Han er salgs- og markedssjef i selskapet, og har
invitert oss med til Eime sør for Hannover i Tyskland, der Aswo International
Service har det ene av sine to sentrallager i Europa. Eime ligger i nærheten av
Hildesheim, på landsbygda i Niedersachsen, og her har Aswo et anlegg på 33.000 kvadratmeter.
Reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av Aswo Nordic.
– Herfra leverer vi deler til så godt som alle verksteder i
Norge, men vi selger også reservedeler som forbrukerne selv kan bytte, som
støvsugerslanger, kaffekanner og fjernkontroller. Disse utgjør en liten andel
av de 18 millioner varenumrene vi har i vårt system, men står for 60-70 prosent
av omsetningen vår, sier Sten Schroll.
Som vi tidligere har
skrevet, mener han mange butikker her har et uforløst potensial.
Annonse
– Siden vi ikke selger til sluttkunder, er disse
reservedelene en fin måte for handlerne å få kunder inn i butikken, og de
representerer også en god fortjeneste for dem, sier Schroll.
Eime-Padborg
Han etablerte Aswo Danmark i 1992, som en del av en
mindre reparasjons- og grossistvirksomhet i Fleggaard-konsernet. I 1996 inngikk
de et samarbeid med Aswo International i Tyskland om salg og markedsføring i
Danmark, og i 2007 og 2008 ble datterselskapene i Sverige og Norge etablert. I
og med inntredenen i Finland i 2017, sier Schroll selskapet innen sitt felt ble
Nordens absolutt største.
Effektiviteten ved anlegget i Frankrike er langt større per kvadratmeter
Aswo Nordic er fremdeles eid av Fleggaard-konsernet, og har
en franchise-avtale med Aswo International. Selskapet holder til i Padborg i
Syddanmark, på grensen til Tyskland, og hver dag klokken 15 og 20 kjører to
lastebiler med varer de drøyt fire timene fra Eime og hit.
Annonse
– Disse går på flytende naturgass, og er en del av
miljøprofilen til Aswo, sier Schroll.
I tillegg til logistikksenteret på 33.000 kvadratmeter i
Eime, utvidet Aswo i 2020 kapasiteten med 12.000 kvadratmeter ved et anlegg i
Neuville i Frankrike.
– Siden vi her i Eime gjennom årene har utvidet en rekke
ganger, er kapasiteten og effektiviteten ved anlegget i Frankrike langt større per
kvadratmeter, sier driftsdirektør Andreas Kuhlmann.
Han ønsker oss velkommen i administrasjonsbygget i Eime, som
er hjertet i selskapet som totalt i Europa har over 800 ansatte, inkludert
franchise-selskapene.
Selv begynte Kuhlmann i Aswo i 1982.
Halvparten hvitt
Annonse
– Jeg er vel den eneste igjen fra den gangen, sier
han til fagbladet Elektronikkbransjen.
Historien til selskapet startet i 1968, da ekteparet Astrid
og Karl-Börris Aschitsch i Elze åpnet radio- og TV-butikk med verksted. I 1974
så de mulighetene som lå i å levere reservedeler, og Aschitsch grunnla sammen
med to partnere Aswo, som i år altså er 50 år. I 1980 flyttet de virksomheten
til Eime, åtte minutter unna, og to år senere etablerte de sine første
datterselskap, i Østerrike og Nederland. Selskapet er fortsatt eid av familiene
til grunnleggerne, og det er representert i 38 europeiske land.
– Aswo begynte med brunevarer, men etter at vi i 2005-2006 begynte
med hvitevarer, har disse fått en stadig større andel. Av vår totalomsetning på
330 millioner euro står hvitevarene for rundt halvparten, mens brunevarer og
mobil har 30 og 20 prosent, sier Kuhlmann.
Som nevnt er 95 prosent av Aswo-leveransene i Norden
originaldeler. Ser man på Europa totalt, er det tilsvarende tallet 80 prosent. Når
det gjelder leveringsdyktighet, sier Kuhlmann at de samme dag kan sende 95
prosent av varene, mens resten etterleveres.
– At vi faktisk kan levere, er viktigere enn at vi gjør
dette innen 24 timer, selv om også dette er en viktig parameter. Derfor bruker
vi mye tid på å planlegge lagerbeholdningen, slik at vi har reservedelene
klarer når nye modeller kommer, sier Kuhlmann.
10 millioner varer
Han mener det for lengst er slutt på tiden da det
holdt å ha 20 deler i servicebilen.
– I dag administrerer vi 18 millioner varelinjer, til 4,1
millioner enheter. Disse kommer fra over 200 produsenter, til over 3.000
varemerker. Årlig håndterer vi 3,5 millioner ordrer, med over 12 millioner varelinjer,
sier Kuhlmann.
Det er ingen tvil om at utdanning og etterutdanning over tid gir best effekt
Som leverandør til verkstedene, er han bekymret for
rekrutteringen.
– Vi ser at kundene endrer adferd, og i større grad ønsker å
få produktene sine reparert. Derfor kan vi ikke risikere at det i fremtiden ikke
finnes nok serviceteknikere, og det er ingen tvil om at utdanning og
etterutdanning over tid gir best effekt, sier Kuhlmann.
Når det gjelder bransjeinitiativet for momsreduksjon eller
-fritak for reparasjoner, mener han dette er et gunstig insentiv.
– Men, vi må sikre at en slik ordning ikke bare fører til at
prisene på reservedeler stiger. Skal dette gi mening, må ordningene føre til at
reparasjon og ombruk blir et mer attraktivt valg for forbrukeren, sier Kuhlmann.