VERDIØKNING PÅ HVITT

Som eneste hovedproduktgruppe ble det verdiøkning i omsetningen av elektriske husholdningsapparater. Oppgangen gjelder både hvitevarer og småelektriske produkter.

Publisert Sist oppdatert

Tallene fra statistikkgruppen viser at omsetningen av hvitevarene økte i verdi med fire prosent fra 2010 til 2011. Omsetningen av småelektriske produkter økte med to prosent i samme tidsrom. Tilsammen ble det omsatt elektriske husholdningsapparater for 8.868 millioner kroner. Gjennom årene viser denne hovedgruppen forbausende god stabilitet.

Induksjon i vinden

Tilsammen ble det omsatt elektriske husholdningsapparater for 8.868 millioner kroner

Resultatene fra 2011 viser at induksjonstopper fortsatt øker i popularitet og salg. Stadig flere husholdninger går over til denne type komfyrløsning. I volum økte gruppen med 39 prosent og 32 prosent i verdi. Totalt ble det solgt 57.000 slike topper i fjor. Også fryseskap økte i volum. Til tross for det viser statistikktallene at det ble solgt like mange frysebokser i år som i 2010. Det betyr at folk «fryser» mer. Kjøleskap viser en økning på ti prosent både i volum og verdi.

Tidligere har vi gjentatte ganger snakket om veksten av innbyggingsprodukter. Statistikken viser at dette fortsatte også i 2011. Tallene for oppvaskmaskiner med møbelfront viser sterk økning og bidrar til denne konklusjonen.

Det er bestemt å lage en ny varegruppe for tørketromler med varmepumpe. Dermed får vi registrert omsetningen innen denne gruppen fra neste år. Det kommer flere nye grupper fra neste år: Dampovner og mikro innbygging.

Stadig flere, og spesielt de yngre, lager mat sammen med gjestene sine. Det krever noe av kjøkken og kjøkkenutstyr og forklarer kanskje noe av økningen i verdi for denne hovedgruppen.

Kaffe – kaffe

For de småelektriske produktene dreier fortsatt mye seg om kaffe. Salget av kaffemaskiner økte med hele 91 prosent i fjor, og verdiøkningen var 51 prosent. Det betyr med andre ord at gjennomsnittsprisen går noe ned. Her må vi snakke litt om råstoffene, kaffen. I statistikken er det nå bestemt å skille mellom de ulike emballasjeformene og lage en egen gruppe for puter (pods) for kaffetraktere og kapsler for kaffemaskiner. Egne tall for espressomaskiner og kaffetraktere (løs kaffe) fortsetter som før.

Kjøkkenmaskiner har heller ikke nå mistet sin popularitet. Omsetningen av denne gruppen økte med 71 prosent volum og 69 prosent i verdi. Salget av støvsugere er relativt stabilt, og fra i år vil vi også måle robotstøvsugere som egen gruppe. Salget av varmeovner varierer med været, ned 25 prosent i volum og ned 29 prosent i verdi i forhold til 2010, hvor vi hadde en kald vinter.

Les også:

Hvitevarene reduserte bransjenedgangen

TV-salget ned til normalt nivå?

65 prosent digitalradiovekst

65 prosent var smarte telefoner

System fortsatt på topp

Tabeller og presentasjoner

Pressemeldinger

Powered by Labrador CMS