Tallene for 2014 viser en liten nedgang på 1,9 prosent i forhold til året før, og ender på 30,274 milliarder kroner.
Dette var samlet verdi for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PCer til forbrukermarkedet.
– I år har tatt inn hodetelefoner og smartutstyr i totaltallene våre. Tar vi bort omsetningen fra disse kategoriene ser vi lite fall på 1,4 prosent, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
I år har tatt inn hodetelefoner og smartutstyr i totaltallene våre. Tar vi bort omsetningen fra disse kategoriene ser vi et fall på 1,4 prosent
Fall i mobil og nettbrett
Det er TV, lyd- og kjøkkenprodukter som bidrar mest til de hyggelige tallene, mens vi ser en nedgang i varegruppene mobil og nettbrett og foto.
Etter en uventet oppgang i salget av mobiltelefoner i 2013 faller nå antall solgte mobiler til 2,1 millioner enheter i 2014, ned 12,5 prosent fra 2,4 millioner i 2013.
– Mobiltelefonen er fortsatt det viktigste tilbehøret nordmenn har, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Det at nordmenn kjøper toppmodellene gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Stiftelsens forbrukerundersøkelse viser at de yngste forbrukerne skifter ut sin mobiltelefon raskere enn forbrukerne i de eldre aldersgrupper. Personer under 30 år har i gjennomsnitt sin mobiltelefon i rundt to år, mens personer over 50 år har den nærmere tre år.
Mens nettbrettmarkedet har hatt noen år med voldsom vekst, dabber dette av i 2014.
– Vi ser et markant fall i 2014, hvor nettbrettsalget faller 36 prosent til 700.000 enheter. Vi tror årsaken er tredelt; svært mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett, mobiltelefonskjermene er blitt større, og de bærbare PCene har gjort et comeback med trykkfølsomme skjermer og nye formfaktorer, sier Ottemo.
Nordmenn tar steget fra analog til digitalt på radio. Salget av DAB-radioer økte med 30 prosent fra 2013 til 2014.
Det betyr at det i 2014 ble solgt rundt 677 000 digitalradioer, opp fra 511 000 i 2013. Innen bærbart lydutstyr, det vil gjerne si den typiske bordradioen, er salget opp fra 220 000 enheter i 2013 til 310 000 i 2014, en vekst på 41 prosent.
Fokus på sunnhet
Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter økte med 4,8 prosent i 2014, fra 9280 millioner kroner til 9724 millioner kroner.
Veksten i verdi kommer til tross for at salget av antall store hvitevarer faller noe, fra 1,403 millioner enheter i 2013 til 1,346 millioner enheter i 2014.
– Verdien for store hvitevarer øker likevel, opp 1,8 prosent fra 6,62 milliarder til 6,74 milliarder kroner. Det viser igjen at nordmenn kjøper dyrere produkter, sier Røsholm.
Kjøkkenprodukter vokser med 7,2 prosent i antall, opp fra 1,774 millioner enheter i 2013 til 1,902 millioner i 2014. Også her kjøper nordmenn dyrere produkter, verdien øker med 15 prosent i samme periode.
Størst vekst er det kjøkkenapparater mange forbinder med ønsket om en sunnere livsstil, den samme trenden vi også så i 2013. Salget av kjøkkenmaskiner øker med 37 prosent, stavmiksere med 17 prosent, blendere med 55 prosent og saftpressesalget øker med hele 120 prosent fra 2013 til 2014.
– Denne kategorien hadde også en kraftig vekst fra 2012 til 2013, så kjøkkenapparater gjør det særdeles bra, sier Røsholm.
Til gjengjeld er blant annet salget av kaffemaskiner noe ned, fra 500 000 til 400 000 enheter. Fallet på 20 prosent gjelder både traktere og kapselmaskiner, mens de helautomatiske espressomaskinene har en liten oppgang.
Pleieproduktene har også en liten oppgang på 0,8 prosent målt i antall solgte apparater, og 12 prosent økning i verdi.
Flere og større TVer
Det er igjen en oppgang i antall solgte TV-apparater fra 415 000 TVer i 2013 til 430 000 i 2014, en oppgang på 3,6 prosent. Totalomsetningen for TV i 2013 faller likevel sju prosent fra 2.502 millioner kroner til. 2.479 millioner kroner i 2014. Nordmenn får med andre ord mye TV for pengene.
Vi kjøper også stadig større TV-er. Fortsatt er 44-54 tommer den største kategorien, 31,2 prosent av modellene som blir solgt er i denne størrelsen, men andelen nordmenn som kjøper TVer over 55 tommer har økt kraftig, opp fra 20 prosent i 2013 til nesten 30 prosent i 2014.
– Veksten kom særlig på slutten av året, så vi tror 55 tommer blir den nye folke-TVen i løpet av første halvår i 2016, sier Ottemo.
På videosiden fortsetter både DVD- og BluRay-spillerne å falle kraftig, ned henholdsvis fire og 36 prosent. Det selges nå kun 20.000 DVD-spillere og 70.000 BluRay-spillere.
– Årsaken ligger nok i inntoget av nye strømmetjenester som ViaPlay, Netflix og HBO på det norske markedet. Vår årlige undersøkelse viser at 37 prosent av norske husholdninger abonnerer på en strømmetjeneste, opp fra 20 prosent i 2013, sier Røsholm.
PROGNOSEKOMITEEN
Bak bransjetallene står prognosekomiteen i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Hovedkomiteen består av økonomi- og administrasjonssjef Hans F. Johansson, kommunikasjonssjef Marte Ottemo, bransjekonsulent Vigdis Gulbrandsen og vår eksterne spesialist på statistikk og prognoser, Bjørn Berentsen. Komiteen har fire undergrupper for lyd og bilde, multimedia, elektriske husholdningsapparater, mobiltelefoner og foto. I tillegg blir alle statistikk- og prognoseforslag sendt til høring til utvalgte ledende leverandører i bransjen.