo kan markere at selskapet i år er 50 år. Foto: Stian Sønsteng
Oxana Wagner pakker varer hos Aswo i Eime. Foto: Stian Sønsteng
Fra robotlageret hos Aswo i Eime. Foto: Aswo
Fra kontoret har driftsdirektør Andreas Kuhlmann oversikt over landsbygda i Niedersachsen. Foto: Stian Sønsteng

 

10 millioner varer

Han mener det for lengst er slutt på tiden da det holdt å ha 20 deler i servicebilen.

– I dag administrerer vi 18 millioner varelinjer, til 4,1 millioner enheter. Disse kommer fra over 200 produsenter, til over 3.000 varemerker. Årlig håndterer vi 3,5 millioner ordrer, med over 12 millioner varelinjer, sier Kuhlmann.

Det er ingen tvil om at utdanning og etterutdanning over tid gir best effekt

Som leverandør til verkstedene, er han bekymret for rekrutteringen.

– Vi ser at kundene endrer adferd, og i større grad ønsker å få produktene sine reparert. Derfor kan vi ikke risikere at det i fremtiden ikke finnes nok serviceteknikere, og det er ingen tvil om at utdanning og etterutdanning over tid gir best effekt, sier Kuhlmann.

Når det gjelder bransjeinitiativet for momsreduksjon eller -fritak for reparasjoner, mener han dette er et gunstig insentiv.

– Men, vi må sikre at en slik ordning ikke bare fører til at prisene på reservedeler stiger. Skal dette gi mening, må ordningene føre til at reparasjon og ombruk blir et mer attraktivt valg for forbrukeren, sier Kuhlmann.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2024, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS