Selskapet er nordisk distributør for det japanske merket, og
på opplæringsmessen PowerUp i mai viser Cederholm platespillere, hodetelefoner
og ørepropper fra Audio-Technica.
– Det er stas å arbeide med et varemerke med substans. De
har vært her i over 60 år, og er fortsatt familieeid, sier Cederholm.
Han leder Audio-Technica Nordic, som er en del av Nordic
Game Supply AB. Selskapet ble etablert i 2010, som et fellesforetak eid av
Bergsala Holding AB og Henrik Mathiasen Holding Aps. Siden januar 2020 har selskapet
etter en restrukturering vært en del av børsselskapet Thunderful Group AB, hvor
det inngår i Thunderful Distribution, sammen med Bergsala og Amo Toys. Nordic
Game Supply har hovedkontor i Aarhus i Danmark, og gikk tidligere i år inn som
medlemmer i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Annonse
Bra, bedre, best
Under PowerUp på Hellerudsletta nord for Oslo, går
Cederholm blant annet gjennom hvordan en platespiller skal settes opp.
– Kundene trenger ofte en grunnopplæring når de kjøper en
platespiller, for eksempel om hvordan pickupen vektes. Det er viktig å ha
riktig trykk, slik at vinylen eller pickupen ikke ødelegges. Når installasjonen
først er gjort, kan man siden nye godlyden, sier Cederholm.
Kundene trenger ofte en grunnopplæring når de kjøper en platespiller
På PowerUp viser han tre platespillere, som han
kategoriserer som bra, bedre og best.
Annonse
– Vil du ha en enkel platespiller, er LP60XBT et godt valg,
til 2.500 kroner. Platespillere er ofte et møbel, og da ser man kanskje på LP3XBT,
som har et mer sobert design, eller på LPW50XBTRW. Disse koster 3.800 og 5.800
kroner, og kommer i ulike utførelser, sier Cederholm.
– Det er noen år siden vinyl kom kraftig tilbake. Hvordan er
dagens marked?
Yngre vinylkunder
– Det er fortsatt økende, og drives i hovedsak av en
yngre målgruppe som tidligere ikke har hatt en platespiller. For dem er blåtann
viktig, slik at de enkelt kan spille trådløst til høyttalere eller
hodetelefoner.
Øreproppene Audio-Technica TWX9 rengjøres med UV-sterilisering hver gang de puttes i ladeetuiet. Pris: 3.700,- Foto: Audio-Technica
– Hvordan klinger Audio-Technica som varemerke for dem?
– Innen vinyl er Audio-Technica blant de mer kjente merkene.
Da selskapet ble etablert i Japan i 1962, var de første produktene pickuper til
platespillere. I det profesjonelle markedet er Audio-Technica velkjent. Innen
detaljhandelen bygger vi varemerket stein for stein, sammen med kunder som
Power og andre, sier Cederholm.
Annonse
– Hvor viktig er det at platespillerne vises i butikk?
– Det er dessverre ikke så lett å demonstrere dem, siden det
kreves en ekstern lydkilde, men det er viktig at kundene kan se dem og ta på
dem, sier Cederholm.
På PowerUp viser han også hodetelefoner og ørepropper.
UV-sterilisering
– TWX9 er våre helt nye og helt trådløse
ørepropper. Med UV-sterilisering rengjøres proppene hver gang du legger dem i
ladeetuiet. Da fjernes bakterier og virus, slik at de er helt rene hver gang du
bruker dem, sier Cederholm.
Med UV-sterilisering rengjøres proppene hver gang du legger dem i ladeetuiet
– Hvordan tar kundene mot dette?
– Mange nikker anerkjennende, og sier at dette er noe de
ønsker. Likevel er det lyden som er det viktigste, og her har Audio-Technica
lykkes i å lage den beste lyden man kan få inn i et så lite produkt, sier
Cederholm.
Prisen for TWX9 er 3.700 kroner.
– Hva betyr Audio-Technica for dere som selskap?
– Svært mye. Utgangspunktet for selskapet var å gjøre
høykvalitetslyd tilgjengelig for alle, og de tilbyr en bred portefølje fra det
helt rimelige, opp til rundt 100.000 kroner, sier Cederholm.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2023, som ble distribuert uke 25. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.