Det sier Pål Haugen og Peter Laugesen i Grundig Nordic. De er henholdsvis administrerende direktør og kategorisjef for hvitevarer i selskapet, som nå ruller hvitevarer under varemerkene Grundig, Blomberg og Beko ut på markedet i Norden. Bak står det tyrkiske konsernet Arcelik, som har 22.000 ansatte og 14 produksjonsanlegg i fem land; Tyrkia, Romania, Russland, Kina og Sør-Afrika. Selskapet, som ble grunnlagt i 1955, kjøpte i 2008 tyske Grundig.
– Dette ble gjort for å få et internasjonalt varemerke for global satsing i et høyere segment, sier Haugen som har solgt brunevarer for Grundig i 36 år. Han sitter også som styreleder i Stiftelsen Elektronikkbransjen, som er utgiver av fagbladet Elektronikkbransjen. Nå synes han hvitevarene representerer en spennende utfordring.
Grundig på topp
I dag er vi fem på hvitevarer, vi ansetter trolig ytterligere fem i løpet av året, og i løpet av få år vil vi være 30 som arbeider med hvitevarer
– Det er en stor satsing. Konsernet er ekstremt sterke og store på hvitevarer, og har mye muskler. Vi er i en situasjon der vi ekspanderer og ansetter nye mennesker, i en tid da mange andre går den andre veien, sier Haugen da vi møter ham ved et hotell på Gardermoen der de for første gang viser frem hvitevarene sine i Norge.
Selskapet plasserer pris- og kvalitetsmessig Grundig på topp, etterfulgt av Blomberg og Beko. De to siste varemerkene er til nå solgt av danske Witt AS.
– Satsingen har vært beskjeden i forhold til det vi akter å gjøre. Beko er nummer tre i Europa, etter Bosch og Siemens, til tross for at markedsandelen i Nord-Europa er lav, sier Haugen.
Kategoridirektør Laugesen, som har planlagt utrullingen av hvitevarene i et års tid, mener konkurrentene holder øye med selskapet.
– Arcelik representerer det mest spennende som skjer i hvitebransjen i Europa, og vi tjener penger, sier Laugesen.
Han er dansk, var tidligere sjef i Gramm, og pendler til Grundigs nordiske hovedkontor på Ski utenfor Oslo.
Hovedkontor på Ski
– Jeg har alltid arbeidet med hvitevarer, og begynte i denne bransjen i 1989. Som konkurrent har jeg de seneste fem årene sett en imponerende utvikling hos Beko. Serviceraten er blitt ekstremt lav, og det forundrer forhandlerne at de har så lite problemer med disse produktene. Vi har da også besluttet å ta over all service fra 1. april, også på produktene som er solgt før vi tok over, sier Laugesen.
Han sier dette er gjort for å skape trygghet. I Norge er Servicekompaniet partner i ettermarkedet, mens Grundigs hovedkontor på Ski tar mot telefonhenvendelser fra sluttkunder og forhandlere i hele Norden.
– Her har vi medarbeidere som snakker norsk, dansk og svensk. De er ikke verdensmestere på hvitevarer ennå, men det blir de, sier Laugesen.
Han har det seneste året hatt base i Norge, men har vært mye ved Arceliks hovedkontor i Tyrkia. I slutten av november ble den endelige planen presentert for den sentrale Grundig-ledelsen.
Først i Norden
– Vi bygger opp en hvitevaredivisjon, og har allerede begynt å ansette folk. I dag er vi fem på hvitevarer, vi ansetter trolig ytterligere fem i løpet av året, og i løpet av få år vil vi være 30 som arbeider med hvitevarer. Hele organisasjonen sitter i Norge, i de øvrige landene blir det salgsavdelinger, sier Haugen til fagbladet Elektronikkbransjen.
Beko og Blomberg er som kjent allerede på markedet. Når Arcelik lanserer hvitevarer under varemerket Grundig, kommer produktene først til Norden, siden i første omgang i Tyskland, Østerrike, Storbritannia og Russland.
– Produktene er tilpasset Norden, som er det mest avanserte markedet med de mest krevende forbrukerne. Hvis kvaliteten holder hos oss, kan produktene selges alle steder, mener Grundig-sjef Haugen.
Han understreker at selskapet ikke starter på null i kategorien.
– Vi kjenner markedet og vet hva som er viktig for kundene. Snittprisene øker, så vi satser på mer avanserte produkter. Det første Grundig-produktet kommer i butikkene i juni, og vi ruller ut innen alle segmenter med fullt sortiment . Vi er dermed i løpet av svært kort tid en totalleverandør, sier Haugen.
Snart nr. 2
Blant Arceliks hvitevaremerker er det Beko som er største varemerke i dag. Laugesen venter at merket i løpet av svært kort tid vil gå forbi Siemens på de europeiske salgsstatistikkene.
– Da har vi bare Bosch foran oss, og de ligger bare et par prosent over, sier han.
Han venter at både Bloomberg og Beko vil få et oppsving når Arcelik-eide Grundig Nordic tar over varemerkene.
– Via en distributør har man ikke full kontroll på markedsføringen av merket. Forhandlerne kan også være litt skeptiske når det går via en distributør, sier Laugesen.
Når det gjelder de hvite Grundig-produktene, sier Haugen man her vil se tysk design, rette linjer og noe litt annet enn det som allerede er på markedet.
Totalleverandør
– Vi har gjort undersøkelser i forkant for å sjekke hvordan forbrukerne forholder seg til varemerket, og det er åpenbart at de har gode assosiasjoner når det gjelder Grundig. Mange har også trodd det allerede fantes hvitevarer fra Grundig i markedet, sier nordisk produkt- og markedssjef for brunevarer Kjetil Mikkelborg.
Laugesen sier det er brukt mye tid på å planlegge Grundig-lanseringen.
– For fem år siden var ikke Arcelik kompetente til å lage Grundig-produkter. Det er de i dag. De kan lage helt fantastiske ting, og er en perfekt match med det gode og gamle tyske varemerket, mener hvitevaresjefen.
Pål Haugen sier det vil være en styrke for Grundig at de når har brune- og hvitevarer i samme hus.
– Vi blir nesten den eneste totalleverandøren innen brunt, hvitt og smått, og for kundene er det fint å kun ha ett kontor å forholde seg til, sier Haugen.
Hvitt snart størst
– Hvor viktig vil hvitevarene være for Grundig om, la oss si, fem år?
– Da anslår vi at de vil stå for rundt 60 prosent av omsetningen, mens resten er fordelt mellom brunevarer og småelektrisk som vi per i dag har plassert i samme divisjon under ledelse av Ståle Braathen, sier Haugen.
– Hva blir de største utfordringene?
– Å få distribusjonen på plass. I mange tilfeller vil nok kundene våre velge inn oss i stedet for en annen leverandør. Vi tar et steg av gangen, og ønsker ikke å gi bort varene våre for å få en stor distribusjon med én gang selv om vi allerede nå er totalleverandør, sier Haugen.
– Er det ikke noen produktgrupper dere mangler?
– Frittstående komfyrer er av de få produktene vi ikke har i starten, men disse kommer om et års tid.
Konkurrentene forvirrer
Haugen mener Grundig har et godt omdømme som firma.
– Alle vet at vi er å stole på, og det er viktig. Vi har fått svært god respons hos dem som har sett produktene, og mange verdsetter de teknologiske løsningene våre. Arcelik er blant dem som har flest patenter på hvitevarer, og vi er opptatt av å være best når det gjelder energi, vannforbruk og lavt støynivå, sier Haugen.
– Hvilket av de tre varemerkene blir viktigst for dere?
– Grundig blir størst på sikt. Beko har allerede et fundament som vi bygger videre på, og vi vil utvikle Blomberg i mellomsegmentet, sier Haugen.
Laugesen mener det er en stor fordel at de har tre varemerker å spille på.
– Jeg opplever at andre varemerker har et stort prisspenn som kanskje forvirrer kundene, sier han.
Egne fabrikker
– Hvor tysk er Grundig i dag?
– Utviklings- og designavdelingen er i Tyskland, men fabrikkene har også egne slike avdelinger og vi kjøper også tjenester fra underleverandører, sier Laugesen.
Han sier at 95 prosent av Arcelik-produktene er produsert ved egne fabrikker. Når det gjelder hvitevarene, anslår han at 92 prosent kommer fra en av selskapets tolv hvitevarefabrikker i Tyrkia mens resten kommer fra Romania.
– Mye av elektronikken er produsert i TV-fabrikkene våre, sier Laugesen og viser frem et kombiskap med energiklassifisering A+++. Dette har led-belysning og et totalvolum på 365 liter.
Vakuum-paneler
– Det store volumet har vi greid takket være vakuumisolasjonen i veggene, og vi bygger nå en egen fabrikk som skal lage vakuum-paneler. Vi ønsker å produsere de kritiske delene i produktene selv, for eksempel kompressorene vi bruker, sier Laugesen.
Grundig er som nevnt utviklet for Norden og Tyskland, men Arcelik vil tilpasse modellene til de ulike markedene.
– Teknologien vil stort sett være den samme, men vi har for eksempel en egen lab for Australia som har sine ønsker og behov. Vi ser på hva de lokale forbrukerne ønsker seg. I Tyskland er de opptatt av vannforbruk, og vi har flere modeller oppvaskmaskiner som bare bruker seks eller sju liter. I Norden er det viktigere at maskinen ikke støyer så mye, og slike finjusteringer har vi gjort i utviklingen av produktene for vårt marked. Dette er ekstremt viktig for at vi skal kunne overbevise butikkselgerne - og dermed også sluttkundene, sier Laugesen.