– Vi har igjennom tolv års drift etablert oss som faghandelsleverandør og markedsleder innen kvalitetssegmentet, med kok og stek fra Woll, pedalbøtter, kjøkkenredskaper, vinåpnere og oppbevaringsprodukter fra Brabantia, elektriske produkter fra Severin samt stavmiksere fra Bamix, sier salgs- og markedssjef Espen Nordheim.
Han tar mot fagbladet Elektronikkbransjen i selskapets 400 kvadratmeter store visningsrom på Trollåsen utenfor Oslo. Med seg har han nøkkelkundesjef Roar Dyve samt distriktsselgerne Jan Strand og Bjørn Mathisen.
Nordheim har bakgrunn fra Elkjøp og Groupe Seb, mens Dyve sist kom fra OBH Nordica. Tidligere var Løkken Trading AS familieeid og –drevet, i fjor ble selskapet kjøpt av Rimi-gründer Stein Erik Hagen gjennom hans selskap Canica.
– Canica eier F&H of Scandinavia, som har hovedsete i Viborg i Danmark, og vi er et heleid datterselskap av dem. Dette er Skandinavias største grossist innen kjøkkentøy og interiørprodukter, og de omsetter årlig for 600 millioner danske kroner. Vi står for ti prosent av denne omsetningen, sier Nordheim.
F&H har eget kontor i Norge. De arbeider med kjøkkentøy og interiør, og holder til vegg i vegg med Løkken Trading.
– Vi har beholdt firmanavnet fordi det klinger godt i bransjen. Målet er å tilby veletablerte internasjonale merkevarer. Vi skal være få ansatte med høy kunnskap, ha lave driftskostnader og være en god leverandør for kjedene, sier Nordheim.
Etablert i 1892
Blant kundene er Elkjøp, Expert, Jernia, Coop, Christiania glassmagasin, Traktøren, Rafens, Komplett, Flust, Euronics samt frittstående handlere i elektrobransjen. I fjor ble lageret flyttet til F&H i Danmark, og i løpet av året økes kapasiteten med 6.000 kvadratmater til totalt 33.000 kvadratmeter.
Selskapet startet med produkter fra nederlandske Brabantia som leverer produkter for husholdning. Siden ble det utvidet med kok og stek fra Woll, og for fem år siden lykkes selskapet i jakten på et småelektriskagentur da Severin kom inn i folden.
– Vi ønsket ikke å ta den letteste veien med de rimeligste plastproduktene, og har fra første dag vært bevisste på å ta inn de virkelig gode produktene. Vi ønsker å være et merkevarehus som har det lille ekstra som distanserer oss fra konkurrentene. Severin ble etablert i 1892, og vi har hatt suksess med kaffetrakteren Café Caprise som umiddelbart og uten justeringer ble godkjent av Norsk kaffeinformasjon, sier Nordheim.
Han forteller at Severin etter å ha produsert for andre i årevis de senere årene har ønsket å bygge opp sin egen merkevare. I sortimentet finnes også et bredt spekter småelektriske produkter fra Severin.
På kaffesiden leverer Løkken Trading helautomatiske maskiner fra sveitsiske Nivona. Når Nordheim henter frem neste produkt, en stavmikser fra Bamix, hopper Strand i stolen.
Fant opp stavmikseren
– Det er det enkeltproduktet som har imponert meg mest etter at jeg kom hit til Løkken Trading, sier Strand engasjert.
Igjen suppleres han av Mathisen:
– Den erstatter håndmikseren, blenderen og kjøkkenmaskinen. Den gjør alt! Andre stavmiksere leveres med mye ekstrautstyr som kompliserer bruken og tar plass på kjøkkenet. Med en Bamix trenger du bare tre små skiver, og de nye skivene passer fortsatt på 30 år gamle stavmiksere.
– Den gjør alt utenom å elte brød, presiserer Dyve.
Han forteller at det var Bamix som fant opp stavmikseren, i 1954.
– Det som skiller den fra de andre er holdbarheten. Vi kjenner til kunder som har hatt en Bamix i 40 år. Mikseren har den samme A/C-motoren man finner i profesjonelle maskiner. Kapasiteten på 200 watt høres lite ut, men siden det er en vekselstrømmotor får man samme effekt ut som man trekker inn. Andre stavmiksere har en omformer og utnytter ikke effekten de henter ut fra nettet på samme måte. Ved normal bruk er motoren bortimot uslitelig, og den produseres fortsatt i Sveits, sier Dyve.
Innstegsmodellen på 140 watt koster 1.300 kroner, toppmodellen på 200 watt koster 2.200 kroner og er storselgeren. Med denne følger en DVD med oppskrifter, minihakker og et mer avansert stativ.
Demonstrasjon viktig
– Vi har hatt Bamix siden 2006. Tidligere ble den distribuert til hotell- og restaurant, i dag har vi hovedfokus på detaljhandelen. Utfordringen er butikkopplæringen, og vi har erfart at kunder som får demonstrert en Bamix kjøper produktet. Dette handler om å heve prispunktene betraktelig, og en Bamix koster over dobbelt så mye som konkurrentene. Et viktig salgsargument er at et godt kjøp er det produktet du faktisk bruker, sier Nordheim.
Stadler Form er et nytt merke for Løkken Trading. De er spesialister innen inneklima, og leverer produkter for luftrensing og –fukting.
– De har et fantastisk design, fungerer fantastisk og har navn det er enkelt å huske. Fred gir varm damp. Anton gir kald damp, er utrolig plasseringsvennlig og kan tilsettes eteriske oljer. To stålplater beveges mot hverandre i ultrasonisk hastighet og knuser vannmolekylene til kald damp. En patentert sølvkube til 200 kroner kan plasseres i produktene. Denne har en holdbarhet på ett år, og dreper bakterier og virus. Oskar er også en luftfukter. Den trekker bare 18 watt, er fullstendig lydløs og har en kapasitet på 3,5 liter vann. Både Oskar og Fred har innebygd hydrostat, slik at rommet ikke overfuktes, sier Nordheim.
Inneklima øker
Dyve sier inneklimaproduktene representerer et økende marked.
– I husstander med varmepumpe eller vedfyring kan luftfuktigheten fort komme ned på 30 prosent, da blir huden tørr, parketten kryper og de som bor der blir sløve i hodet, sier Dyve.
De tre siste produktene fra Stadler Form er Tom, Viktor og Max. Tom er alt i ett, og renser og fukter lufta. Viktor er en elektrostatisk luftrenser, der støvet lades negativt og fester seg til lamellene. Max er en varmevifte.
– Teknologien i produktene fra Stadler Form er ikke ny, men denne produsenten har lykkes å lage produkter som fungerer. I løpet av én dag puster du 12.000 liter luft, og Stadler Form tilbyr en renseeffekt på 99,99 prosent. Sammenligner vi med konkurrentenes Hepa-filter er dette så tett at lufta finner andre veier å gå, sier Nordheim.
Fra Soehnle leverer Løkken Trading vekter, blant annet en kjøkkenvekt med 15 kilos kapasitet og ett grams nøyaktighet.
– Soehnle leverer også badevekter som måler fett- og væskeinnhold i kroppen. Her finnes det produkter som gir seg ut for å gjøre det samme, men som egentlig bare er en kalkulator som beregner BMI. Soehnle, derimot, har sensorer som sender strøm gjennom kroppen og måler impedansen, sier Nordheim.
Induksjon gir muligheter
Når det gjelder kjeler og stekepanner, har Løkken Trading produkter fra Woll, Nowo og Beka i porteføljen.
– Vi hører historier om kunder som kommer tilbake der de har kjøpt induksjonstoppen fordi den ikke fungerer. Oftest er forklaringen at de har kjøpt kjeler og panner som ikke er gode nok, kanskje med magnetisme som bare sitter i midten på kjelen, sier Mathisen.
Denne gangen er det Strand som supplerer:
– Vi kan tilby elektrohandelen kompetanse, for her ligger det store muligheter. Hvorfor slippe kunden som har kjøpt en skikkelig induksjonstopp ut av butikken uten skikkelige kjeler og panner, når de stikker innom en billigbutikk for å kjøpe dette?
– Har dere planer om å utvide porteføljen?
– Vi er fornøyd med de varemerkene vi representerer, og det kommer stadig spennende nyheter fra dem – først og fremst Severin. Som merkevarehus er det viktig å ha fokus på det vi driver med, men vi har alltid øynene åpne for nye muligheter, sier Dyve.