Hun er daglig leder i Sting Nordic AS, som representerer den tyske produsenten i Norge. Hun møter fagbladet Elektronikkbransjen i en toppleilighet på Islands brygge i København, som Beurer har leid for en måneds tid. Tilsvarende utstillinger finnes i London, Barcelona, Madrid, Milano og Paris, til disse inviteres kunder og presse.
– Beurer har utvidet sortimentet de siste tiårene. Opprinnelige startet de med fleksibel varme, som for eksempel varmetepper. I dag har de en rekke produkter innen helse og velvære, og de har vokst til å bli et mye større firma. Her i København ønsker de å vise produktene i et naturlig miljø, slik som kundene vil bruke dem hjemme, sier Krog Lobben.
Ønsker mer fokus på sikkerhet
Jeg skulle ønske både konkurrentene våre og butikkbetjeningen i større grad la vekt på sikkerhet
Hun tar oss med på en omvisning i leiligheten. På soverommet for mor og far vises fleksible varmeprodukter. Dette er en viktig kategori for Sting Nordic.
– Varmeteppene har vært med fra starten siden Beurer kom til Norge. Det er høy sikkerhet på produktene, og det har det vært hele veien. Det er flere sikkerhetssystemer slik at man for eksempel unngår overoppheting, blant annet slår produktene seg av automatisk etter en viss tid. Beurer vil absolutt ikke risikere at det skjer noe ved bruk av disse produktene, sier Krog Lobben.
– Legges det nok vekt på sikkerhet når produktene selges i butikk?
– Jeg skulle ønske både konkurrentene våre og butikkbetjeningen i større grad gjorde det. Dessverre er det nok slik at det fokuseres på pris.
Innen fleksibel varme selges det ifølge Krog Lobben mest varmetepper for bruk i seng, etterfulgt av varmeputer og fotvarmere.
Fotvarmer med shiatsu
– Fotvarmere er et suverent, men litt gammelmodig, produkt. Nå kommer det modeller kombinert med shiatsu-massasje. Når det gjelder varmepledd man kan bre over seg, har vi en fasongsydd og fin cape beregnet på kvinner. Den har trykknapper slik at den festes til kroppen, og siden ledningen kan koples fra kan du vandre rundt med den. Produktet kan, som de fleste andre fra Beurer, vaskes i maskin på 30-40 grader, men må ikke puttes i tørketrommelen, sier Krog Lobben.
Hun innrømmer at capen ikke har vært så lett å få solgt inn, og at folk flest kjøper et firkantet teppe.
– Dette har forundret meg mye, siden den er praktisk i bruk og sitter godt på i motsetning til et firkantet teppe som fort glir av.
Fra et tidels gram
Til kjøkkenet leverer Beurer kjøkkenvekter. Her er sortimentet og bredden ifølge Krog Lobben stort.
– Beurer har flere spennende nyheter i mange varianter. Det er vekter som er lettere å avlese under bruk, vekter som går opp til 20 kilo og kan brukes på kontor, og varianter som kan henges på vegg med klokke og værstasjon. Det finnes modeller med og uten veieboller, og varianter for finmåling – fra et tidels gram til to kilo. Sistnevnte er beregnet til for eksempel krydder, sier Krog Lobben.
– I en tid da mange er opptatt av kjøkken og design, hvordan lykkes Beurer med sine vekter?
– Vi har så mange modeller at det bør finnes noe til de fleste både når det gjelder design og farger. Et godt eksempel er «smultringen» som kan henges på veggen, med klokke i midten. Klokka er også veieenhet, denne kan settes til side slik at vekten er lett å lese av. Dette er dessuten en av mange modeller som er så små at man fint kan slippe dem ned i en skuff.
Innen personvekter har Beurer flere modeller med solcellepanel. Krog Lobben tror dette er litt nytt for norske forbrukere, men mener salget vil komme.
Badevekt med appliksjon
Beurers toppsjef Georg Walckenbach har tidligere uttalt til fagbladet Elektronikkbransjen at folk på selskapets tyske hjemmarked elsker å måle alt mulig. Dette gjenspeiles i det nye produktsortimentet.
– Det er nå mulig å laste dataene fra badevekta inn på smarttelefonen eller nettbrettet via en applikasjon. Tilsvarende løsninger finnes for blodtrykks- og blodsukkermålere samt pulsklokker, sier Krog Lobben.
Hun tror mange norske forbrukere vil sette pris på disse løsningene.
– Men det er mange vi ikke klarer å nå gjennom den tradisjonelle elektrofaghandelen, og vi må derfor se på alternative salgskanaler. Når det gjelder blodtrykksmåling har vi mange modeller både for håndledds- og overarmsmåling. Apparatene for sukkermåling ligger i grenseland for elektrohandelen, sier Krog Lobben.
– I hvilke typer butikker selges blodtrykksmålerne?
– Her har vi en ganske grei distribusjon i elektrofaghandelen.
Tror på massasjestoler
Produktgruppa som tar størst plass i Beurers utstillingsleilighet er massasje, blant annet med tre store massasjestoler i skinn og en kontorstol.
– I tillegg kommer tradisjonelle rygg- og setemodeller med massasje og/eller shiatsu, og et hav av apparater - både håndholdte enheter og modeller som brukes i stoler.
– Er elektrofaghandelen flinke til å selge denne kategorien?
– Absolutt. Hvis vi ser på statistikken til Stiftelsen Elektronikkbransjen ser man at både vi og konkurrentene har lykkes her.
– De store massasjestolene, er det noe folk kjøper og plasserer hjemme i stua?
– De nye modellene har mer polstring og kan brukes også uten massasjefunksjonen. Det blir spennende å lansere dem på det norske markedet, der de fleste andre aktørene stort sett henvender seg til kontormarkedet.
Janosch på barnerommet
På barnerommet er det utstilt en rekke småbarnsprodukter. Krog Lobben forteller at det er tøft for Beurer å komme inn på dette markedet i Norge.
– Beurer er sterke i hjemmemarkedet Tyskland, men i Norge var Philips tidlig ute og de har tatt en solid posisjon, sier Krog Lobben.
Gjennomgangsfigur på disse produktene er Janosch, kjent fra bøker og fjernsyn. Han pryder også en luftfukter, beregnet på barnerommet.
– Innemiljø er viktig, ikke minst for de små der allergier er et økende problem. Beurer har også luftrensere, -fuktere og -vaskere for andre rom, sier Krog Lobben.
Beurer vokser
– Kan du kort beskrive Beurer som selskap?
– Dette er et privateid tysk selskap som er rundt 90 år gammelt. Firmaet har fått inn en ny generasjon i ledelsen, og de øker hele veien både i salg, antall produkter og eksportland. De er et veldig hyggelig firma å jobbe med, sier Krog Lobben.
– Hvilken distribusjon har dere på Beurers produkter i Norge?
– Vi har distribusjon til tre av de store kjedene og andre kundegrupper som grossister og mindre butikker relatert mot helse.
– For hvilken produktkategori er potensialet størst?
– Økonomisk vil det være massasje og fleksible varme.