– Når vi forteller om og demonstrerer produktene våre i butikk og på kjedesamlinger, får mange en aha-opplevelse. Etterpå selger de mer enn gjerne norske kvalitetsovner fra Beha, som gjennom hundre år har levert kvalitet og trygghet, sier salgs- og innkjøpssjef Terje Lind.
Beha består i dag av produksjonsbedriften BEHA Fabrikker AS og markedsføringsbedriften BEHA Elektro AS.
Terje Lind har invitert fagbladet Elektronikkbransjen til Behas anlegg på Heistad, ni kilometer sør for Porsgrunn, i anledning jubileet. Selskapene har 25 ansatte i Porsgrunn, omsatte i 2016 for 62,5 millioner kroner, og sammen med Lind møter vi Hans Petter Schanke og Kjell Sletsjøe. Førstnevnte er tredje generasjon i det familieeide selskapet, og overlot i juni etter 40 år rollen som daglig leder posisjonen til sistnevnte. Schanke eier selskapet sammen med sine søsken, og er i dag styreleder.
Annonse
Mot slutten av jubileumsåret avslører de tre at Beha står foran en større produktlansering.
– Det blir viktige tekniske nyvinninger. Men mange legger også vekt på design, og vi vil derfor blant annet oppdatere produktene våre slik at de tilfredsstiller denne parameteren. Mer vil vi foreløpig ikke si, sier Sletsjøe.
Berg-Hanssens Elektriske Verksted (senere forkortet til Beha) ble etablert i Floodegården i Porsgrunn sentrum i 1917. Det første produktet var sorte gulvovner, og i 1924 flyttet de til Løvenskioldsgate – i det som fortsatt omtales som Beha-kvartalet. I 1974 flyttet de inn i et nybygg på Heistad, mellom Porsgrunn og Brevik, som etter hvert ble utvidet til 12.000 kvadratmeter. Her holder de fortsatt til, men etter at komfyrproduksjonen ble flyttet ut av landet for ti år siden har de godt med ledig plass.
Flyttet ut komfyrene
Dette var en helt spesiell periode for oss, og en betydelig suksess, som dannet grunnlaget for panelovnene våre
Omkring 1960 fikk Behas varmeovnsproduksjonen et stort oppsving, med det som kalles «gullkantovnene» mange fortsatt kanskje husker. På ett enkelt år ble det produsert over 100.000 ovner.
Annonse
– Dette var en helt spesiell periode for oss, og en betydelig suksess, som dannet grunnlaget for panelovnene våre. Dette var en start for det vi nå konsentrerer oss om, sier Schanke.
– Hva betyr Beha for deg?
– Mye, ikke minst siden Beha har vært i familien siden starten i 1917. Nå har vi holdt på i hundre år, og det har vært interessant å være en del av utviklingen i en konkurranseutsatt bransje, sier Schanke.
– Har det i løpet av disse årene vært perioder der dere har lurt på hvor veien skulle gå videre for selskapet?
– Ja, definitivt. Vi har vært store innen hvitevarer, fulgt utviklingen konkurransemessig, og det har vært viktig å finne ut hvordan vi best mulig skulle beherske fremtiden. Derfor har vi valgt å satse mest på noe vi har vært gode på lenge; elektriske varmeovner, sier Schanke.
– Har det vært noen vendepunkt, eller har kursen vært stabil?
– Når man har holdt på så lenge som hundre år, har det selvsagt vært perioder der vi har spurt oss selv hvordan fremtiden vil komme til å se ut. Når det gjelder hvitevarer sluttet vi produksjonen av komfyrer her i Porsgrunn for cirka ti år siden, og dette har skjedd også hos de andre skandinaviske selskapene.
Annonse
– Var dette vemodig?
– Du spør så rart! Men, ja, det er klart det var vemodig, selv om det var et naturlig og nødvendig valg i og med utviklingen i markedet at vi flyttet ut produksjonen av komfyrer, sier Schanke til fagbladet Elektronikkbransjen.
Nemko-godkjent
Han sier det hele tiden har vært viktig for Beha å ha en brukbar likviditet.
– Dette har vært vesentlig i forhold til at du skal kunne gjøre opp for deg til forfallsdato, og skape en god balanse i forhold til alle leverandører og kunder, sier Schanke.
Salgs- og innkjøpssjef Terje Lind var tidligere kunde i sitt tidligere arbeid i Expert-kjeden.
– Beha har alltid vært kjent for kvalitet, og dette er vi fortsatt blant annet ved at en tredje instans, Nemko, godkjenner produktene våre. Beha står for norskprodusert kvalitet, og dette var viktig for oss som kunde da jeg arbeidet i Expert. Dessverre er det blitt slik at kjedene finner egne produkter i Kina, men i veldig stor grad er disse av en annen kvalitet enn det Beha står for. Dette gjør at vi ser positivt på fremtiden, også siden Beha er et innarbeidet merke i markedet, sier Lind.
Kjell Sletsjøe tok over som daglig leder i juni 2017, og har ledererfaring fra inn- og utland. Fra før kjente han til Beha-navnet som vanlig forbruker.
– Da jeg fikk høre at produksjonen fortsatt pågikk her i Porsgrunn stusset jeg egentlig litt, men jeg er blitt positivt overrasket over denne, sier Sletsjøe.
Beha har cirka 25 ansatte i Porsgrunn.
– Produksjonen er svært automatisert, så det er kun mellom fem og ti stykker som arbeider i den, sier Sletsjøe.
I dag går rundt 60 prosent av produksjonen til det norske markedet, mens 40 prosent er eksport.
Fire komfyrmodeller
– Vi har to store kunder i Norge, som har levd side om side i mange år; Power og Coop. Spesielt fra Trøndelag og oppover er Coop store, og handlerne ønsker fortsatt norsk kvalitet. Vi har også avtaler med Euronics og en god del frittstående elektrohandlere, og en grossistavtale med elektroinstallatørene, men stadig flere av disse handler direkte med oss, sier Lind.
Andre oppvarmingsløsninger, som for eksempel jordvarme og vannbåren varme, blir uforholdsmessig dyrt i nye boliger
– Hvilken strategi har dere for hvitevarene?
– Vi skal holde oss til det vi er kjent for, og det er komfyr. Vi har tre frittstående modeller i sortimentet; de vanlige med støpejernstopp, keramisk med varmluft, toppmodellen med induksjon, samt en innbyggingsmodell der man styrer koketoppen fra stekeovnen – og kun trenger ett strøminntak. Tidligere har produksjonen skjedd ved flere fabrikker, men for to-tre år siden valgte vi én tyrkisk produsent som kun leverer til oss i Norge, etter våre spesifikasjoner. De leverer kvaliteten vi ønsker og er kjent for, og også disse produktene er Nemko-godkjent, sier Lind.
Når det gjelder størrelsesforholdet mellom varmeovner og komfyrer, er det omtrent 80/20, og det er kun varmeovnene som eksporteres. Det norske flagget er brukt på alle produkter.
– At vi er norsk leverandør gir definitivt en trygghetsfølelse hos kundene våre. Særlig også med bakgrunn i at vi har holdt på i hundre år, sier Schanke.
– Ser vi en nå en ny satsing fra Behas side, der dere har tatt nye grep og satser på en ny måte?
– Vi bruker ganske mye penger på nyutvikling, kommer som nevnt om ikke lenge med nye ovner, og vil fremover ha en hyppigere og kontinuerlig fornying av porteføljen. Vi ønsker å utvide eksporten til flere land ut over de 20 markedene vi allerede eksporterer til; det er ingen tvil om at en varmeovnsprodusent fra det kalde nord er et godt salgsargument. Dessuten ser vi muligheten til å selge til flere kunder i Norge, med de unike mulighetene som ligger i kvaliteten vår, sier Sletsjøe.
Håper på kalde vintre
Han tror elektriske varmeovner, i og med at dagens nye boliger er så godt isolert, nærmest vil få en renessanse.
– Andre oppvarmingsløsninger, som for eksempel jordvarme og vannbåren varme, blir uforholdsmessig dyrt i nye boliger, sier Sletsjøe.
– Elektriske varmeovner er definitivt det rimeligste alternativet, sier Lind.
– Har dere allerede merket dette i form av økt salg?
– Ikke direkte. Til det er det for store temperatursvingninger fra år til år, sier Sletsjøe.
– Dere håper alltid på en kald vinter?
– Hehe. Ja, og vi ser det direkte på salgstallene hvis det er kaldt, sier Lind.
– Etter mange år kan jeg trygt bekrefte at det ikke er tvil om at kulden har en klar påvirkning av salgstallene, sier Schanke.
I porteføljen har Beha blant annet en gulvstående ovn, som ifølge Lind er like sikker som deres veggmonterte panelovner. Begge typer har ifølge Beha-karene store elementer som fordeler varmen over en stor flate.
– Dette er mer kostbare element, siden overflaten er større, og brenner ikke i samme grad støv som et kortere og enklere element. Dette har vært et bevisst valg hos oss, sier Schanke.
– Hvis du ser ned i mange gulvovner med trådelementer er de rødglødende, sier Lind.
– Beha er villige til å bruke kvalitet hele veien. Det gjelder både elementene, elektronikken og de mekaniske elementene at vi legger inn kvalitet. Det koster litt mer, men vi ønsker å være i denne delen av markedet, sier Sletsjøe.
– De fleste konkurrentene våre har riktignok også elektronisk termostat, men det viser seg at det på mange modeller fra andre leverandører ofte sitter en mekanisk vippebryter der denne slår inn på elementet. Når dette er gått i fire-fem år, kan den slutte å fungere. Vi, på vår side, benytter elektronikk også her, noe som nærmest er evigvarende, sier Lind.
– Hvordan forteller dere markedet om produktegenskapene deres?
– Det vi har funnet ut, er at vi må ha folk ute på veien. Inkludert meg selv er vi fire personer som reiser rundt i Norge, og vi forteller om produktene og kvaliteten vår både i butikk og på kjedesamlinger. Da får mange en aha-opplevelse, sier Lind.